Gå til innhold

når bør en begynne å handle inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff kjenner jeg begynner å bli stressa og miste kontrollen:s er 20+ 2 dager. sikkert litt teit, men dette er noe jeg går å tenker på hele tiden. mitt største mareritt må være å miste og levere ting tilbake:( og jeg vet at det er en stor sjangse for at jeg føder for tidlig. noen råd?

Skrevet

du må ikke tenke sånn at du kan miste da :) hvis du tror at du kommer til å føde tidligere så ville jeg begynt å handle nå hvis jeg var deg :) Kan hvertfall gå til innkjøp av de største og nødvendige tinga : vogn, bilsete, seng, stellekommode osv.. også kan du heller ta sånne småting som salver, såper, bleier osv nærmere fødsel. klær får du som oftest veldig mye av når ungen blir født, så trenger ikke hamstre inn masse smått:)

Skrevet

Vet ikke helt når man skal begynne å handle inn, men du har sikkert vært på UL og sett at alt ser bra ut nå og slikt? Garantier har man aldri før barnet faktisk er født, men man kan jo ikke utsette handlingen til da heller. Noen ting er jo greit å ha i hus før babyen kommer :) Og om du er ganske sikker på at babyen kommer for tidlig så bør du jo kanskje begynne å tenke på hva du skal ha iallefall?

Er selv 22+5 og her er vogn i hus, pluss at mamman min har kjøpt et bilsete som jeg kom over så hun tar det med seg når hun kommer på besøk. Mannen skulle hest sett at jeg ventet enda en stund...

Skrevet

Er vel ganske riktig at du ikke trenger å anskaffe alt før babyen er født. Man erfarer utrolig mye når man er kommet igang, bl.a. hvilke klesplagg man foretrekker osv. Det er kanskje lurt å ønske spesifikke ting hvis det er noen som spør? F.eks. er ullbody mye mer nyttig enn en bomullsbody for vinterbarn, og bukser med strikk i størrelse liten baby er jo helt ubrukelig.

Jeg gikk i klasse med ei på vsg som skal ha i november. Hun har lagt ut alt om seg selv på facebook og blogg, bilder av alt hun har anskaffet seg. Dette er ei som i alle år har klaga over dårlig råd, likevel hadde hun kjøpt 7 nattdrakter i str 50/56 fordi hun hadde så få. Ergo hun hadde antakelig noen fra før. Ungen vokser fort, så det er ikke nødvendig med så mange forskjellige klesplagg i 56. Og hvis man føder til termin er det nok tvilsomt man får bruk for str 50. Jeg måtte over på 62 da jenta mi var 4 uker og da hun var 4 mnd brukte hun 74, en størrelse hun brukte til hun var 9 mnd. Skjønner? De små vokser fortere enn man har lyst å skjønne når de er så små:) Hun jeg fortalte om hadde også kjøpt brystpumpe og flasker (er ikke spes billig), men det er også sånn man ikke vet om man trenger før etter ungen er kommet:)

Viktigste er vel som nevnt over alt til vogn, bilstol, alt til seng/vugge/kurv og stelleanredning. Er veldig greit å arve ting også, vi arva f.eks. stellebord, vognpose og en kurv til førstemann:)

Skrevet

Enig med dere andre. Det er lurt å begynne å handle inn, men man må tenke fornuftig. For eksempel kan det være smart å finne ut hva man skal ha først. Det er jo så masse å velge i at man kan bli helt stressa. Også trenger man ikke kjøpe alt på en gang, men begynne et sted.

Jeg brukte god til på å finne den "beste" vogna, ved å lese tester og brukererfaringer. Så brukte jeg tid til å finne denne pent brukt på finn.no=) Vil at babyen min skal ha det beste, men man kan være økonomisk og miljøvennlig likevel.

Da vogna var i hus begynte jeg å lese på nett om bilstol, satte meg inn i litt forskjellig allefall. Men skal få låne en av ei venninne. Har den ikke i hus enda, men den er liksom i boks.

Så var jeg på ikea og handlet inn kjempefin sprinkelseng og tilbehør til denne på ikea og jysk.

Så skal jeg male en vugge som min samboer har brukt for å ha i stua=)

Også har jeg kjøpt en deilig vinterpose på babyshop=)

Av de store tingene tror jeg at jeg bare mangler stellebord. Det kommer litt av at jeg ikke vet helt om jeg vil ha stellebord eller en kommode med stellepute oppå=)

Jeg er 25 uker på vei så har jo enda god tid, men synes det er godt å ta litt om gangen. Samtidig som jeg får tingene i hus synker det gradvis inn at det skal komme en baby=))

Skrevet

Huff, kjenner følelsen med å være redd for å handle fordi en er redd for å miste. Men det kan bli slitsomt å handle veldig seint i svangerskapet også. Kjøp gjerne brukt, og lån eller få av venner og kjente. Første gangen vet man ikke hva man foretrekker uansett, man kan heller skaffe det ultimate utstyret senere. Kosmetikk til babyen kan i alle fall utsettes veldig lenge, det eneste som trengs er en sinksalve og kanskje en badeolje mener nå jeg.

Man blir heller ikke totalt isolert etter fødselen (slik jeg trodde), det går som regel an å sende mann eller noen andre på butikken for å handle småting etterhvert, eller gå selv til og med, f.eks. etter besøk på helsestasjon som det blir en del av. En del småting til amminga kjøpte jeg i apoteket på sykehuset før jeg dro hjem etter fødsel. De store tingene er det vel greit å tenke på snart, men det er ingen bråhast i uke 20 vil jeg si.

Hva er det som tilsier at du skal føde for tidlig, forresten? Er formen ok?

Skrevet

Ikke kjekt å tenke på at du kanskje mister, men er desverre ikke alltid slik at man kan kontrollere dette. Det går nok så bra så:)

Synes det er litt hysteri rundt at man skal ha absolutt alt klart før babyen kommer. Selvfølgelig er det stress dersom man bruker lang tid på å komme i form etter fødselen og må handle alt da, men man har forhåpentligvis folk som kan hjelpe seg. Og mange av de tingene jeg kjøpte forrige gang før fødselen fikk jeg aldri bruk for/var feil type.

Har prøvd å lage en liste over ting som jeg synes "må" være kjøpt inn/ordnet før babyen kommer:

- bleier og våtservietter (evt myke vaskekluter)

- en stelleplass

- noe å bade babyen i

- klær (dette får man mye av, som det sies over, men kan være greit å ha noen bodyer/sparkebukser samt ytterklær, så kan man handle inn mer etterhvert som man ser hva man vil ha)

- ammeinnlegg (dersom du skal amme) og evt ullinnlegg

- flasker og nan (dersom du ikke skal amme). Kan uansett være greit å ha i backup.

- en smokk dersom man ønsker å gi det

- Et sted barnet kan sove + dyne

- Barnesete til bil dersom babyen skal kjøres hjem fra sykehuset

- Termometer og febernedsettende

- Gulpekluter

Vogn må man strengt tatt ikke kjøpe før barnet kommer, det er ikke alltid man kommer seg ut de første dagene uansett.

Det er jo klart det er en laaaang liste over andre ting som man kan kjøpe inn på forhånd, men dersom man vil unngå å handle så mye som mulig på forhånd tenker jeg at tingene over er et minimum.

Skrevet

TUUUUSEN TAKK! nå følte jeg meg ikke så "unormal" hehe. jeg har en gutt på 4 år fra før, men føler at da var jeg ung og tok alt som det kom. litt mer engstelig nå. Kjærsten min sier også at jeg er uroer meg mer nå enn da.

jeg fødte Lillegutt (store) gutt 5 uker for tidlig. Og deler av slimproppen er godt også. i følge legen er ikke det farlig, men jeg uroer meg for det da. Pluss at moren min har født alle sine 4 barn i uke 20 (hvor kun 2 har overlevd).

Skrevet

Skjønner bekymringene dine:) Hvorfor ikke ta og kose deg med å handle inn litt, jo mer som er gjort, mindre har du å tenke på:) Det nermer seg jo jul så her i huset har vi prøvd å tenke litt praktisk å kjøpe inn litt etter hvert, det blir nok stress fremover og det går mye penger da og.

Få unna alt du kan så du bare kan sette deg tilbake og slappe av og ta vare på deg selv og den lille! Siste du trenger er stress over innhandling og slikt:)

Håper alt går bra med deg og den lille!:))

Skrevet

Vanskelig å la være å bekymre seg da ja....

Håper alt går bra denne gangen da, de maste om for tidlig fødsel hos meg sist fra uke 27 men ble ingenting før uke 38 så de kan jo ta feil selv om din historie er noen hakk mer alvorlig.

Hvis du har en fra før har du kanskje de store tingene som vogn, seng og bil stol? Stelle kommode også kanskje?

Klær får du så kanskje det holder med hentesettet som du kanskje har i str prematur fra sist?

Masse lykke til håper alt er bra nå og fortsetter å være bra noen mnd til.

• 3 uker senere...
Skrevet

da har jeg roet meg betraktlig:D etter en lang samtale med familien. har vi blitt enige om at det ikke er nødvendig å kjøpe noe før etter jul (får sikkert en del til jul). og hvis lille tulla skulle melde en tidlig ankomst har jeg skrevet en liste (takket være dere) som må handles inn mens vi er på sykehuset. sånn at når vi kommer hjem er alt på plass.

hva syntes dere? hørtes ikke dette greit ut? jeg er hvertfall rolig og kan glede meg over juleforberedelsene med lillegutt:D

Skrevet

Det høres ut som en super plan! Viktig å ikkje stresse og gje sæ ekstra bekymringe i den her tia, særli du som har de omstendighetan så nært i bakhodet!

Og æ handla no nesten inn førr mye på forhånd tell ho første (2,5 år). Vogga bl.a. solgte æ ijæn ubrukt etter ei stund me prøving, -ho ville jo ikkje ligge i den. Man trur man treng så masse, men i bunn og grunn e det jo bare bilstol (om man ska kjøre eller bli kjørt hjem fra sykehuset), "bringe-hjem-klær, nån ferdigvaska skift og vaskekluta, nån bleia tell å starte me og en soveplass tell barnet (vi brukte bagen tell vogna bra lenge, sprinkelseng blei jo alt førr stort i begynnelsen) man virkeli treng. Her ville ho dessuten bare sove inntell mæ i våres seng, og det funka førrsåvidt veldi greit i forbindelse me amming og alt ;)

Kos dæ me graviditeten, julehandling og prinsen din, du!! Dåkker kommer tell å få så masse i gava åsså, ska du se =) Lykke tell me alt!

Mvh Elisabeth

Skrevet

tuuusen takk:)

kos dere masse dere også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...