Gå til innhold

Igjen litt satt ut av helsestasjonen og vaksineringsprogrammet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en telefon fra helsestasjonen fordi min sønn sa at han ikke var helt sikker på om han skulle ha vaksine eller ikke. Læreren hadde forøvrig sendt ham ned til en helsesøster som satt klar med vaksinen.

Helsesøsteren tar seg tid til å ringe å spørre meg siden sønnen sa i fra. Jeg svarte at "Det vet jeg ikke, det beror på om man vet at vaksinen faktisk virker mot det den skal virke mot, samt at den ikke gir andre uheldige bivirkninger."

Her ble det først veldig mye utenomsnakk om hvor forferdelige sykdommene er før jeg gjentar spørsmålet. Først da henviser hun til faktisk forskning, men da bare korrelasjonsstudier. Da spør jeg om hun ikke vet om noe forskning som påviser årsaksforhold, men da svarer hun i en veldig sin tone:

"Nei, dette har jeg faktisk ikke tid til å lete frem for deg, for jeg har førti barn her som venter på å få vaksinasjon!"

Det kan hende jeg er helt urimelig, men jeg skulle faktisk likt å vite at dette var et forarbeid hun allerede hadde gjort før hun satte i gang med vaksinasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du ikke funnet ut om bivirkninger og forskning på vaksinen og sykdommen og tatt en standpunkt til vaksine eller ikke på forhånd

Skrevet

Man setter IKKE i gang vaksinering på skolene uten at foreldrene har fått info i forkant!!

Det betyr at DU som mor skal sette deg inn i saken, og så velge om ditt barn skal ta vaksinen eller ikke!! I så fall sender du med gutten lapp på skolen om at han ikke skal ta den.

Verre er det ikke !!

Forøvrig er jo vaksinasjonsprogrammet i Norge ganske så gammelt og velbrukt nå (med unntak av HVP-vaksinen), så det burde jo ikke være noen store overraskelser der for noen...

Skrevet

Å gud hjelpe meg, jeg forstår henne godt. Er helsesøster selv og vet hvordan dette fungerer. Du får ringe folkehelsa da og undersøke dette før du sender sønnen din til henne den dagen. Tenk om hun skulle sittet slik med alle foresatte. Det er klart vaksinen virker! Vi har da mer eller mindre utryddet farlige, dødelige sykdommer takket være vaksiner, men da blir pluselig alle så redd for selve vaksinen....forstå det den som kan. Snakk med eldre mennesker du, som gjennomgikk polio mm, så vil du skjønne hvor heldige vi er som har vaksiner.

Hilsen ikke fanatiker, men ærlig talt...........du kunne i det minste undersøkt litt selv, eller ringt henne noen dager før. Ikke mitt oppi selve vaksineringen, da har hun nok å gjøre...

Skrevet

Eller forsåvidt noe du kunne ha satt deg inn i før sønnen din sto i kø sammen med helsesøster for å ta vaksine..

Du ser vel kanskje at dette ikke var det riktige tidspunktet for å diskutere årsaksforhold, korrelasjonsstudier etc. og forøvrig tror jeg ikke det er helsesøster som skal bedrive forskning på vaksine eller helsesøster som avgjør hvilke vaksiner våre barn skal få? det er vel staten som avgjør dette, og jeg regner med at de har gjort forarbeid før de satte i gang med vaksinasjon.

Skrevet

Det er du som bestemmer om barnet ditt skal ha vaksinen eller ikke. Den dagen vaksinen skal settes er for sent å belemre helsesøster med slike spørsmål. Dette burde du tatt stilling til på forhånd. Helsesøster utfører bare jobben sin, det er ikke hun som bestemmer om vaksinen skal settes eller ei.

Skjønner godt at hun ikke prioriterer å bruke tid på å snakke i telefonen med deg når hun har 40 barn som venter.

Skrevet

Nei, jeg er ikke en fagperson. Jeg forventer faktisk at de som er fagpersoner og har som hovedoppgave å drive informasjonsformidling rundt det de holder på med, på forhånd har en innsikt i dette og kan opplyse meg om det jeg evt måtte lure på. I tillegg syns jeg spørsmålene mine er helt elementære og burde være såpass vanlige at helsesøstre skulle være trent i å gi svar akkurat ang dette.

Videre høres det passelig dumt ut å si at man ikke har tid til å finne ut av det fordi man allerede har begynt vaksineringen. Det sier seg selv at dette er spørsmål man skal kunne svare på, før man putter en vaksine i noen som helst.

Skrevet

Et alternativ ville vært å skrive noe om dette også i informasjonsbrosjyren (til deg over her: jeg leste den da jeg fikk den, men den informerer svært lite ang det jeg lurer på).

Skrevet

Det var faktisk hun som ringte meg, ikke omvendt. Det var ikke min intensjon å forstyrre. Spørsmålene skulle være enkle. Det som irriterte henne var at hun ikke hadde svarene, og det forsto til og med hun at hun burde hatt.

Skrevet

Det er da ikke den enkelte helsesøster som bestemmer hva som skal puttes i hvem. De instrueres til å vaksinere i tråd med det til enhvertid eksisterende vaksinasjonsprogrammet norske myndigheter har bestemt skal tilbys.

Du hadde ikke spørsmål til vaksinen, men om diverse forskning som helsesøster ikke trenger å kunne referere til på stående fot. Hun vet hva vaksinen inneholder, hvordan den settes, hva den virker mot og at folkehelsen går god for at den er hensiktsmessig. Trenger du mer info enn dette kan du fremskaffe det selv. Og da helst før vaksinasjonsdagen.

Skrevet

Hun ringte deg fordi din sønn utrykte usikkerhet omkring hvovidt han skulle vaksineres var det ikke så?

Og det burde du ha tatt stilling til på forhånd, uansett hvilke svar helsesøster hadde eller ikke hadde for hånden. Det er forventet at vi som foreldre setter oss inn i denne informasjonen.

Skrevet

Helsesøster ringte vel for å få et Ja eller et Nei, og ikke for å gi deg et kurs i hvordan vaksina virker. Du visste vel på forhånd at det skulle være vaksinasjon på skolen, og da må du sette deg inn i det selv. Hvis helsesøster skulle ringt alle foreldre for å belære de om vaksinen, så ville det jo tatt uker!

Synes at helsesøstra var grei som i det hele tatt tok seg tid til å ringe deg å spørre jeg, siden du ikke hadde klart å sende med en lapp eller gitt beskjed på forhånd om han ikke skulle ha den.

Skrevet

Sykt at hun ikke kunne svare deg på det engang, burde være det minste du skal forvente. Hun virker en smule tankeløs som bare setter sprøyter uten å vite eller tenke virkningene......Vet det er jobben hennes å gjøre det, men hun tar den jo ikke spesielt høytidlig når hun ikke har satt seg inn i NOE som helst. Skremmende faktisk, lurer på hvor mange som er på samme måte...

Skrevet

What? Var dette tull, 1709? Håper det, ellers er du kanskje litt lite reflektert og litt lite informert.

Helsesøster vet nok hvorfor hun setter sprøyter, og har nok satt seg inn i dette, men det er ikke hennes jobb å informere foreldre som ikke klarer å lese informasjonen alle får tilsendt hjem, når 40 barn står i kø.

Og barna våre for vaksine som et tilbud, (og vi er heldige som har slike tilbud, selv om dette i dag blir tatt som en selvfølge)

Skrevet

Det bør være hverdagskost for henne å svare på slike spørsmål fra bekymrede foreldre. Om hun ikke vet nok om det så er det bekymrende. Det mener jeg også!

Skrevet

For det første så høres det ut som hun kan en del om dette, men mye viktigere, hvorfor er det bekymrende at helsesøster ikke har all forskning om emnet for hånden?

Det er ikke helsesøster som tar de medisinske avgjørelsene omkring vaksinasjon, Det er vel folkehelsa(staten), og min erfaring er at all slik informasjon er meget enkel å få tak i, hvis man lurer på noe i forbindelse med dette.

Skrevet

Jeg regner med at det er snakk om det vanlige vaksinasjonsprogrammet? Du vet vel om sønnen din fulgte det fra begynnelsen av? Såvidt jeg vet er det vel påfyll av vaksinene som foregår i skolealder, ingen nye "farlige". Så jeg hadde blitt rimelig oppgitt, var jeg helsesøsteren.

Skrevet

Det er ikke helsesøster sin jobb å lese forskning, det er folkehelseinstituttet som til enhver tid vurderer hvilke vaksiner som skal være i barnevaksinasjonsprogrammet. Det er de som gjør vurderinger i forhold til sikkerhet av vaksinene i forhold til effekt og bivirkninger - og man kan således regne med at når vaksinen er innført i programment, mener offisielle myndigheter at effekten av å vaksinere gir mindre bivirkninger enn sykdommene og deres bieffekter man vaksinerer mot..

Tror du HI bare er kranglete og vanskelig og har for store forventninger til helsesøster.. Hennes jobb er å vite hva som vaksineres mot og hva vaksinene inneholder, deres evt bivirkninger og hvordan vaksinen skal settes.. Det er ditt ansvar som forelder å sette deg inn i den informasjonen som gies, og som flere andre nevner - dere har vel fått informasjon på forhånd at barnet skal vaksineres? Da er det en smal sak å finne ut av hva det vaksineres mot og hvorfor.. Så får man ta standpunkt til det FØR man sender barnet på skolen på vaksinedagen..

Skrevet

Jeg spurte ikke om å få all forskning på området. Spørsmålene jeg stilte er helt grunnleggende, og det burde være lett for en fagperson å gi kortsvarsversjoner uten å måtte sette seg ned å drive grundig research på forhånd.

Jeg har faktisk prøvd å lete selv, men jeg syns ikke det har vært lett. Det kan hende du er mye flinkere enn meg til å lete, i så fall ville jeg satt pris på om du hadde klart å finne det. Helst noe populærvitenskapelig.

Skrevet

Jeg sier ikke at jeg forventer at en helsesøster skal være oppdatert på alt som skjer i forskning til enhver tid. Jeg er fullstendig klar over at de ikke akkurat har tatt en phd. Men jeg forventer at dette er noe de skal kunne gi et cirka-svar på akkurat som man kan forvente at de skal kunne svare på hvorfor morsmelk er viktig.

Jeg sier jo at jeg HAR prøvd å finne informasjon, men ikke lykkes. Derfor henvender jeg meg til henne for å spørre om den overhodet finnes.

Skrevet

Den rette instansen å henvende seg til er jo fhi - ikke en stakkars helsesøster.. Når man spør om forskning og korrelasjonsstudier så er det absolutt MER enn man kan forvente at en helsesøster skal kunne... Kontakt folkehelseinstituttet og snakk med noen som faktisk har peiling - og som SKAL ha peiling.. Helsesøster sin jobb er å sette vaksinen og vite hva den virker mot, og evt bivirkninger man kan forvente, punktum....

Skrevet

Om du har forsøkt å finne info. uten å lykkes med det så finner jeg det rart at du sender barnet på skolen, på vaksinedagen, uten å ha forsøkt å kontakte helsesøster eller lege for å få den info. du mener at du ikke har eller kan finne.

Men det gjør du ikke. Du sender barnet avgårde og når helsesøster ringer deg så drar du frem disse spørsmålene. Hadde det vært så viktig for deg så hadde du ringt henne selv i god tid før vaksinen skulle settes.

Skrevet

Det rareste med denne tråden for meg, er at det ser ut til at det bare er HI som noen gang har lurt på dette. Er det ingen av dere andre som har satt dere ned og prøvd å finne dette ut?

Skrevet

Ja, du høres urimelig ut. Helsesøsters jobb er å tilby de vaksinene FHI anbefaler, ikke å på stående fot kunne ramse opp understøttende forskning for småsære foreldre.

Det kritikkverdige her er at skole/helsesøster ikke har innhentet samtykke og informert om vaksineringsrunden i forkant. Det bør gjøres. At hun ringte deg opp for å sjekke da barnet uttrykte tvil er flott, men ikke bra nok - det skal ikke være opp til skolebarn å holde styr på om foreldrene samtykker til at de gis vaksine på skolen.

Skrevet

Det er jo din jobb å sette deg inn i og søke informasjon på forhånd om vaksinene. Helsesøster sender jo alltid hjem lapp på forhånd og kan ikke vaksinere noen som ikke har fått samtykke hjemmefra, så du visste vel om det på forhånd. Skjønner ikke hvorfor du mener at snakket om sykdommene det skulle vaksineres mot er "utenomsnakk". Om man ikke vaksineres så er man jo i langt større grad disponert for å få dem, og eventuelle følgesykdommer.

Jeg skjønner at du ble irritert for at hun ikke kunne gi deg det du ønsket på strak arm, men jeg synes det er rart at du ikke ser selv at tidspunktet du valgte for å diskutere med henne var veldig ugunstig. Å vaksinere en bråte unger er ikke gjort på 1-2-3, og hun hadde vel ikke mer enn tida og veien å gjøre det på.

Du kunne ha valgt å si nei takk i denne omgang, og bedt om å få komme og diskutere det nærmere med henne en gang hun hadde tid. Så kunne både du og hun ha fått forberedt dere litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...