lykkeliten1 Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Hei, er egentlig på bligravid, men har noen spørsmål til noen som kan dette...... Skal begynne på pergo neste mnd. Jeg skal gå tre kurer, så med pause-mnd. Blir jo det her et oppleggpå 6 mnd. Gyn sa at prøverør var neste skritt hvis pergo ikke funker. Hun øurte på om hun skulle søke med det samme. Vi ville vente med det. Har noen spørsmål jeg går og grubler på..... Hvor lang tid tar det fra gyn søker/sender henvisning? Hvorfor er det noen par som velger/bruker Danmark som et alternativ? Vi har ikke vært registrert samboere i 2 år, men har likevel vært samboere i 3 år nå. Kan vi likevel få forsøk eller er det kosekvent ikke aktuelt da? Hvis ikke må vi kanskje gifte oss i full fart da? For å "få lov...". Eller betale selv privat, men veldig dyrt da. Det var noen spørsmål som kan lette mitt hjerte hvis jeg får svar på dem!!
Mirakel <3 Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Hei Når alle prøver er tatt så sender gynekolog en henvisning til den plassen dere velger å ta behandling. Vi ble bare spurt hvor lenge vi hadde vært samboere de sjekket ikke opp det. Dere trenger ikke å være gift,det går nok bra selv om dere ikke har vært registrert samboere i over 2 år Det tok ca 2-3 uker ifra henvisning til jeg fikk brev i posten ifra behandlingsstedet ( st.olavs).Det gikk ca 2 mnd etter at jeg hadde ringt oppover til st.olavs til jeg var igang med behandling Danmark tror jeg blir mest brukt når en ikke kan bruke sæd eller egg ifra partene. Er ikke lov med egg/sæd donor i Norge. De sjekker også om det kan være kromosomavvik etter befruktning og har vel kommert ganske langt og bruker noen medisiner som ikke blir brukt i Norge. Men hvis det ikke er noe galt med noen av dere så er det veldig bra behandligssteder i Norge Lykke til med pergokurene
lykkeliten1 Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2010 Å takk for svar. Det hjalp det! Høres ikke ut som om det er så lang vantetid på behandling. Så vi tar pergokurene først og så ser vi an etter det. Tusen takk for svar og lykke til dere også. Da går jeg tilbake til bligravid og håper jeg ikke har behov for å komme tilbake til dere her inne.... Lykke til alle sammen.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Selve utredningen kan ta litt tid, men regner med at du er igang med den siden du har fått pergo? På Riksen er det ca 5 mnd ventetid til IVF, så kommer evt høytider og sommersteng i tillegg. På Ullevål er det 2-4 mnd. Er jo bare å søke, så kan dere heller ringe tilbake når dere er klare, hvis dere skulle komme inn fort. Lykke til!
elmaaani Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 "Danmark tror jeg blir mest brukt når en ikke kan bruke sæd eller egg ifra partene. Er ikke lov med egg/sæd donor i Norge" Må nesten presisere at det er lov med sæddonasjon i Norge. Vi brukte sæddonor på Riksen. De fleste som har ED drar til USA, Finland, India etc Mange reiser til Danmark pga: -"for høy alder" i forhold til norske regler -Ikke godkjent i Norge pga høy BMI - singel - ventetid
Mirakel <3 Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Sorry!!! Jeg mente ikke å skrive at det ikke var lov til sæd donor fordi det var jeg usikker på..,men jeg fikk høre at et par jeg kjenner skulle dit pga at mannen hennes ikke hadde sædkvalitet god nok til å gi henne noen barn og skal bruke sæddonor der,og fordi de har kommet lengre enn i Norge... De tester f.eks kromosomavvik på befruktede egg har jeg fått høre og jeg får vel presisere at jeg ikke vet helt sikkert....
elmaaani Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Ikke noe problem! Tenkte jeg bare skulle spesisere slik at ingen ble forvirra.. man blir lett det i denne informasjonsjungelen. I Danmark kan man derimot velge mellom åpen eller lukket donor. Kun åpen i Norge. (Dvs barnet kan finne ut sitt opphav ved å henvende seg til sykehuset etter fylte 18 år...)
lykkeliten1 Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2010 Å , det er så int med så mange engasjerte mennesker. Vi skal diskutere saken litt her hjemme, så kanskje vi tenker på å søke på nyåret. Må liksom la det synke litt inn hos mannen min. Han synes kanskje det går litt fort. (Ha ha, har ikke blitt gravid på to år) Hele utredningen er ferdig) Men som sagt kanskje da etter nyttår engang. Det er jo som dere sier, bare å vente litt hvis vi vi det til pergokuren er ferdig etc. Ok, kanskje vi snakkes igjen på nyåret. Men det satser vi ikke på. Da er ingen av oss her, for da har ALLE blitt gravide! Lykke til, mine venner!
Mirakel <3 Skrevet 13. oktober 2010 #9 Skrevet 13. oktober 2010 Nei,da er nok ingen av oss inne på denne siden isåfall bare for å hjelpe alle andre... Da går alle med kulemager forhåpentligvis Lykke til
lykkeliten1 Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. oktober 2010 Har et spørsmål til jeg! Har sett et sted at Ullevål har raskere time for ivf-behandling enn Riksen. Jeg har lest på nettsidene til RIksen ang ivf. Men kan ikke si jeg finner noen informasjon om det på Ullevål side sider. Har de behandlingen på Ullevål? Er ikke det samme sykehus da? Noen som vet? Noen som har en link?
Stjernemagnolia Skrevet 15. oktober 2010 #11 Skrevet 15. oktober 2010 Hei har nå sjekket opp de forskjellige ventetidene: Ullevål 2-4 måneder, Riksen 20 uker, dvs 5 md etter alle tester er gjennomført. Jeg sendte søknad til Riksen i mars og har ennå ikke fått oppstartssamtale. Har vært igjennom alle mulige tester. Ting tar for lang tid etter min mening. Hadde jeg fått velge igjen hadde jeg søkt meg inn på Ullevål. Uannsett masse lykke til!
Stjernemagnolia Skrevet 15. oktober 2010 #12 Skrevet 15. oktober 2010 Har nå fått oppstartsamtale 11 november. Søknad 16 mars - 11 november = vår ventetid foreløpig.
lykkeliten1 Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2010 Ja det tok tid ja. Skjønner jo at det er muligheter på Ullevål kanskje ja... Men da er du ihvertfall snart igang da. Lykke til i november!
lykkeliten1 Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 15. oktober 2010 Sitter og leser på nettet. Har ikke helt forstått hva som er forskjellen på ivf og icsi? Kan noen forklare meg?
lykkeliten1 Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter #15 Skrevet 17. oktober 2010 dytter opp denne....lurer...
Mirakel <3 Skrevet 17. oktober 2010 #16 Skrevet 17. oktober 2010 ivf er navnet for prøverørsforsøk. icsi er når de for å være på den sikre siden når eggene ikke så lett lar sædcellene trenge igjennom skallet for befruktning så tar de ut en sædcelle og sprøyter inn i egget for å sikre befruktning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå