Gå til innhold

Gynekologen så tegn til kromosomfeil hos fosteret...

Anbefalte innlegg

Huff dette blir nok langt.. Er i uke 8..

Hadde en liten blødning forrige uke, cirka et truseinnlegg med friskt blod, så stoppet det etter ca 2 timer. Fikk henvisning til ultralyd hos på sykehuset. Der så de et hjerte som banket og foster som passet med termin, MEN en plommesekk som ikke så normal ut. Den var for stor og ikke helt rund...

Skal tilbake til kontroll om noen dager, har lest mye om plommesekker i de siste dagene og ser at unormalt stor plommesekk stort sett betyr kromosomfeil.

Huff, det er fælt å gå og vente. HCG'en har vært helt normal, tok to prøver som steg fra 24000 til 56 000 på tre dager og det er visst fint. Blir bare mer og mer kvalm og trøtt så ingenting som tyder på at jeg er i ferd med å miste. Skjønte det sånn på gynekologen at hvis jeg ikke aborterer av meg selv til uke tolv, så skal de sende meg til utredning på fostermedisinsk senter med tanke på kromosomfeil.

Nå føler jeg meg helt nummen, vet ikke om jeg orker å gå til uke 12 med et barn jeg vet er sykt. Leser at det er snakk om over 95% sannsynlig med kromosomfeil med mine funn. Samtidig vet jeg jo at det er lite de kan gjøre for å finne ut av dette før uke 12..

Så da får jeg klamre meg fast i klubben her til jeg enten mister eller blir "friskmeldt". Er 34 år så eggene begynner vel å bli litt "råtne" innimellom..:/

Noen andre som har hatt stor plommesekk? Jeg håper liksom at de skal ha målt feil forrige ultralyd..

Fortsetter under...

Uff da....skjønner at dette tok litt pusten fra deg.

Man vet jo at det er en mulighet,men man prøver jo å tenke positivt.

Overrasket over at de kan se slike ting så tidlig,det ante jeg ikke!

Men ved kromosomfeil,hva kan være galt?

Er det snakk om noe man ikke kan leve med dette og svangerskapet må avsluttes eller er det snakk om type downs,eller handikapp?

Er litt grønn på dette området....

Men som du sier er det vel kanskje ikke stort annet å gjøre en å vente da?

Føler med deg!

Håper du klarer å holde motet oppe og tenke positivt.

Mange klemmer.

Jeg vet ikke helt hvilke kromosomfeil det kunne tyde på, mende fleste dør av seg selv i løpet av første eller andre trimester, så er vel bare cirka 5 % som faktisk overlever til termin såvidt jeg har skjønt. Men vil vite mer etter uke 12 (hvis jeg kommer så langt). Og så skal funnet bekreftes om 3 dager, kan jo hende at det er målt feil eller noe. Fosteret så jo ellers helt normalt ut med god hjerterytme osv... Snakket med gyn på fredag og hun sa at det var en liten mulighet for at det de hadde tolket som en stor plommesekk faktisk var rester etter en fostersekk fra en tvilling som hadde forsvunnet... (klamrer meg litt til det...)

Ååh, er så lettet, var på ny ultralyd i dag og alt hadde normalisert seg, plommesekken var fin og rund og målte akkurat 4 mm som den skal. Gynekologen trodde kanskje hun hadde forvekslet plommesekken med restene av en tvilling som jeg hadde mistet og at det var derfor jeg hadde blødd.

Veldig lettet nå. Skal fremdeles til kontroll og måle nakkefold i uke 12 siden det nå engang muligens er sett en stor plommesekk, men gynekologen mente at jeg egentlig kunne se bort fra det forrige funnet og glede meg over et friskt barn:)))

Ble også satt noen dager frem, og er nå 8+2.

Har nesten ikke orket å "henge" her inn den siste uken og lese om alle som var lykkelig gravid. Merkelig for en følelsesmessig jojo-tur dette ble.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...