Grevlingen Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg får høre av førskolelæreren i barnehagen at det å ta med barna i kirka og å synge kristne bordvers er å formidle norsk tradisjon. De mener at det er barnehagen sin plikt å videreføre den norske kulturarven. Er det bare jeg som mener at det er forskjell på tradisjon og religion? Dette høres da skremmende mye ut som forkynning! Burde det ikke være en slags lov som forbyr dette i et flerkulturelt samfunn der barnehagen skal være et tilbud for alle, uavhengig av religiøs tilhørighet?
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Jepp det burde det så absolutt være, og du har rett til å be bhg la vær å ta med ditt barn til steder der det drives religiøs forkynning! Men ulempen er om resten av barnegruppa drar, og ditt barn blir den eneste som skiller seg ut.. Ta det opp på foreldremøte, og få i gang en diskusjon med resten av foreldregruppa. Barnehagen kan ikke kjøre på med kirkebesøk om flertallet av foreldrene er uenige!
Pink Penguin Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 http://www.human.no/templates/Page____3795.aspx http://www.human.no/templates/Page____158.aspx
Gjest Mentha Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Det skal da ikke være "tvangsreligiøst" i barnehagen?? De må jo forstå at folk kan ha forskjellig religiøs tilnærming, eller kanskje ingen i det hele tatt! Nå lever vi tross alt i 2010, og selv om kristendom er vår statsreligion, så er det ingen lov som sier at vi MÅ være kristne eller læres opp i den kristne tro. Og kristendom er så langt ifra den eneste religionen i landet vårt! Nei det synes jeg hørtes rart ut, og jeg er veldig interessert i å undersøke det videre. Mine barn skal nemlig ikke tvinges inn i kristendommen! Det er et valg de skal få ta selv når den tid kommer. Selv er jeg ikke kristen, uansett om grunnskolen gjorde sitt ytterste for at jeg skulle bli det. Uff, sånn misjonering og propaganda synes jeg er en skikkelig uting! Det går da an å tilby en tur i kirka for de som har lyst/kommer fra kristne familier, og så ha andre aktiviteter for de som ikke vil? Og med henhold til bordvers er det mange måter å takke for maten på uten å blande inn religion i det hele tatt. Jeg ville tatt det opp med de, og sagt som du sier selv, at det er forskjell på tradisjon og religion. De burde tenke over at de kan støte folk på samme måte som om de skulle tatt barna med i templer og synagoger og sunget vers fra koranen. Det er ikke barnehagens jobb å sørge for en religiøs oppdragelse (med mindre man går i en kirkelig barnehage, da skal jeg ikke blande meg i det hele tatt).
Anonym' Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er ikke spesielt religiøs, står som medlem av Statskirken - men et passivt sådan. Jeg synes ikke at mine barn har vondt av å få observere/se elementer også fra den kriste verdenen, selv om vi ikke har noe nevneverdig fokus på dette temaet hjemme. At vi har en statskirke er helt greit for meg, og jeg har klokketro på at personalet i barnehagen din ikke forkynner, men at de viser barna elementer fra den religionen som er dominerende i vår del av verden. Synes ikke du skal bekymre deg, ei heller hisse opp til kamp på et foreldremøte. De synger sikkert mange flere sanger om ikkereligiøse tema enn motsatt, og har helt sikkert fokus på både ramadan, jødiske høytider m.m. som de også skal lære ungene om. Sjekk lærerplanen for barnehage/skole, så blir du litt klokerer på hvordan en faktisk er pålagt å arbeide i denne sektoren. Forkynnelse er ikke lov, men undervisning om ulike religioner - deriblant vår egen (altså i betydningen den som dominerer i Norge) er faktsisk både pålagt og sunt. Opplysning øker toleranse og forståelse for hverandres særeegenheter. Med beste hilsen
Lemonia Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Vi er ikke kristne, eller religiøse på noen annen måte, men som hun som skrev over her kan jeg ikke med beste vilje se hva som er problemet med å lære om den kristne tro, overvære en skolegudstjeneste eller synge kristne sanger. Jeg går da rundt og synger kristne julesanger, pynter juletreet med kristne symboler, feirer påske, baker fastlavnsboller osv uten at det gjør meg kristen av den grunn. Da jeg var mindre syntes jeg skolegudstjenestene var koselige, selv om jeg ikke hadde noe forhold til eller trodde på det de sa. Det var en historie og stemningen var hyggelig og sangene fine. Jeg er glad jeg fikk det med meg. Og litt på siden kanskje, men pussig hvor mange som er mot kristne innslag i skole og barnehage, men som likevel har døpt barna sine og giftet seg i kirken. For meg er det helt sært og ikke minst inkonsekvent.
Gjest Mentha Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Det kan så være at det for mange er ålreit å ha kristendommen som en del av hverdagen og høytiden, selv om de ikke er kristne selv. Men hva med de som tilhører en annen religion? Eller ingen religion? Det burde i det minste være et alternativ for de foreldrene som ikke vil at barna skal "måtte" være med på kristne aktiviteter. Det går veldig fint an å feire f.eks jul uten Guds budskap, det er jo opprinnelig ikke engang en kristen høytid. Men totalt sett synes jeg at barnehagen er for tidlig å begynne og opplyse/undervise i religion. De er alt for små til å kunne ta noen egne valg om de ønsker å tro/ikke tro selv. Det skaper dessuten skiller mellom barna hvis de skal deles inn etter hvilken tro foreldrene har. Men ja, selv om det er selvmotsigende, synes jeg dét er bedre enn at de alle skal dyttes i retning av én bestemt religion. Mine barn skal ikke døpes, jeg har meldt meg ut av statskirken, og har ingen planer om å sette mine bein der igjen, verken i forbindelse med eget giftemål eller begravelse. Dette er viktig for meg fordi jeg selv har blitt pushet så hardt mot kristendommen helt fra jeg var bitteliten, og jeg føler det er så galt mot barna å ikke engang gi de et valg og en mulighet til å se verden på en annen måte enn gjennom en "Gud".
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg ser ikke helt problemet med at et barn er med på julegudstjeneste med barnehagen ? Eller påskegudstjeneste ? Flere av dere sier at barnet skal få velge tro selv... Det blir vel litt vanskelig hvis dere lukker alle andre dører enn den dere velger selv ? Og som en annen her sier.. Ville jo vært dumt hvis ditt barn var det eneste som ikke skulle være resten av gruppen ?
Fru Shakespeare Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Selv er jeg kristen, men har ingen problemer med at barna mine blir med i templer, synagoger eller lignende. Synes det er logisk at de lærer om Id og Hanukka, de kjenner tross alt barn fra andre religioner. Jeg satser på at de får nok ballast hjemmefra til å ikke bli "omvendt" til andre religioner. Hjemmet har størst påvirkningskraft, og det er lite sannsynlig at din lille blir kristen av å høre salmer og å synge bordvers. Når det er sagt har jeg faktisk spurt endel muslimske venner som er oppvokst i Norge om hva de syntes om å synge kristne bordvers. De innrømmet alle at de aldri hadde tenkt over teksten før de ble voksne. De har ingenting imot at deres barn igjen synger kristne bordvers. En del av det å bo i Norge, sier de.
NiT&miniputt Skrevet 11. oktober 2010 #10 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg hadde ikke syntes det var ok om det ikke var jevnt over med forskjellige religioner. At ungene lærer å være åpne er bare supert! Men, om det kun er kristendommen, som "norsk kultur og historie" så syns jeg det blir helt feil! Jeg har ihvertfall ikke noe til overs for det. Syns barnehager har et sosialt ansvar ovenfor barna, og da må de se bort ifra egen religion og møte alle barn like åpent.
Grevlingen Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. oktober 2010 Å undervise barn i religiøsitet er helt klart viktig da det er et aspekt ved mennesker de ikke kan unngå uansett religiøs tilhørighet. De må lære hva tro er og hvilken religioner og trosrettninger de vil kunne møte på. Men å lære om tro og å delta i religiøse ritualer er to veldig forskjellige ting (tenker da spesielt på skikken med å be Gud velsigne maten før et måltid). Å takke en gud for maten er noe helt annet enn å lære at noen mennesker takker guder for maten. At mine barn takker Gud for maten som jeg har laget vil ikke øke deres toleranse og forståelse for andre mennesker. Den kjøper jeg ikke.
Grevlingen Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2010 Hos oss oppfordrer vi barna til å stille spørsmål. Når personalet i barnehagen får spørsmål som "hva betyr velsigne?" (som i "velsign vår mat å Gud"), så får de et forklaringsproblem. De er ikke forberedt på, eller i stand til å svare. Det er heller ikke deres oppgave. Religion er et dypt personlig og privat tema som ikke hører hjemme i barnehagen. Jeg er absolutt for å lære barn om konseptet religion og tro, det er viktige tema som barn bør være informert om. Men å kollektivt praktisere kristne ritualer er uten læringsverdi da barna kun lærer hvordan det utføres og ikke HVORFOR noen velger å utføre det. Jeg har flere ganger observert nabobarna fly i tottene på hverandre over religiøse tema de tar for sannheter, der det ene barnet er kristent og det andre hinduist. Dette dilemmaet blir ikke løst ved å ta det hinduistiske barnet med på gudstjeneste eller ved å lære det kristne bordvers. Barnehagen har forøvrig ingen planer om å delta i hinduistiske ritualer i fremtiden. Det er jo KULTURARVEN de skal formidle.
Grevlingen Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 11. oktober 2010 Hos oss oppfordrer vi barna til å stille spørsmål. Når personalet i barnehagen får spørsmål som "hva betyr velsigne?" (som i "velsign vår mat å Gud"), så får de et forklaringsproblem. De er ikke forberedt på, eller i stand til å svare. Det er heller ikke deres oppgave. Religion er et dypt personlig og privat tema som ikke hører hjemme i barnehagen. Jeg er absolutt for å lære barn om konseptet religion og tro, det er viktige tema som barn bør være informert om. Men å kollektivt praktisere kristne ritualer er uten læringsverdi da barna kun lærer hvordan det utføres og ikke HVORFOR noen velger å utføre det. Jeg har flere ganger observert nabobarna fly i tottene på hverandre over religiøse tema de tar for sannheter, der det ene barnet er kristent og det andre hinduist. Dette dilemmaet blir ikke løst ved å ta det hinduistiske barnet med på gudstjeneste eller ved å lære det kristne bordvers. Barnehagen har forøvrig ingen planer om å delta i hinduistiske ritualer i fremtiden. Det er jo KULTURARVEN de skal formidle.
Fru.Antonsen Skrevet 12. oktober 2010 #14 Skrevet 12. oktober 2010 Jo jeg er helt enig. Religion er valgfritt i dette landet her. Men jeg vet det finnes egne muslimske barnehager også. Kunne event hatt egne kristne barnehager da for de som trenger det. Og generelt i de flerkulturelle bør det ikke være noe religion i det hele tatt.
mixie Skrevet 12. oktober 2010 #15 Skrevet 12. oktober 2010 Kristen eller ikke, kristendommen har hatt utrolig stor innflytelse på lover og regler og moral og etikk i hele Europa, og dermed kan man si at det er en viktig del av europeisk historie. Og selv om man ikke er kristen er det da ikke noe i veien for å lære om kristendommen. Man blir da på ingen måte tvunget til å bli kristen fordi man lærer om kristendommen. Selv barn som vokser opp i kristne familier velger noen ganger å ikke være kristne som voksne. I skolen lærer man ikke lenger bare om kristendommen, men om alle de viktigste religionene. Da er det noen elever som får fritak fra de timene som omhandler kristendommen fordi de tilhører en annen tro, men de kristne elevene får ikke fritak fra timene som omhandler alle andre religioner enn kristendommen. Det blir helt feil synes jeg, som om kristendommen er en magisk religion som man MÅ bli en del av dersom man hører om den, eller man mister en annen tro fordi man utsettes for kristne verdier. Det er kristne verdier som er grunnlaget for dagens samfunn, og det synes jeg ikke man burde glemme.
RødRev Skrevet 12. oktober 2010 #16 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg skjønner hva du mener HI. Men selv er jeg kristen, og får frysninger av "kua mi, jeg takker deg". For meg er det human-etisk propaganda (satt ekstremt på spissen da), men jeg har ikke tenkt å dra i gang er foreldredebatt av den grunn. Det jeg tenker er at de verdier jeg formidler hjemme, er de viktigste for barnet. Noe av det viktigste vi kan lære fra oss, uansett egen tro, er respekten for andre syn og kunnskapen om at det finnes mange ulike trosretninger og ideologier.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 12. oktober 2010 #18 Skrevet 12. oktober 2010 Applaus til Mixie! Godt skrevet!
Gjest babyfabrikken1979 Skrevet 12. oktober 2010 #19 Skrevet 12. oktober 2010 Enig med deg, Mixie Dessuten, her vi bor får alle foreldre lapp om en evnt gudstjeneste, hvor man huker av på om barnet skal være med i kirken eller ikke. Det blir lagd alternativ for de som er igjen (dette gjelder både skolene og barnehagene her). Jeg er ikke spesielt religiøs selv, men det er kristendommen som står meg nærmest. Jeg døpte også barna mine, hvor jeg da lovte å oppdra barna i kristen tro, så jeg setter meg ikke på bakbeina om de skal en tur i kirken innimellom. Nå nærmer det seg snart jul også, og jeg syns det er flott at barna blir tatt med på barnegudstjeneste hvor presten forklarer på barnespråk hvorfor man feirer jul osv.
missme Skrevet 12. oktober 2010 #20 Skrevet 12. oktober 2010 Norge er et kristent land og norske tradisjoner har rot i kristendommen så det er ikke feil at det å gå i kirken er en norsk tradisjon samme gjelder for kristne bordvers. Alle får sine religioner markert på en eller annen måte i barnehage, men det er ikke til å komme forbi at kommunale og statlig drevne barnehager er bygget på den kristne formålsparagrafen så ønsker du en relionsfri barnehage bør du søke deg inn i en privat barnehage som spesifikt tar avstand fra religion.
Theaen Skrevet 13. oktober 2010 #21 Skrevet 13. oktober 2010 Under området "3.5. Etikk, religion og filosofi" på denne linken http://www.handboka.no/Vgs/Planer/Bhny/ram03.htm , så ser du retningslinjer barnehagene skal forholde seg til. Barnehagene skal igjennom alle fagområdene, men kan bestemme om det er noen av områdene de ønsker å satse mer på. Trekker ut de områdene fra fagområdet, som går direkte på kristendommen: Kristen tro og tradisjon har sammen med humanistiske verdier gjennom århundrer preget norsk og europeisk kultur. Norge er i dag et multireligiøst og flerkulturelt samfunn. Barnehagen skal reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barnegruppen, samtidig som den skal ta med seg verdier og tradisjoner i den kristne kulturarven. Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna: • får innsikt i kristne grunnverdier og deres plass i kulturen • får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner For å arbeide i retning av disse målene må personalet: • la den kristne kulturarven komme til uttrykk blant annet gjennom høytidsmarkeringer
Theaen Skrevet 13. oktober 2010 #22 Skrevet 13. oktober 2010 Å synge kristne bordvers og gå i kirken er jo en del av vår kultur og tradisjon. Vi sang da kristne bordvers da jeg gikk på barneskolen, og i tillegg så er det tradisjon å gå i kirken for eks. før jul i Norge. Kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon. Forkynning er etter min mening hvis barnehage personalet hadde fortalt barnet ditt at kristendommen er det eneste rette, og prakket på de dette hele tiden. Så lenge man er i kirken 1-2 ganger i året, synger noen kristne sanger, markerer høytider og forteller barna hvorfor vi marker disse, så går det på kultur og opplysning.
Bumblebeee Skrevet 16. oktober 2010 #23 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg er kanskje inhabil da jeg er troende selv, men klarer ikke å se problemet med noen kristne sanger i ny og ne. Litt bordbønn og "Jesus elsker alle barna" har vel neppe tatt livet av noen. Selv valgte jeg med vilje en "vanlig" barnehage selv om vi har en kristen barnehage bare noen hundre meter unna. Grunnen er at jeg ikke ønsker at barna mine skal vokse opp i en kristen "boble". Det er viktig for meg at de ikke tvinges inn i en form som jeg har bestemt ved å plassere dem i kristne barnehager og skoler. Kristne skoler er faktisk noe av det verste jeg kan tenke meg...no offense! Jeg vil at de skal møte, kjenne og lære om mennesker av ulik religiøs oppfatning, og selv kunne ta et valg når de er klar for det. Derfor sender jeg dem i "vanlige" barnehager og skoler, lar dem delta i de fritidsaktivitetene de ønsker når den tid kommer (eldste er bare 2 år enda), men kommer til å fortelle dem om Jesus og la dem vite at mamma og pappa tror på Gud. Det er ikke samfunnet sin oppgave å oppdra ungene mine, men min egen. Men kristendommen er den religionen vårt lands verdigrunnlag er bygget på, og hovedingrediensen i våre høytider/røde dager. Da blir det naturlig at barna lærer om dette. Samtidig er det på sin plass at de også lærer om andre trosretninger, noe de gjør i større grad i skolen i dag enn da jeg var barn.
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 16. oktober 2010 #24 Skrevet 16. oktober 2010 Har selv vokst opp i den kristne tro og har valgt å døpe barna mine. Er selv lærer og regner med at de samme "reglene" gjelder for barnehagebarn som skolebarn. Dvs man skal lære om de ulike religionene, men forkynnelse er ikke lov. Vi lever i et kristent land og det er naturlig at det er lidt overvekt av kristne innslag i barnehage og skole, men i skolen er det ikke lov å synge kristne bordvers! Dvs at i religionstimen kan man synge religiøse sanger eller lære om dem, men ikke lov å gjennomføre ritualer som jo et bordvers er. Der takker man jo Gud som et rituale/bønn. Da regner jeg med at det heller ikke er lov i barnehagen. Trosopplæringa er det ikke skolen/barnehagen som skal stå for. Når det gjelder det å gå i kirken, er skolen pliktig til å sende ut påmeldingslapp til kirken, der foreldrene må svare om de ikke vil at barnet skal i kirken. Og skolen er pålagt å ha et alternativt opplegg til de som ikke skal i kirken. Av erfaring går de fleste i kirken, men ikke alle. Ingen barn har vondt av å lære om ulike religioner, men det er strenge krav til hvordan det blir gjort. De fleste norske kristne vil nok synes det er greit at barnet får lov å gå i moskeen og oppleve den kulturen, men ikke at barnet skal be en bønn til Allah. Det er to forskjellige ting! Å synge en uskyldig kristen barnesang er altså lov, men man har ikke lov til å utføre religiøse ritualer som f.eks fader vår regelmessig.
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 18. oktober 2010 #25 Skrevet 18. oktober 2010 Hei. Jobber i barnehage. Er ikke utdannet, men har fått veldig god veiledning av de som er det. Vi jobber utfra paragrafer satt av skoleverket og der står det at vi skal formidle norsk kultur og norske verdier, men, vi skal også formidle andre kulturer og verdier. Vi skal legge like stor vekt på kristne som ikke-kristne sanger og temaer. Dette løser vi fint med f.eks. å bruke forskjellige bordvers. Vi har 3-4 stykker som vi bytter på .Noen kristne og noen ikke. Når vi får vanskelige spørsmål om kristendommen, eller andre religioner, er vi veldig obs på å ALLTID starte svaret med at : Noen tror.....og vi kommer også med at andre tror....Slik får barna en opplevelse av at vi er forskjellige, med forskjellige troer, verdinormer og livssyn. Nå skal det sies at jeg jobber i en barnehage med bare kristne barn, så problemstillinger til jule-og påskebudskapet har aldri vært noe tema der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå