Gå til innhold

om å huske å trekke ned i do...

Anbefalte innlegg

Skrevet

min sammboer har to gutter på 6 og 7 år...jeg er gravid med vårt første felles barn..å de irriterer meg så grenseløst når de aldri husker å trekke ned i do etter seg,vaske hender osv...hva kan man forvente av barn på 6 og 7år...føler ikke jeg kan stå å hauke over doen heller for å se at de gjør dette..tenker på når babyen kommer..skitne hender som skal klasse rundt på babyen..er det jeg som er streng her eller kan jeg forvente dette av så store barn??

Fortsetter under...

Skrevet

Selvsagt kan du forvente det, men det er dessverre helt vanlig at store barn forsker å snike seg unna. Jeg har selv barn på 8 år og 6 år som har gått på do alene siden de var 2,5-3 år (ja, ikke etter bæsj da, tørket dem til de ble ca 4 år), men likevel må jeg fortsatt(!!) kontrollspørre dem om de har trukket i snoren og vasket hender. Helt utrolig. Har snakket med flere venninner om det, og det later til å være et ganske vanlig problem med barn i denne alderen, da spesielt gutter. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har snakket med dem om dette, forklart hvorfor både håndvask er viktig og hvorfor en skal trekke i snoren osv, men likevel... Som regel gjør de dette da, men ikke alltid, spesielt "glemmer" de det når de har det travelt, og da sender vi dem tilbake for å få det unna.

Skjønner at det er irriterende, og ja, man skal kunne forvente det, men det er også ganske vanlig at barn "glemmer" det på den alderen.

Skrevet

Har aldri hatt dette problemet med jentene mine, men sønnen min på 7.... jaja...

Han er kjempeflink til å vaske hendene, heldigvis!! Men skyllingen er det verre med...

Men jeg vet hvorfor da:

Han tisser, pakker vekk luren og vasker seg. SÅ kommer han på at han ikke har lagt ned ringen og skylt!

Da bare går han, fordi at dersom han rører do, må han vaske seg igjen!!.. hehehe...

Så vaskingen har jeg fått innprentet. Nå prøver jeg å få printet inn at han skal ordne do FØR han vasker seg... ;))

Skrevet

Hehe... Skal ikke være lett. Er der med 3 åringen min nå. Han løper bort for å vaske hendene, men glemmer å trekke i snoren. Så må han gjøre det, og vaske seg på nytt, men det nekter han. Viser meg hendene sine og sier "jammen se da, jeg ER jo helt ren!"

Med mine tror jeg det er en blanding av glemsomhet og latskap. Noen ganger tror jeg de oppriktig glemmer det, spesielt å trekke ned, men ofte er det nok helst dårlig tid og at de ikke gidder og håper og slippe unna med det. Merker det på den lett skyldbetingede holdningen når jeg spør "husket du å trekke i snoren og vaske hender nå da?", og de lusker inn igjen for å gjøre det... Må si jeg gleder meg til denne fasen er over. Det er blitt mye bedre, spesielt med eldstemann, men må fortsatt minne de på det innimellom.

Skrevet

Sånn er de fleste barn, har jeg inntrykk av. En må kontrollspørre dem hele tida.

Selv er jeg lykkelig over at jeg slipper å kontrollspørre samboer etter toalettbesøk, har oppdaget at det slettes ikke er selvfølgelig at alle menn vasker hendene etter toalettbesøk...

Skrevet

Man tegner en huskelapp!

Mitt tips til å få barna til å vaske hendene er å kjøpe en egen barnesåpe. Den vil de jo bruke:)

Annonse

Skrevet

Man må mase! Minne på og mase! Men det er bare en dråpe i havet. Unger er skitne og "ekkle", fordi om man passer på at de vasker hendene sine etter de har vært på do, så er det mer for at de skal legge seg til en god vane, og at de skal lære seg at slikt gjør man, dessuten får de jo da en vask innimellom, noen ganger for dagen i alle fall.

Men de er skitne og "ekkle", de peller seg i nasa, spiser buser, de plukker på føttene sine, de klør seg i rompa og de leker med tissemannen. Man kan ikke passe på dem støtt!

Barn er noen vandrende bakterie bomber, slik er det bare!

Len deg godt tilbake og tenk at babyen din tåler nok mer enn du tror, du kan også ha en regel de første månedene om at de vasker seg på hendene før de leker med baby, og baby sine ting. Å vaske seg på hendene etter de har vært på do, er bare et minimalt bidrag til å eliminere bakterier og andre ulumskheter.

Ikke sikkert at det er så populært om du maser heller, mange tar det visst svært ille opp om det er stemor som minner på hverdagslige ting, og ikke biologisk forelder. Er en tråd inne på skilsmisse forumet nå, og der er det ikke poppis at stemor minner på å huske penalhus og gymtøy. Mulig de har rett disse motstanderene av stemor mas, at det faktisk bør unngås. Ikke lett å si! Jeg maser jo jeg, på egne unger og steunger. MASE MASE MASE MAS! Men det preller av som vann på gåsa på hele gjengen.

Men de lærer seg vel til over tid får vi håpe. Langsiktig virkning satser jeg på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...