Gå til innhold

6 ukers kontroll eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøster sa at noen nybakte mødre hadde fått beskjed på sykehuset at de ikke trengte å dra på 6 ukers kontroll slik man fikk beskjed om tidligere. Er det noen av dere som har fått samme beskjed?

Jeg er gjerne foruten tafsing nedi der i nærmeste fremtid..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke de tafser nedi der hvis du ikke vil, det er opp til deg. For mange er 6-ukerskontrollen bare en samtale, der man tar opp prevensjon og eventuelle plager man har i ettertid.

For min del ble 6 uker til 5 måneder, før jeg omsider kom meg avgårde til legen. Ingen har sjekket underlivet mitt ennå....

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det ble mer og mer vanlig å dra på kontroll hos både jordmor og lege jeg.. Legen gir resepter og jordmoren har en samtale med deg. Jeg dro til jordmor på kontoll og syns det var greit. Jeg ville gjerne sjekke at alt var bra og vi hadde en samtale om fødselen og barseltiden. Jeg syns det var flott og fikk liksom avsluttet svangerskapet der. Nå vet jeg ikke hvor mye du måtte sy, men jeg sydde 6 sting utvendig og opplevde ikke kontrollen som ubehagelig. Hun sjekket bare sånn pent at det var grodd skikkelig. Hvis du måtte sy masse innover og kanskje må sjekkes med spekel, så kan du jo vente et par uker til eller gi beskjed om at du helst vil slippe den delen...

Skrevet

Jeg fikk ikke beskjed om det, men kunne like gjerne stått over. Legen spurte om jeg hadde noen plager, jeg sa nei og så sa han at jeg ikke trengte GU men jeg kunne få hvis jeg ville. Jeg takket nei til det, og 6 ukers kontrollen var over..

Hva er egentlig vitsen hvis man ikke har noen plager? Jeg fikk ihvertfall ingenting ut av den timen

Skrevet

Ingen på sykehuset sa jeg måtte dra/ikke trengte dra på 6 ukerskontroll. Jeg visste jeg burde dra (slik sikkert alle bør), men hadde virkelig ikke lyst så jeg unnlot å dra. Var ikke klar for noe undersøkelse der nede, men kjente jo selv at de få stingene grodde etc og har ikke hatt problemer i ettertid. Om jeg hadde revnet og/ eller sydd mye, hadde jeg nok dratt for å sjekke at alt var ok.

Skrevet

6 ukers-kontrollen er helt frivillig ja, så det er opp til en selv om man ønsker å gå eller ikke, såvidt meg bekjent ihvertfall. Synes vel selv at 6-ukers kontrollen sist var rimelig bortkastet tid; vi pratet bare såvidt litt om prevensjon og om jeg hadde noen plager osv. Ingen GU- tror ikke det er vanlig praksis lenger sålenge man ikke har merket noe feil der nede selv- så tafsing der nede trenger du nok ikke bekymre deg så mye for ihvertfall;)

Skrevet

6-ukersen er viktig hvis man er over 25. Da BØR vi alle ta en celleprøve for å utelukke celleforandringer i underlivet- noe som kan være forstadium til kreft.'

ellers så kan også jeg være foruten det kontrollen..

Skrevet

Godt poeng! Jeg har faktisk ikke tatt en slik prøve enda, og med mine 27 år er det på tide snart- så jeg har avtalt m legen min at vi skal ta den 6 uker etter fødsel, hvis ikke hadde jeg nok glatt stått over denne kontrollen.

Skrevet

Den prøven tok ikke jeg, og legen nevnte ikke det med et ord. Jeg har passert 25 for lengst...

Gjest JuniGull2010
Skrevet

førstegangs2010:

Det er vanlig å få påminnelse i posten om den fra det året man fyller 25. Man bør ta den hvert 3. år. Jeg tok ikke den på kontrollen jeg heller, men må vel tilbake når det har gått 3 år siden sist.

Skrevet

Over 3mnd siden jeg fødet og ikke vært på noe kontroll..

Føler jeg ikke har noe behov for det..

Ikke noe plager der nedentil så hvorfor kaste bort 200kr på at legen skal tafse oppi der og bli sendt ut igjen...

Skrevet

Takk junigull2010, er nok ikke så lenge som 3 år siden, men skal sjekke opp for sikkerhetsskyld.

Junisnupp2010, du trenger ikke betale for timen, den er gratis.

Skrevet

Rart at det er så forskjell på hva man får beskjed om. Begge gangene har jeg fått beskjed om at jeg må IKKE glemme å bestille 6-ukerskontoll til meg selv.

Like greit å få gjort det, så får man sjekket at alt har grodd som det skal, ifht evt senskader. You never know!! Gidder ikke ta sjansen, det er jo gratis uansett!! Og vi over 25 må jo også ta sånn celleprøve ja, så da får vi gjort det samtidig. Jeg går forøvrig til gynekolog, han skriver ut resepter også hvis jeg skulle trenge piller. Denne gangen valgte jeg spiral, så da satt han inn den med det samme også.

Frister aldri å gå dit, men det er veldig godt når det er gjort.. Lenge til neste gang!!

Skrevet

Å? Er den kontrollen gratis??

Men sikkert for sent for meg siden det er 13uker siden jeg fødet....

Skrevet

Ja den er en del av svangerskapskontrollene på en måte, den siste sådan, og de er jo også gratis. Bare ring legen, eller den som skal utføre kontrollen og si at du har helt glemt det (ammetåka..:), eller si at du ikke hørte om det før nå. Går helt sikkert greit. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...