Gå til innhold

Ammestopp i to uker

Anbefalte innlegg

Når jenta mi er blitt tre måneder skal jeg begynne på en medisin som gjør at jeg ikke kan amme. Den skal jeg bruke i to uker, og jenta mi skal få mme i perioden. Er det noen som har noen gode tips til hvordan opprettholde melkeproduksjonen på best mulig måte uten at hun suger? Vil gjerne være litt føre var, og ikke sitte igjen etterpå uten melk.

Jeg har en Medela håndpumpe som jeg har brukt litt iblant med varierende hell. Har også tenkt å leie en elektrisk pumpe (brukte sånn på sykehuset og rett etter at jeg kom hjem).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142425460-ammestopp-i-to-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville spurt på helsestasjonen eller ammehjelpen om de har noen gode råd.

Mitt råd er å pumpe, pumpe og pumpe. Men det kan bli fryktelig slitsomt i to uker. Ikke så lett å pumpe like ofte som man ammer, når man er ute blant folk er det lett å ta fram puppen, ikke så lett å sette seg med en pumpe. Og hvis du skal opprettholde full produksjon, bør du nok kanskje pumpe på natta også.

I en periode pumpet jeg melk og ga til morsmelksentralen. Men jeg ga opp, for jeg så at det var ganske mye jobb. Det kan jo hende at du klarer det ved å lage gode rutiner for pumping - kanskje til og med døgnet rundt. Likevel tror jeg at det kan være lurt å være litt mentalt forberedt på at det ikke er 100 prosent sikkert at du klarer det.

Jeg ønsker deg lykke til, og håper du klarer det. Men jeg synes ikke du skal ta det som et stort nederlag dersom dette ikke går. For å pumpe så mye så lenge, høres ikke så lett ut.

Hilsen tobarnsmor.

Ideelt sett: Pump så ofte du kan, helst like ofte som du ville ammet. Pump i minst 2 timer pr dag tilsammen på begge brystene (har du dobbelpumpe, blir det altså 1 time i klokketid), men pump lengre dersom det fremdeles kommer melkesprut (ikke bare en og annen dråpe).

I praksis: pump så ofte og så lenge du kan. Prioriter pumping fremfor klesvask, sørg for at noen gir deg avlastning slik at du får gjort dette. Ikke ha dårlig samvittighet for det du ikke rekker, det er bare to uker. Slapp av. Lei pumpe, håndpumpe duger IKKE i (denne) lengden.

I tillegg: selv om melkeproduksjonen din kan gå ned så er ikke to uker veldig lenge. Du klarer fint å få den opp igjen ved å amme masse etterpå. Du sitter garantert ikke igjen UTEN melk etterpå, men du KAN ha litt lite og du vil da ha noen økedøgn foran deg. På den annen side kan det hende du har masse melk også, jeg klarte pumpe max 120ml på begge brystene når jeg pumpet hver 3. time (i stedet for å amme), mens en venninne pumpet 180ml ETTER amming. Ingen av oss føler det er for lite eller for mye når vi ammer.

Pass for all del på at jenta er vant med flaske på forhånd, og at hun aksepterer flaske fra deg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...