Gå til innhold

Salt i mat til 1-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ei jente på 15 måneder. Jeg må innrømme at jeg har til nå valgt den lettvinte løsningen med å gi middagsglass til middagsmat. Planen var å slutte mye tidligere, men nå skal det ihvertfall bort.

Så var det saltet da..........??

Kan jeg gi henne ferdig stekte karbonader av og til? Eller pølser o.l.? Ser at det er en del salt i dette, men så lenge det er kun av og til?

Hva spiser deres 1-åringer til middag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En på 15 mnd kan fint spise mat med litt salt i. Pølser og karbonader er helt ok en gang i blant.

Nå er min 1 og 9 mnd, men når han var 15 mnd spiste han det samme som oss.

Jeg lager fra grunnen av og tilpasser det med tanke på at han også skal spise. Skal vi ha noe som ikke er så "barnevennlig", f eks rent kjøtt som gjerne bli litt seigt å tygge, lager jeg noe eget til han. F eks kyllingkjøttboller eller fiskekaker.

Han er også veldig glad i pasta, men lite glad i poteter. Så derfor passer pasta bedre som tilbehør enn potet. Velger da fullkornspasta. Han er også glad i grønnsaker, gulrot, mais og erter er favoritter.

Han er også nå inne i en periode da han liker at maten ligger hver for seg, altså ikke blandet. Så gratenger med pølse, fisk eller skinke som før var populært, det spiser han dårlig av nå.

Ellers er mat han liker godt:

Fiskeboller i hvit saus m/kokt gulrot

Fiskekaker m/makaroni

Og egentlig fisk generelt

Kyllingkjøttboller med pasta

Kjøttdeig og spaghetti

Pølser(velger da kalkun/kylling) og pasta

Ikke så mange eksempler man han spiser i grunn det meste, selv om det ikke er alt han spiser like mye av.

Skrevet

Tusen takk for svar :o)

Skrevet

Datteren vår (snart 13 mnd) spiser stort sett det samme som oss til middag. Men må innrømme at vi har lagt om kostholdet litt etter at vi fikk henne. Ikke noe helse-friker, men lager mer middag som er egnet for barn, dvs koker oftere poteter og grønnsaker nå enn tidligere:)

Jeg har også tenkt litt på saltet, så prøver å salte maten etter at hun har fått sin porsjon. I tillegg gir jeg kun noen t-skjeer med saus o.l hvis det er ferdiglagde produkter.

Og forresten, pølse er en favoritt her i huset hos både far og datter. Så de dagene vi har pølse med makaroni og ost er det stor jubel hos begge de to*s*

Skrevet

Litt salt går fint når de har passert året. Vår har spist samme middag som oss siden før han fylte året, men vi spiser kun hjemmelaget mat så jeg har god kontroll på saltinnholdet. Av og til går det helt fint med ferdigkarbonader og pølser, men ville ikke hatt hel- (eller halv-) fabrikata som hverdagsmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...