Siliana Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Når magen blir knallhard i noen sekunde, så er vel det kynnere? Hvordan føles rier ut? og hvor på magen får man riene? Hvor skal man kjenne mensmurringene? Har 12 dager igjen til termin, og kjenner en del stikkninger under magen, som et nedpress. Men dette er bare av og til. Innbiller meg at det er hode som fester seg godt ned i bekkenet, men hvordan kan man vite om fødselen nærmer seg? eller om man begynner å bli moden?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg kjente ingenting i magen eller noen form for mensmurringer når jeg fikk rier. Alt satt i ryggen. Jeg kjente ikke så mye på magen heller (altså om den ble stram), men det føltes som den spente seg litt opp mot ribbena. Riene i ryggen var som om noen strammet et belte rundt livet og vridde med et skrujern i korsryggen, slik at det ble strammere og strammere for hver rie. Etterhvert måtte jeg bue/svaie/strekke ut ryggen. Men jeg syns ikke det var sånn forferdelig vondt, så jeg trodde ikke det var noe fødsel på gang, selv om jeg hadde mine anelser. Det ble selvsagt ekstremt vondt på slutten. Jeg kjente stikning og nedpress i magen noen dager før fødsel.
mamma 2006 & 2010 :) Skrevet 10. oktober 2010 #3 Skrevet 10. oktober 2010 det kan forklares sånn,, da det er rier, da VET du det, kan liksom ikke forklare det på en annen måte, hmm iallefall slik jeg kjente det sist gang, da det var i gang var det ikke tvil. var stor forskjell på kynnere og rier hos meg iallefall. men kan jo hende noen andre kjenner det andeledes enn meg da.. ? ? ?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. oktober 2010 #4 Skrevet 10. oktober 2010 Ja, dette oppleves nok litt forskjellig. Jeg var veldig i tvil, og tok det med slående ro da jeg kjente sammentrekninger i ryggen. Det var jo ikke særlig vondt, så jeg kontaktet verken jordmor eller sykehus før det hadde gått flere timer. Jeg trodde det bare var kynnere. Dro til jordmor bare for å sjekke om det var noe på gang. Når jordmor snakket til meg på telefon syns hun jeg hørtes så rolig ut, at hun hadde sine også sine tvil om at noe virkelig var ordentlig på gang. Hun stresset heller ikke, og lot meg vente et par timer før jeg fikk komme på kontroll. Men 2 timer etter jeg var hos jordmor var ungen ute (og da hadde vi 1 times kjøring til sykehuset i tillegg). Så for min del var jeg ikke sikker på om det var rier jeg hadde. Det var først når pressriene kom at det ble skikkelig vondt. Da gikk det hele så fort at det ble verken tid til bedøvelse eller noe som helst. Jordmor på sykehuset ble også rimelig paff over hvor fort det gikk. Så denne gang har jordmor gitt meg beskjed om å reise til sykehus så fort jeg kjenner noe, og da helst med ambulanse. Blir nervøs jeg, for jeg kommer sikkert til å være i tvil denne gangen også Men dette med nedpress, det kunne jeg kjenne flere uker før fødsel også, men det ble nesten vondt når det nærmet seg termin.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #5 Skrevet 10. oktober 2010 Kynnere er jo at livmoren trekker seg sammen og trener seg opp til fødselen. Rier er jo det samme, bare hundre ganger verre. Du er ikke i tvil hvis du har rier;) Jeg kjente riene som ekstreme mensensmerter, både foran i magen og i korsryggen. Stikkinger og nedpress kan være tegn på modning eller ikke;) Jeg hadde kynnere fra uke 25, og mye de siste ukene. Det samme med nedpress og murringer, men da jeg ble sjekket en uke før termin var jeg ikke moden i det hele tatt, så det hadde jo ikke vært modning sånn sett.. Tror nok ikke man kan vite om man er moden med mindre du blir sjekket av jordmor... Må nok bare vente i spenning;) Lykke til!
mali28 Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg er ikke enig. Hadde premature rier og fødsel ble stoppet da det var ni uker igjen, men jeg skjønte ikke at det var det som skjedde før de sa det til meg.. Tror nok dette varierer fra person til person. Men ring sykehuset om du er i tvil. lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå