Gå til innhold

Kan psykologer gi sykemelding?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det kan de ikke.

Psykiatere kan.

Skrevet

NEI.

Leger (herunder psykiatere), kiropraktorer og manuelle terapauter kan

Skrevet

Kiropraktorer kan ikke gi ut ordninær sykemelding nei.

Psykologer kan derimot ringe fastlege og få vedkommende til å skrive ut sykemleding. Kan ikke tvinge legen selvsagt, men de fleste leger vil nok gjøre det på psykologens oppfordring.

Annonse

Skrevet

Tøys!

Kiropraktor kan sykmelde på lik linje som manuell terapaut.

Psykologen kan ikke ringe fastlegen of få denne til å skrive ut sykmelding, like lite som annen helsepersonell kan.

Men de kan selvfølgelig anbefalle sykmelding. det er imidlertid legen som må tan den medisinske avgjørelsen

Skrevet

fra nav.no:

Om sykmelding

Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte lege (eventuelt kiropraktor eller manuellterapeut). Legen vil vurdere om det er tungtveiende medisinske grunner til fravær fra jobb, både ved første gangs og senere sykmeldinger. Dersom legen mener at sykmelding er nødvendig, skal gradert sykmelding vurderes før aktiv sykmelding.

Skrevet

Jeg vet ikke hva en manuell terapaut kan. Men en kiropraktor kan i allefall ikke sykmelde på lik linje med en lege. (brodern er kiropraktor, kan sende ham en meld å spørre om du vil;) )

Du må lese hva jeg skriver da. Skriver jo at en psykolog ikke kan bestemme at en lege skal skrive ut et sykmelding, men at det er vanlig at psykologer (som gjerne har mer kontakt og innsikt i pasienten) kan oppfordre legen til å skirve ut sykemelding, og sannsynligeten er da stor for at legen vil gjøre det.

Skrevet

"kiropraktorer og fysioterapeuter med videreutdanning i manuellterapi skal kunne sykemelde pasienter i inntil åtte uker på grunn av sykdom eller skade som har direkte sammenheng med muskel- og skjelettsystemet."

Med andre ord ikke på lik linje med en lege:)

Skrevet

Det kommer an på hvor du bor. Det startet opp en forsøksordning i tre fylker i fjor (tror jeg det var) at psykologer som tar noen spesifikke kurs får sykemeldingsrett. Men de aller fleste kan ikke det. Dette løses på forskjellig vis avhengig av hvor psykologen jobber. I det offentlige (på sykehus) jobber det alltid en lege som kan skrive sykemeldinger og resepter. Dette skjer da i samarbeid med psykologen/behandleren din. Ellers er det naturlig å samarbeide med legevakta dersom det er noe akutt og fastlegen hvis ikke. Jeg har aldri opplevd at en lege har overprøvd min vurdering dersom jeg har sagt at en person trenger sykemelding.

Skrevet

Har fått sjukmelding frå kiropraktor, eg... Men det gjaldt sjølvsagt det eg gjekk til han for, som var bekkenplager. Ville ikkje spurt kiropraktor om sjukmelding for feks influensa eller psykologiske problem. Deira fagområde er muskjel og skjelettlidingar. Dei har forresten no fått 12 vekers sjukmeldingsrett. http://www.kiropraktikk.no/?pageID=31&ItemID=2772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...