Jojo x3 Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Noen som har tips? Syns alltid de blir seige.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 Dersom du kjøper ferdig oppskåret er svaret enkelt, det er dårlig restekjøtt. Kjøp en god ytrefilet som er godt mørnet og skjær den i litt tykke strimler.
Jojo x3 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2010 ok, da er feilen allerede gjort for jeg har nemlig kjøpt sånn ferdig oppskåret. Så det kan ikke reddes?
TøffiTrynet☠ Skrevet 10. oktober 2010 #4 Skrevet 10. oktober 2010 Joda, bare gjør som ho svigermor! Først: Stek det godt i margarin. Varm panne, litt om gangen, til det har fått skikkelig stekeskorpe. Så: Ha biffstrimlene i en gryte, kok ut panna, og hell vann over. la det så vidt dekke strimlene. La det småkoke lenge, gjerne en halvtime. Ha oppi salt, pepper, og gjerne løk i gryta. Nam! Dette kan du da bruke til f.eks. biffsnadder, eller noe annet godt. kan jeg spørre hva du skal lage?
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Men det hjelpr iallefall å la ligge i romtemperatur en stund før du steker.
Ugl@ Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 Kjøper helst biff og strimler selv :-) Men aller viktigst er det å marinere dem i en god marinade et par timer, ikke ta det kjøttet som har best holdbarhets dato, gjerne bruke kjøtt så tett opp til forbruksdato som mulig, da er kjøttet mørere. Strimlene stekes i melange i små posjoner på middels til høy varme, steker man mye i gangen blir de seige og kokte.
TøffiTrynet☠ Skrevet 10. oktober 2010 #8 Skrevet 10. oktober 2010 Joda, Overlord, ikke vær så vanskelig nå da...
HeIvetes-Magda Skrevet 10. oktober 2010 #9 Skrevet 10. oktober 2010 Biff skal aldri stekes i margarin! ÆSJ! Det skal stekes i smør, det er iallefall bud nummer en. 2. La biffen ligge 30 min i romtemperatur. 3. Husk til neste gang at du skal kjøpe ordentlig kjøtt;)
TøffiTrynet☠ Skrevet 10. oktober 2010 #10 Skrevet 10. oktober 2010 Margarin er æsj, faktisk... ok... Synes den gir best stekeskorpe jeg da. men hver sin smak, tydeligvis.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #11 Skrevet 10. oktober 2010 Det syns jeg også. Er det noe som er æsj er det meierismør. Jeg liker å bruke melange med masse hakket hvitløk i. Det setter nydelig smak på kjøttet.
Jojo x3 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2010 OK, jeg gjør det et forsøk med steking i smør og så koking da. Skal lage stroganoff gryte. Og neste gang skal jeg høre på dere og kjøpe skikkelig biff Er ikke så vant med å lage kjøttmat så derfor.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #13 Skrevet 10. oktober 2010 Dersom det skal brukes i gryte er det jo greit å koke det. Du trenger ikke kjøpe ytrefilet til gryte. Da er det greit å bruke mørbrad eller flatbiff. Men kjøp uansett ikke ferdigstrimlet.
TøffiTrynet☠ Skrevet 10. oktober 2010 #14 Skrevet 10. oktober 2010 Overlord <3 Ha en fin søndag, hønni!
HeIvetes-Magda Skrevet 10. oktober 2010 #16 Skrevet 10. oktober 2010 Dere som elsker margarin, drikker dere maling og? Er det noen som vet hva margarin faktisk inneholder? http://2.bp.blogspot.com/_BgaIlOJPM7g/TH1Ef1L7VtI/AAAAAAAAXAg/PLcuyERt30E/s1600/margarin+og+sm%C3%B8r.jpg Kan jo være noe å tenke over. Er man totalt imot meierismør, så er bremykt et bedre alternativ.
jordbærsjokolade Skrevet 10. oktober 2010 #17 Skrevet 10. oktober 2010 Ser at du har fått mange svar, men jeg slenger på ett til jeg:) Stek de i det du måtte ønske selv, jeg brukter faktisk olivenolje:) Stek de kjapt i varm panne (derfor olje), så slenger du de i et ildfast fat, kryddrer og har de i ovnen på ca 100 grader i et par timer. Pass på at de ikke er der så lenge at de detter helt fra hverandre. Rør litt på de innimellom
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #18 Skrevet 10. oktober 2010 Og det aller beste svaret fikk du fra tårefri. :-) Stek i olje, kjapt, ja, i skikkelig varm panne. Rett og slett full guffe på plata. Etter sånn hurtigbruning, kan du steke kjøttet ferdig enten i panna med lokk over svak varme eller gjøre som tårefri sier. Men det er også riktig som andre sier - ikke kjøp kjøttet ferdigstrimlet, det er det dårligste kjøttet. Og, også riktig, kjøp det "gamleste" kjøttet, det som er nærmest opp til holdbarhetsdato, det er mørest i utgangspunktet. Ellers: Når du har stekt kjøttet ferdig i den brennhete panna i OLJE (som tåler så høy varme, hvilket verken margarin eller smør gjør), så kan du ta på litt smør, bremykt eller ordentlig smør - det gir kjempegod smak.
TøffiTrynet☠ Skrevet 10. oktober 2010 #19 Skrevet 10. oktober 2010 Jepp! Her går maling ned på høykant hver dag!!! Og unga får det også....
ellen-propellen Skrevet 10. oktober 2010 #20 Skrevet 10. oktober 2010 Bruk mørsalt:-D eller ha en dæsj sukker på smøret i pannen, altså før smøret er smeltet. Det gir samme effekt. Og til biffstrimler eller biff kan du veldig gjøre kjøpe kjøtt som er gått ut på dato. En skikkelig mørnet biff er nesten svart på fargen:-) (hilsen min bestemor som laget biff som smeltet på tungen)
thricane Skrevet 10. oktober 2010 #21 Skrevet 10. oktober 2010 mariner de godt. minst 3 timer i marinade. marinaden må ha saft fra sitron/lime i tillegg til krydder og olje. så steker du bare noe av gangen, på ganske høy varme. funker alltid her. til og med på ferdig oppskåret kjøtt.
tre små knotter Skrevet 10. oktober 2010 #22 Skrevet 10. oktober 2010 Mange gode forslag her da, har du prøvd å marinere kjøttet litt? Legg det i litt olje sammen med salt og pepper. Når du steker det, stek litt og litt og la kjøttet hvile, ikke gjennomstek det, la det være litt rødt i midten. Lykke til
Jojo x3 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #23 Skrevet 10. oktober 2010 Takk for alle gode råd! Tar dem med meg videre. Ellers ble biffstrimlene skikkelig møre og gode. Stekte dem i smør på pannen og lot dem koke i pannen med lokk ganske lenge før jeg hadde dem i stroganoffen. Nam:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå