Gå til innhold

Er så i tvil.....

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilke prøver skal vi ta?

Hadde egentlig bestemt oss for å ta morkakeprøve i London og spurte derfor sivgermor om hun kunne passe de to eldste slik at vi kunne dra begge to (mannen vil gjerne være med). Nei, det ville hun ikke, for hun synes det er bare tull at vi skal få et barn til når vi har to fra før.... Helt seriøst!! Så legger hun ut om hvor farlig det er å ta morkakeprøve, kan få infeksjoner og skade barnet og det er ikke måte på.... så da blir jeg litt redd også da, kanskje vi bare skal ta duo-test? Får vel mer presise svar med morkakeprøve???

Noen som har tatt disse prøvene? Trenger svar.....

Legger til at jeg "bare" er 35......

Fortsetter under...

Hei!

Hvis det er Fetal Medical Center i Harley Street du skal på er du i trygge hender! Der tar de tidligst mkp etter fullgåtte 11 uker og da er det minimale sjanser for å påføre fosteret event. skader. Fostervannsprøven tar de der tidligst i uke 16 pga en minimal sjanse for at fosteret kan få klumpfot, mens vi i Norge utfører fvp fra uke 15 - altså er de enda mer forsiktig i London. Professoren som utfører mkp der hver onsdag er mannen bak skjemaet og formelen som Rikshospitalet i Oslo og de andre sykehusene i Norge bruker når de beregner risikoen for Downs og Trisomi 13 og 18 etter en duotest.

Jeg dro frem og tilbake på samme dag uten min mann, så ikke la svigermor bestemme om du ønsker et sikkert svar. Du får svar på om fosteret har Downs, T13/18 og kjønn om du ønsker dagen etter at du har tatt prøven. Resten av kromosomene blir testet og du får svar i løpet av 14 dager. De utfører alltid en Duotest der først som du får svar på mens du ligger på benken, og så bestemmer du om du også vil ta en morkakeprøve.

Dette er eit valg for deg og mannen, ikkje for svigermor!

No veit eg jo ikkje grunnen til at du ønsker å ta morkakeprøve, om du har spesiell grunn til å vere engsteleg for kromosomfeil.

Det er ikkje stor sjanse for at ting skal gå gale ved morkakeprøve, MEN det er ein liten sjanse (0.5-1%). I utgangspunktet er vel sjansane for at barnet i magen din har kromosomavvik mykje mindre enn dette. Likevel kan det jo vere at det for din del er rett å ta morkakeprøve, kanskje er du veldig redd for avvik, og ikkje veit om du ville takle det? For meg er det å ta morkakeprøve eit ganske stort valg. Eg tok det da UL gav meg sjanse 1/7 for kromosomavvik, men i neste svangerskap, da duotest gav meg veldig små sjansar valgte eg å ikkje gå vidare, sjansen for å abortere var jo mykje større enn sjansane for kromosomfeil. Sjølv om ein skulle få eit kromosomfrisk barn veit ein jo aldri kva utfordringar dagane kan bringe vidare, ein kan liksom ikkje garantere seg for alt.

Til deg over her må eg berre spørre... fostervannsprøve samanheng med klumpfot? Dette har eg aldri høyrt om før, finn ikkje noko når eg googlar det heller. Synes det er veldig rart at det skulle oppstå fordi ein tek ut litt av fostervatnet...

Til hi. Lykke til med valget! Ta eit nøye gjennomtenkt valg der du kan leve med konsekvensane uansett kva dei måtte bli! Det er ditt valg!

Klem

Har tre her, og ei lita jente i hjartet

Det er svært sjeldent at klumpfot kan oppstå som følge av fostervannsprøve, risikoen er forsvinnende liten i følge Riksen. For tidlig tatt morkakeprøve kan medføre at armer og bein ikke vokser ut slik de skal og det er grunnen til at de fleste klinikker og sykehus forlanger at en skal være fullgått 11 uker før prøven tas selv om en kan ta den tidligere... Hvorfor det er slik vet ikke jeg...

Herremin er hun ikke glad for å få flere barnebarn da? syns hun det er slitsomt med de 2 hun har?? Dra å ta prøven din du, jeg tok den i uke 10 i sverige, 3 dager etter fikk jeg en tlf, jeg venter en liten frisk jente.. Har nå 9 uker igjen og hun vokser og er frisk,, Det var meget betryggende for meg å ta den testen.. ( jeg er 37 år)

• 1 måned senere...

Et lite spørsmål til deg som svarte siste på dette innlegget - hvor i Sverige tok du hvilken test(er).

Er 35 og vurderer det samme. Er pr i dag 7+3, og kunne tenke meg å ta testen før vi info fam til jul...

Ellers enig med de andre her inne. Dra og ta prøven i London, om ikke annet så slipper du å bekymret deg. DET gjør nemlig jeg hvert eneste minutt. Grusomt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...