Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal male vinduskarmene i stua. Dvs min mann skal male:-) Han skal bruke oljebasert maling. Har leita litt på nett for å se om det er "greit" at jeg oppholder meg i stua under/etter dette arbeidet. Men det er ganske ulike oppfatninger om dette.

Er det noen meninger om dette her inne??:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har malt både gjesterom og stua mens jeg er gravid, samt at jeg har malt en seng. Vi brukte riktignok vannbasert maling, Beckers. Jeg er litt skeptisk til oljebasert maling med tanke på avgassene, men om dere sørger for god utlufting så skulle vel det gå bra? Og husk for all del å gå et annet sted helst sekunder før du begynner å føle deg uvel :)

Skrevet

Oljemaling avgir avgasser kortere tid enn vannbasert maling.

Når lukta er vekk er det ikke farlig og oppholde seg i rommet.

Men jeg ville vært forsiktig med å være i rommet det første døgnet, det som eventuellt er skadelig er white spiriten i malingen. Og oljebasert maling er jo tynnet på nettopp dette.

Skrevet

Hei,

Vi har akkurat kjøpt hus som er totalt oppussingsobjekt så her skal det males! Jeg har gjort en del undersøkelser for ikke snakk om jeg vil oppholde meg i et hus med farlige avgasser. Er 14 uker på vei... Jeg har funnet ut hele huset må males med Jotun Sens... Du kan bestille fargekart på nett. Har ikke sjekket priser men går ut i fra de er litt dyrere enn andre malingstyper men det er ingen skadelig avdamping og lukter ikke mens man maler. Jeg tar ikke sjangsen på noe annet enn det!

Skrevet

Hei

Jobber selv i en malingsbutikk. Så kan prøve å komme med noen råd her ;)

Stemmer at Sens er helt ufarlig! Og faktisk rimeligere enn vanlig oljemaling. Viktig å lufte første døgnet etter man har malt med sens, for å slippe ut "vannet" som fordamper.

Når det gjelder vanlige oljemalinger, hadde jeg stått over. De gasser lenge og har mye lukt. Og er faktisk skadelig. Et alternativ er å evt bruke vanntynnet oljemaling. :) Lykke til i oppussingen!

Skrevet

Vanntynnet oljemaling er mer slitesterk enn Sens ;)

Skrevet

Har malt selv da var jeg ca 12-14 uker på vei. Brukte sense halvblank. Ble veldig fint:) Mange vil kanskje si at det ikke er like holdbart med vannbasert når enn skal vaske. Men jeg tenker at en uansett for det meste tørker støv med en tørr klut. Er jo faktisk det som er anbefalt av de i renholdsbransjen. Og da er det jo ikke så nøye om det er olje eller vannbasert maling.

Bruker kun vannbasert her i huset. Uavhengig av om jeg gravid eller ikke:)

Skrevet

Vi malte gangen med "Sense" i fjor sommer (altså bare 1år siden). Hadde da en 1åring som vi ikke ønsket å utsette for gass. Og tenkte at veggene i gangen er jo ikke "hardt belastet".

Er IKKE fornøyd. Den får masse "støt" skader. Er jeg borti med knappen/naglene på lomma på boksa/klokka etc ser du det faktisk på veggen! Grå tynne striper over alt. Hadde det ikke vært for at vi skal flytte tror jeg faktisk vi hadde malt over veggen på nytt (type før vi drar på juleferie elno).

Skrevet

Vi pusser opp hus nå, og jeg hjelper til med å male litt slik at vi blir ferdige til jul. men vi bor ikke huset mens vi holder på da.

Men hittil har jeg bare malt med Jotun sens, og jeg maler ikke hver eneste dag. Jeg tror det kommer an på maling, hvor mye man maler og hvor man maler. Å oppholde seg i rom med kjemikalier over tid tror jeg ikke er bra, som f.eks å jobbe med det til daglig. men bare for et par dager er neppe farlig.

Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Vil gjerne at vi skal være ferdig med dette til den lille kommer da.

Så her er vi (han:-)) i gang

-lufter veldig godt underveis og om kvelden. kjenner lukta sitter i, men vi tar sjansen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...