Gå til innhold

Ved boligkjøp: begynner man å betale lånet flere måneder før overtakelse?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp kjøpt leilighet og har hele tiden gått i den tro at vi ikke skal starte å betale banklånet vårt før den dagen vi overtar boligen, 1. februar. Fikk brev fra banken før helga, rakk ikke lese alt, men ble litt overrasket over at det står at første innbetaling på lånet skal skje 6. november, altså 3 måneder før vi overtar! Er dette vanlig praksis?? i så fall bør jo vi selge nåværende bolig faderlig fort slik at de nye kjøperne kan overta nåværende lån slik at vi ikke blir sittende med 24 000 i boliglån i måneden!!! Vi trodde jo vi nå hadde god tid på å selge osv, men om saken er at vi faktisk må betale så fort, er jo det helt feil..

Prøvde å ringe banken nå, men får ikke svar der før 11. Er veldig nysgjerrig på om noen vet.. Nåværende bolig er heldigvis lettsolgt, populært område og fin leil, men blir jo likevel ganske engstelig av tanken på å kunne bli sittende med begge lånene en periode.. Jeg trodde mellomfinansieringen siktet til den tiden etter vi har overtatt ny bolig og til noen overtar nåværende bolig.. Som dere skjønner er både jeg og sambo grønne på dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt grønn selv, men er det ikke slik at dere må betale en viss sum i forskudd? Kan jo være det bare er denne summen dere begynner å betale på, så kommer resten av lånet når dere overtar.

Skrevet

Vi begynte å betale på huslånet vårt samme mnd som vi overtok- overtok den 1. og har forfall den 15 i mnd. Betalte ingenting på forskudd nei- hvorfor skal dere det? Selgerne får jo ikke salgssummen før dere har fysisk overtatt boligen. Forskuddet som evt er avtalt skal være betalt før overtakelse- dette er som regel 10% av kjøpesum.

Mellomfinansiering skal dekke begge lån en kort periode etter overtakelse av ny bolig- og til gammel bolig er solgt.

Mulig det er nye og strengere regler som følge av finanskrisa??

Skrevet

Vi begynte å betale på huslånet vårt samme mnd som vi overtok- overtok den 1. og har forfall den 15 i mnd. Betalte ingenting på forskudd nei- hvorfor skal dere det? Selgerne får jo ikke salgssummen før dere har fysisk overtatt boligen. Forskuddet som evt er avtalt skal være betalt før overtakelse- dette er som regel 10% av kjøpesum.

Mellomfinansiering skal dekke begge lån en kort periode etter overtakelse av ny bolig- og til gammel bolig er solgt.

Mulig det er nye og strengere regler som følge av finanskrisa??

Skrevet

Takk for svar! Bra å se at jeg ikke er helt lost, jeg trodde det var nettopp slik de beskriver over her. Skal innrømme at jeg ikke leste brevet fra banken skikkelig, bare så en ganske høy sum som skal innbetales 6.nov. Hadde tenkt å ta m brevet på jobb og lese bedre før jeg ringer banken, men glemte det sef.

Høres jo helt urimelig ut at vi skal bet på lånet før vi flytter inn. Men jeg trodde de 10 % av kjøpesummen som skal overføres ved kontraktssignering gjøres direkte fra banken, og at vi heller ikke skal betale noe på det før vi flytter inn? Så jeg skjønner bare ikke hva de pengene er. Men får satse på jeg får tak i bankdama snart..

Skrevet

Vet enkelte banker ikke finansierer 10% som forskudd- siden de fleste ikke finansierer mer enn 90% av kjøpesum. Vi hadde bra med egenkapital, så vi valgte å ta de 10% av det. Men forrige bolig vi kjøpte, brukte vi 10%'ene som en del av lånet, men ennå betalte vi ikke på lånet før boligen var overtatt. Ble litt ekstra rente på første avdrag da, men..

Skrevet

Vi kjøpte borettslag leilighet og måtte betale 50 000 kr før kontrakten ble underskrevet.

Skrevet

HAr dere betalt boligen da? det vanlige er jo å betale den dagen man overtar og dermed løper jo ikke lånet før man overtar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...