magegullet Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Hei... Kanskje noen her som kan hjelpe meg? Som har vært gjennom dette tidligere Jeg/vi er ferdige med utredningen hos gyn. og på sykehuset. Vi har fått bekreftet at det er sambo som har dårlig sædkvalitet.. Men hva skjer nå?? Gyn søkte om prøverør for oss for 4 mnd siden, og vi har fått brev om at det er i orden. Sambo tok test nr 2 for to uker siden tirsdag 12.10. Og i brevet vi fikk sto det at vi skulle ta skriftelig kontakt med Riksen 14 dager etter prøvetaking.. Men kan noen fortelle meg hva som skjer videre nå?? Hvor lang tid dette tar feks? Før det skjer no Huff..Mye tanker som svirrer rundt i en sånn periode.. og jeg vet jo at det bare er 2 dager til jeg skal kontakte Riksen...men... Jeg har liksom ingen anelse.. Tar det 1 mnd?? 6 mnd?? Tuuuusen takk for evt svar
tregosten Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Hei! Hvorfor skal dere ta skriftelig kontakt? Har vært gjennom en ivf. På sykehuset fikk vi et skjema for hvordan opplegget skulle bli. Hvilke sprøyter jeg skulle ta, hvor mye og når. Som en kalender/timeplan. Skulle begynne på første dag i syklusen (ikm-dagen) så da måtte jeg ringe sykehuset og si fra at nå begynte jeg på sprøytene. Fra den første sprøyta til innsett gikk det vel ca 14 dager. Vet ikke hvordan det blir i deres tilfelle. Om han må ta noe for å bedre sædkvaliteten eller hva.. Kan ikke tro det tar så lang tid før dere får begynne i og med dere har fått klarsignal fra sykehuset.
magegullet Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2010 Tusen takk for svar tregosten Du..jeg aner ikke.. Har virkelig ikke peiling på hvordan dette foregår. De skulle ta en test nr 2 av sambo for å se om kvaliteten hadde blitt nor bedre/forandret seg ettersom jeg skjønte. Så da skulle jeg ta kontakt med de 14 dager etter. Men det må da holde å kunne ta en tlf.. Er 14 dager siden i morgen.. Tro rjeg bare ringer bort å hører hva de mener.. Kanskje jeg vil få litt mer informasjon..forhåpentligvis!! Sikkert dumt spm, men skal man ha samme medisinene, nesesprayen uansett grunn til prøverørforsøk? Jeg vet ikke hva det "var med" dere jeg, men er det samme opplegget om man har endo kontra dårlig sædkvalitet feks?? Og tar det like lang tid med sprøyter, sprayer osv... Lurer på all verden.. finner liksom ingen svar på akkurat dette..
blåmeis:) Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 Hei! Det er helt sikkert litt forskjellige rutiner på de forskjellige sykehusene, så grunnen til at du må ta skriftlig kontakt med Riksen ligger nok i hvilke rutiner de har. Jeg tror de har det ganske travelt i telefontiden, så det med å sende de brev er sikkert for å fordele arbeidsoppgavene på ulike tider. Synes ikke det er så rart, jeg :-) Vi holder på med første forsøk, og er veldig fornøyd med Riksen så langt, men du må nok regne med litt ventetid.. Riksen er ganske populær, så de har litt ventetid ;-) Tror det er mulig å finne det ut ett eller annet sted på nettet, men vet dessverre ikke hvor. Nå husker jeg ikke akkurat hvor lang tid det tok fra vi sendte det brevet som dere skal sende nå, men mener det var snakk om noen måneder før vi kom til forsamtale. Så tok det ganske nøyaktig 4mnd før vi var igang med behandlingen. Men da var sommerferien imellom, i tillegg til at vi var litt uheldige med timingen i forhold til syklusen min, så det tar sikkert ikke så lang tid for dere! Kan dessverre ikke svare på alle spørsmålene dine, men jeg mener å ha hørt at noen som har endo går lenger på spray enn de som ikke har det. Det er visstnok noe som heter kort regime også, men dersom du har endo vil jeg ikke tro at det er aktuelt. Men det er det helt sikkert andre som vet bedre enn meg! Lykke til :-)
magegullet Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. oktober 2010 Hei blåmeis-78.. Takk for svar Nei det er kanskje ikke så rart, men en fax syns jeg burde holde, men den gang ei..Men er jo helt greit at det går riktig for seg.. Søknaden ble sendt i juni.. så vi har ventet 4 mnd alt. Jeg ringte dit ista før å høre, hun sa jeg skulle sende det brevet, bare skrive at det har gått 14 dager siden siste "sædtest". Det skal jeg kunne klare Jeg har ikke endo, sambo har dårlig sædkvalitet så da kan det være vi "slipper unda" med inseminasjon og det var det visst ingen ventetid på..! Det er en spennende framtid i vente skjønner jeg Hvor langt har dere kommet da?? Masse lykke til til dere også Alt ordner seg for snille jenter..
jente_80 Skrevet 12. oktober 2010 #6 Skrevet 12. oktober 2010 Et tips; mange erfarne damer om dette temaet på ass.befruktning
Stjernemagnolia Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 Hei ruger-før jul. Har du fått noen svar på testene? Svarer her på noe av det du spør om. Det er vanlig å ta flere sædtester i alle fall to fordi de kan variere en del. De tas med tre md mellomrom fordi det er tiden det tar for å få "ny" sæd. Jeg sendte mail når jeg skulle ta skriftlig kontakt og fikk svar tilbake på mail. Skal selv igang med forsøk på Riksen. Sendte søknad i midten av mars og skal starte opp med IVF i begynnelsen av januar. Det er en teknisk ventetid på 20 uker på Riksen ved IVF fra utredningen er ferdig til man er igang. Er dere heldige og skal ha inseminasjon er det ingen ventetid som du selv har fått beskjed om. Medisiner: Om alt er "normalt" (eggløsning, regelmessig mens etc) hos deg kan du få det som kalles kort regime (tips, du MÅ SELV spørre om det!). Ved kort regime må man ikke ta nesespay. Man starter da opp ved mensstart og setter kun sprøyter i ca 8-12 dg før eggløsningssprøyten tas og det gjøres uttak 36 t etterpå. Langt regime startes opp ca en uke før forventet mens. Starter med nedregulering dvs nesespray i 2-3 uker før man starter opp med sprøytene. Nesesprayen tas i hele perioden (samtidig) som sprøytene settes i ca 8-12 dg. Har du flere spm skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Lykke til
Stjernemagnolia Skrevet 12. november 2010 #8 Skrevet 12. november 2010 Dere vil få et brev etter alle undersøkelser er gjort og de har beslutte hva som er best for dere å gjøre. Dere ønskes da velkommen til oppstartssamtale og undersøkelse på Riksen. Her vil dere få vite når dere kan starte opp av sykepleieren. Var inne til oppstartssamtale 3 november og fikk beskjed om det er fullt før jul (Riksene har også julestengt) derfor starter jeg opp i januar med uttak uke 3. Det er dessverre mye venting men det kommer forhåpentligvis noe godt ut av det til slutt!
magegullet Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2011 Stjernemagnolia!! Jeg har ikke sett svarene dine før nå jeg :-S Har skjedd litt siden da Men tusen takk for svar.. Nå har vi vært inne til samtale og undersøkelse.. Eller det var vel i november.. Uke 3 ja... det er snart det Masse lykke til!! Det blir uttak på meg i uke 8 Skal begynne på spray 14/1. Men er man til undersøkelse underveis også? Mens man går på sprayen, eller er det når man har begynt med sprøyte?? Synd jeg ikke visste om det korte regimet da jeg var på forsamtale.. Er det noen grunn til at de ikke infomerer om det eller???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå