Gå til innhold

Hvordan legger dere opp dagens måltider til baby rundt 6-7 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så vanskelig å få inn noen gode spiserutiner nå som lillegutt på 6 1/2 måned skal ha 2 måltider med fast føde pr dag.

Han er flaskebarn, derfor ønsket helsesøster at han skulle ha 2 grøtmåltider om dagen. Han liker ikke grøt, og vi har slitt med å få i han det siden vi startet å introdusere det da han var 4 mndr. Det går litt greiere nå som vi er over på havregrøt, men det er ingen matglede der vi sitter å må lure i han hver skje.

Han liker egentlig kun fruktpurré, frukt yogurt ol. og MME. Vi prøver å ha litt fruktpurré oppå hver skje med grøt han får men han blir litt irritert på det også etterhvert( mener sikkert vi ødelegger fruktpurrén for han;) ).

Vi har gitt opp å gi grøt på kvelden, det blir bare skriking og han får ikke i seg noe særlig, så grøten er nå middagsmåltidet.

Har dere tips til hva som kan være godt for en kresen liten kar:)?

Her er dagens måltider:

Frokost kl 8: 210 ml MME

Lunsj kl 12: 1/2 glass m Fruktyogurt, most 1/2 banan og 150 ml MME

Middag kl. 16: en posjon grøt, vann i flaske( han drikker bare 10-20 ml)en er avocado.

Kvels kl.20: 240 ml MME

Hvordan ser dagens måltider ut for dere?

Hvordan kan jeg få han til å drikke mer vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi er 6 mnd og hun får også mat hver fjerde time. Jeg har fullammet fram til for 1 mnd siden da jeg begynte å introdusere fast føde og nå er det pupp kun på kvelden, en gang om natten og om morgenen.

Ca sånn;

08- pupp

9.30- grøt

13.30- et middagsglass

15.30- pupp om hun vil ha

17.30- grøt, bad og til sengs

18- kveldspupp

I grøten og fruktmosen du gir, er det mye vann, så ikke stress med dehydrerings-trollet nå (vent til sommeren med det...) Om han ikke liker grøt, kutt det ut og han heller middagsmat, enten på glass, eller mos din egen mat. Ved å tvinge i han noe han ikke liker, kan du lage en spisevegring i han, tenk deg selv: noen dytter mat i munnen din som du ikke liker; da gaper man ikke og man koser seg IKKE med maten.....

Siden mi ikke vil ha pupp lengre, hun nekter plent bortsett fra de måltidene jeg har nevnt, så får hun da heller ting hun VIL ha. Nevøen min likte aldri heller babygrøt, og han fikk middagsmat i stedet. Han er nå tre år og frisk på alle måter =)

Skrevet

Hvor godt moser du grøten? Her har det vært litt opp og ned med om hun vil ha grøt eller ikke og ofte spiste hun ikke alt. Lagde ofte nesten litt sånne brekkelyder.. Det som skulle til var så enkelt som å blande den litt tynnere og mose den skikkelig så den glir lettere ned:) Hadde visst bare blandet den litt for grovt for snuppa her for nå går det ned på høykant! Blander også i litt fruktpure:)

Ellers får hun grøt ved ellevetiden og ved 4-5 tiden. Resten pupp pluss en flaske mme før leggetid i 7 tiden.

Skrevet

Lite begeistring for grøten her også. Har nå begynt å mose en halv banan oppi. Går ned på høykant!

Tviler på at han trenger mere vann. Han drikker jo ganske mye i form av mme om dagen. Min gutt drikker bare ca en dl vann om dagen(om så mye) ingen mme eller mm, det vil han ikke ha. Har godt med våte bleier. Er jo mye veske i maten også.

Ellers har vi grøt morgen og kveld. Lunsj er vanligvis fruktmos, yoghurtglass eller grøt med grønnsaker på glass. Noen dager er det brød til lunsj. Får middagsglass eller hjemmelaget grønnsaksmos til middag, skal begynne med kjøtt nå.

Skrevet

Gutten min starter dagen med ei flaske mme(200ml), så spiser han grøt til lunsj(1-2porsjoner), mme(200ml) igjen til "middag" og grøt OG mme igjen til kvelds. Får grøt i 1730-1800 tiden og flakse før leggetid i 1900 tiden.

Han får vann til grøten,men kun det han vil drikke selv. Blir ikke mer enn 10-20ml her heller,men stresser ikke med det. som sagt over så er det vann i både grøten og mme så han får i seg nok væske uansett.

Gutten min liker ikke middagsglass så tenkte å prøve å lage hjemmelaget til han igjen snart(prøvd en gang tidligere,men da ville han ikke ha.Nå er han litt eldre så skal gjøre et nytt forsøk).

Skrevet

Jenta vår har spist opp et helt middagsglass i 2-tida de siste dagene. Får se om det varer ved...

Skrevet

Dagens måltider ser ca slik ut her i huset;

ca 0700: amming

ca 0830: grøt + amming

ca 1200: banan, puré e.l. + amming

ca 1500: middagsglass + amming

ca 1800: grøt + amming

Hun drikker ikke annet enn mm. Har aldri tenkt over at vi bør gi henne mer å drikke. Regner med hun får i seg nok væske gjennom amming og maten.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...