Gå til innhold

NÅR KAN JEG TESTE MEG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på p- piller helt frem til ca 1 oktober, har ikke hatt mens når jeg har gått på p - piller som er ca et år. Og vist jeg har hatt en liten pause på pillen så har jeg som regel fått mensen dagen etterpå jeg har sluttet på den, men denne gangen alså 2-3 oktober kom den ikke(har hatt sex 3 ganger etter den 2. når kan jeg ta test? kan jeg være gravid siden den ikke kom? har hatt smerter som menssmerter men den kom ikke.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar fra OnlineLege.no:

Dette er jammen ikke lett å gi et sikkert svar på, siden vi ikke vet når eggløsningen din da er.

Generelt blir graviditetstesten positiv 10-14 dager etter BEFRUKTNINGEN. Befruktningen er dagen sædcellen finner eggcellen.

Du er altså avhengig av å ha hatt eggløsning i løpet av de fem dagene sædcellene til din partner lever. Da kan du ha blitt gravid.

I tidligste fall, dvs om du hadde eggløsning på dagen dere hadde samleie, kan testen vise riktig resultat allerede etter 10-14 dager, enkelte produsenter av tester hevder de kan stoles på allerede etter 9 dager.

I verste fall, dvs om du hadde eggløsning på siste dagen sædcellene lever (fem dager), må du legge til fem dager, altså (14-) 15-19 dager etter samleiet.

Det blir altså et langt intervall du må forholde deg til, siden du ikke vet eggløsningsdagen din. 9-19 dager.

Se på denne siden, kanskje det gjør det klarere for deg:

https://www.onlinelege.no/sykdommer-og-tester/ubeskyttet-samleie-prevensjonsmetoder-naar-slaar-graviditetstesten-ut.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...