bella1980 Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Har et spørsmål som jeg ikke har greid å finne svaret på selv... Jeg vet at man skal være forsiktig med å belaste babyens rygg, ikke la dem sitte lenge i bilsete uten pause osv. Men er det farlig for babyen å bli båret slik at han får trykket direkte på rumpa liksom, og dermed belaster ryggsøylen ganske direkte? Gutten min er ti uker nå og sterk i kroppen, så han holder hodet sitt selv. Derfor bærer jeg ham av og til litt sånn sittende på armen min, mens jeg bare støtter så vidt med den andre armen. Det hender seg også at jeg lar ham "sitte" på rumpa på låret mitt mens jeg støtter og holder ham... Disse tingene fikk mamma til å reagere veldig fordi hun mente at det helt klart var skadelig for en såpass liten baby med belastning oppover i ryggsøylen... Det er jo liksom snakk om at han sitter sånn et minutt eller to liksom, kanskje et par ganger om dagen. Mamma mente at det ville medføre direkte skade på ryggvirvlene, siden skjelettet fortsatt er noe mykt... Er det jeg som ikke har skjønt noe essensielt her? Som sagt, jeg vet jo det med å sitte i bilsete og sånn, det trodde jeg for øvrig var mest på grunn av at musklene i babyens rygg er for svake, og å sitte ordentlig er han jo selvfølgelig ikke i stand til på lenge enda... men skal det så lite til som noen minutter om dagen før det er farlig?
lilywhite Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Hvis gutten din er bare 10 uker så synes jeg at du skal være litt forsiktig med å la han sitte sånn. 1-2 min er ganske lenge for sånne små knøtt. At de sitter bittelitt går sikkert bra, men vær forsiktig. Når det gjelder bilstoler så er det vel ingen forskning (i følge trygg trafikk) som viser at de tar skade av å sitte der over tid. De ligger mer enn de sitter, men selvfølgelig må man passe på å ta pauser hvis det er en lang kjøretur. Det som er fint er at babyene sier i fra selv. Hvis de sover eller ikke sier noe når de sitter der, så har de det bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå