Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Vi har kjøpt oss en større bil, men ser nå når vi venter enda en tass at et av barna må sikres med topunktsbelte, da det kun er 4 trepunktsseler bak. Det blir naturlig nok eldste barn som må benytte midtbeltet, og dette barnet er 12 år. Hadde dere gått for dette alternativet, eller byttet bil dersom det ikke hadde vært mulig å få ettermontert trepunktsbelter i midten bak? Fikk det nemlig servert såpass brutalt av en vann: dere vet at barnet blir delt i to ved en eventuell stor kollisjon"? Fikk mest lyst til å selge hele bilen, dersom man ikke får ettermontert trepunktsseler.. Selv hadde jeg på forhånd av denne uttalelsen innfunnet meg med at eldste skulle sitte i topunktsbelter, det gjorde nemlig jeg da jeg var lita, vi trodde nemlig at det var tryggest å sitte i midten, og der var det jo magebelte.. Hva tenker dere? Et alternativ kan jo være at jeg sitter bak i topunktsbeltet, så eldste barnet tar min plass framme, men i første omgang mener jeg barna skal sitte bak, og de voksne forran, også med tanke på farene ved en frontkollisjon..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 jeg ville ha undersøkt pris for å ettermontere trepunktssele, og dersom det er umulig eller for dyrt hadde jeg nok kikket meg om etter ny bil. Ikke noe bedre for familien om du blir delt i to heller, selv om jeg ikke ser for meg at det er så dramatisk...
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #3 Skrevet 10. oktober 2010 må bare føye til at det kommer an på hvordan du skal bruke bilen også. Er dette hovedbilen ville jeg ha gjjort noe, er dette en nr 2 bil som stort sett blir brukt til/fra skole hadde jeg latt det passere. 20.31
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #4 Skrevet 10. oktober 2010 Men, det finnes vel seter som kan festes til 2 punktbelter vel? Eller har de sluttet å produsere dem ?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #5 Skrevet 10. oktober 2010 Dette blir hovedbilen i form av feriebil, så vi forsøker å sjekke ut muligheten for trepunktsbelter ja. Hadde jeg bare fått bekreftet at denne påstanden som min kamerat kom med ikke stemmer, så hadde det også vært betryggende.. Dette er en stor bil, så vi sitter jo i utgangspunktet veldig trygt, men trykket ved en stopp blir kanskje den samme uansett hvor høyt man sitter?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 fant denne linken: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2010/02/trygt-med-bakovervendt-barnesete.html
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 Det er topunktsbelter i midtsetet bak. Trepunktsseler på sidene, og de er festet i taket.. Vet ikke om det er mulig å ettermontere trepunktsseler i taket i midten.. forhandleren hadde aldri vært borti dette..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #8 Skrevet 10. oktober 2010 Hva med å undersøke om det finnes barneseter (babybilstoler ltså) som kan festes med to punktssele? Så utsetter du problemet noen år hvertfall =) Mitt sete fra 9-18kg festes meg to punkt sele (+seler ned i gulvet) Det er en Brtiax. =)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #9 Skrevet 10. oktober 2010 Tkk for lnk, men vi har rullebelte, ikke fast magebelte, så da gjaldt ikke disse testene, samt mulighetene for å montere bakovervendte bilstoler for oss.. Uansett vokser jo barna raskt, og det blir i vårt tilfelle snakk om å evt sikre et 12 år gammelt barn med magebeltet..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #10 Skrevet 10. oktober 2010 i følge linken lenger oppe her gjaldt det kun faste magebelter, ikke magebelter på rull, slik vi har..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #11 Skrevet 10. oktober 2010 Hi igjen her.. Ser vi har et HTS sete som kanskje kunne blitt montert bakovervendt med topunktssele, om vi hadde hatt faste magebelter, og ikke rullebelte, slik vi har. Problemet er da at det kan by på problemer å benytte vippefunksjonen på setet ved siden av, og den er vi avhengig av for at de resterende barna skal kunne komme seg bak på 3. seterad..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #12 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg hadde ikke hatt en 12 åring eller annet menneske i en topunktsele annet enn i enkelttilfeller. Hadde jeg ikke funnet en bedre løsning, å ettermontere en med tre punkter eller montert en fast topunkts, hadde jeg byttet bil. Er det mulig å ettermontere isofix?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #13 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg ville definitivt ha sett meg om etter en annen bil. Det er helt riktig at barnet kan få massive indre skader av å sitte i magebelte ved en kollisjon. Barnet brettes på midten rundt magebeltet, og all kraften i kollisjonen samles ved midtpartiet (for ikke å snakke om at overkroppen slenges framover i vill fart, slik at dersom det er en stol foran så knekker man vel nakken på den). Her er en video som viser forskjellen på et barn i trepunktsbelte (riktignok i beltestol) og et i magebelte: Etter å ha sett den ville jeg ikke satt hverken voksne eller barn i topunktsbelte...:S
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #14 Skrevet 10. oktober 2010 Hmm, skal isofix monteres må det i såfall bli med uoriginale stoler.. Uansett vil vi få problem med vippefunksjonen på setet ved siden av dersom vi skal ha en stor barnebilstol i midten.. Var i alle fall umulig for oss i 7 seteren vi har brukt å ha bakovervendte stoler i midten, for da ble det umulig å få vippet fram sidestolen, så barna kom seg bak. Bilstolen ble i veien for sidestolens rygg, som skulle vippes fram, om dere skjønner.. HI
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #15 Skrevet 10. oktober 2010 Nei, det ville jeg ikke gjort. Om kameraten din sin dramatisering stemmer, det skal jeg ikke si noe om, men man trenger ikke å ha særlig store kunnskaper om fysikk for å forstå de enorme kreftene som i slike bilbelter vil være konsentrert KUN i mageregionen og dermed kunne gjøre enorm skade. Å krasje kan være dødelig, uansett hvordan man er sikret. Livet er et usikkert prosjekt, men jeg personlig liker å unngå de tingene som man VET gjør livet enda mer usikkert. Jeg ville ikke satt i en slik sele selv heller jeg altså..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #16 Skrevet 10. oktober 2010 Huff.. ja, vi må bare krysse fingrene for at det lar seg gjøre å ettermontere trepunktsbelter i midten. Noen som har sett noe patent på det uten å feste i tak? Jeg ser for meg en gummiert metall"pinne", som festes i gulvet, med ei rulle oppå.. Ikke alle biler har trepunktsselene festet i taket, såvidt jeg vet..? Blir litt flaut å selge bilen når vi akkurat har kjøpt den.. men er enige om at det er alternativet dersom ettermontering ikke er noe alternativ..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #17 Skrevet 10. oktober 2010 Selen må nok festes i taket hvis den skal ettermonteres, det vil ikke blir sikkert nok ved å feste det i gulvet (kan bare skli ned "rundt" setet i en evt. kollisjon). Vår bil har skulderselen integrert i beltet, det er vel det eneste alternativet jeg har sett til takmontering, men det er neppe aktuelt for deres bil.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #18 Skrevet 10. oktober 2010 Hi her.. jeg skjønte ikke helt hva du mente med at skulderbeltet var integrert i beltet..? Jeg tenkte at en slik rulle montert på en stiv "pinne" fra gulvet ville være den beste løsningen for oss, tror ikke den vil kunne skli ned, da midtsetet er en del av et toersete, svd to tette seter.. og viktig at beltet er festet over bilstol, og gjerne videre i barnestolen..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #19 Skrevet 10. oktober 2010 Æh, skrivefeil.... ;o) Mente integrert i stolen (egen "kanal" i hardplast som går opp bak stolen der beltet ligger inni). Men en slik stiv "pinne" opp fra gulvet vil få enorme krefter på seg i en kollisjon og vil da vel bøye seg, eller? Hvorfor kan dere ikke feste i taket?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #20 Skrevet 10. oktober 2010 Jo, det vil jo bli et spørsmål om en slik "pinne" er en sikker løsning. Det første som slår meg angående mointering i tak er spørsmålet om dette blir fint, og om dette er mulig med tanke på at det må kunne festes i noe sikkert "gods".. Vet ikke helt hva det er å festes i midt i taket..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå