Gå til innhold

Økende smerter i ryggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i de siste ukene merket en økning av vond og stiv rygg. Dette har hovedsaklig dukket opp om natta. Jeg sliter med å få sove igjen, men har prøvd å bygge opp senga med puter og har hatt en varmeflaske liggende bak ryggen. Tyder vel på at det er et tidlig stadium av bekkenløsning? I dag merker jeg det også når jeg sitter på jobben, at ryggen begynner å verke. Prøver å få gått noen småturer og rørt litt på meg. Frykter at dette skal bli fort verre. Skal til legen på torsdag for å ha første svangerskapskontroll. Kan man få noen slags rekvisisjon til fysiotereapeut via legen? Hva kan man gjøre selv for å holde dette ved like, eller vil det bare bli verre og verre i dagene fremover? I de forrige svangerskapene mine, var jeg i topp form og hadde ikke noen spesielle smerter i ryggen. Tyder på at dette blir et helt annerledes svangerskap, med mer kvalme og denne smerten i ryggen som nå dukker opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satt her på jobb og skulle skrive et innlegg om at jeg syntes det var så vanskelig å konsentrere seg i på jobb for tiden, sitter egentlig bare å venter på at jeg skal få skikkelig vondt. Merket det godt etter et par timer på stolen nå før lunsj..

Sist svangerskap hadde jeg også problemer, men da startet de ikke før i 4. mnd (nå er jeg bare 6 fullgåtte uker og har merket tendenser helt siden 5 dager før ikm)

Da fikk jeg en hel masse råd. Håld bena samlet, men ikke i kors, ikke bær tungt, veksle mellom sitte/ligge/gå/stå og en hel masse annet.

Selv fant jeg ut at følgende hjalp for meg sist:

-Ha bena samlet, men prøve å svinse litt med rompa mens jeg går

-Små perioder med skredderstilling, hjelper med å slappe av musklene på innsiden av låret synes jeg

-Pute mellom bena når jeg ligger på siden (enn så lenge synes jeg det er best å ligge på magen)

-lett trening f.eks i basseng

-massage

og siden sist har jeg kjøpt med mbt-sko, gir snill trening for korsrygg og kjernemuskulatur, men jeg vet ikke om det anbefales å starte å bruke det når men alt har fått bekkenløsning.

Jeg skal på 1. kontroll på onsdag og skal høre litt med lagen hva slags tilbud som finnes i nærområdet. Håper min nye lege er ok og at jeg finner en god fysioterapaut.

Når det gjelder henvisning til fysioterapaut kan lege gi deg dette. Vær oppmerksom på at du ikke får det dekket dersom smertene ikke beskrives som bekkenløsning med gangbesvær..

Det er jo ikke sikkert du har bekkenløsning, det burde du få en fysioterapaut til å diagnostisere, ikke alle leger er helt oppdatert på emnet..

Og når det gjelder utsiktene: min erfaring er at det bare blir værre og værre, desverre. For min del ble det litt bedre mot slutten når hodet festet seg. Følte meg mer stabil da. Men, det skal sies, jeg har hørt om de som har klart å holde det i sjakk og til og med blitt bedre utover svangerskapet.

Skrevet

Når jeg sammenligner de smertene du beskriver med de som jeg har, så har jeg ikke noe besvær med å gå eller kjenner at noe sitter i hoftepartiet. Hos meg sitter smertene midt på ryggen omtrent og følelsen er som om jeg er veldig sliten i ryggen, eller hvis en har forslitt seg/løftet feil. Kjenner ikke vondt når jeg skal gå, men ryggen sier i fra hvis jeg sitter/ligger i samme posisjon over lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...