Gå til innhold

sunne kjeks til matpakke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei nåken så har ei goe oppsrift på musli kjeks el lignande?? har så lyst å laga nåke så minsten kan ha med i matpakken...

Skrevet

det fikk jeg også lyst til:-) Hender jeg sender med et par mariekjeks eller havrekjeks....men det er vel fyfy kanskje. Det finnes jo mange gode oppskrifter på hjemmelagde knekkebrød som nesten smaker som kjeks når det er nybakt....kanskje det kan være en ide?

Hjemmelaget knekkebrød

3 dl sammalt rug, grov

3 1/2 dl havregryn, lettkokt

1 dl kruskakli

1 dl sesamfrø

1 dl linfrø

2 dl solsikkefrø

1 ts salt

7 dl vann

Slik gjør du:

Bland alt sammen til en røre. Dekk to stekeplater med bakepapir. Smør blandingen utover platene med slikkepott slik at det blir et tynt lag jevnt utover plata. Lag ruter med slikkepotten. Stek i ca 40 minutter på varmluft, 185 grader. Åpne ovnsdøra 2-3 ganger for å slippe ut damp.

Skrevet

det fikk jeg også lyst til:-) Hender jeg sender med et par mariekjeks eller havrekjeks....men det er vel fyfy kanskje. Det finnes jo mange gode oppskrifter på hjemmelagde knekkebrød som nesten smaker som kjeks når det er nybakt....kanskje det kan være en ide?

Hjemmelaget knekkebrød

3 dl sammalt rug, grov

3 1/2 dl havregryn, lettkokt

1 dl kruskakli

1 dl sesamfrø

1 dl linfrø

2 dl solsikkefrø

1 ts salt

7 dl vann

Slik gjør du:

Bland alt sammen til en røre. Dekk to stekeplater med bakepapir. Smør blandingen utover platene med slikkepott slik at det blir et tynt lag jevnt utover plata. Lag ruter med slikkepotten. Stek i ca 40 minutter på varmluft, 185 grader. Åpne ovnsdøra 2-3 ganger for å slippe ut damp.

Skrevet

All ære til dere hvis dere orker å bake. Hvis dere er litt late, som meg, så kan jeg tipse om at Sætres rugkjeks er superpopulært her i gården. Både for voksne og barn. Inneholder nesten ikke sukker i det hele tatt. :)

Skrevet

de har jeg ikke sett, skal testes ut:-)

Skrevet

Kan også tipse om Småfolk sin nye No Junk serie. Bl.a. riskjeksene med eple er veldig populære i matpakken her.

Skrevet

Så genialt lage selv. Gikk til en ernæringsfysiolog og hun sa att kjeks må være det dummeste som noensitte er laget. Bare sukker og fett. Men disse så veldig gode ut =0)

Skrevet

Å de har jeg ikke sett! Får se etter de i babyhylla neste gang på butikken! Synes det er gøy med nye produkter:-) og er det sunt og poppis er det enda bedre:-)

Skrevet

De ligger ikke blandt babymaten, men blandt kjeksen. Tok en stund før jeg skjønte det og irriterte meg over at butikken vår ikke hadde fått de nye produktene. For meg virker det jo logisk at barnekjeks står blandt barnemat (der står jo f.eks. Hipp sine babykjeks), men av en eller annen grunn går ikke Småfolk sine kjeks under den kategorien.

Skrevet

åja, bra du sa fra....ellers hadde nok ikke jeg heller funnet dem:-)

Skrevet

Jeg sender med 2 brødskiver, som regel med everpostei, så har han ofte med seg en youghurt, og en liten klase druer, noen eplebiter eller en kiwi, frukta er til frokosten, de får frukt i bhg til fruktmåltidet, men ikke til frokose, så innimellom så får han med seg en kornmo kjeks, dette er hvis vi dropper youghurten..... noen ganger sender jeg med en slik bitteliten pakke med rosiner, og noen ganger en liten kopp med lokk hvor jeg putter havrefras eller cherios i....... jeg synest ikke det har noe å si at han får litt sukker, han er 16 mnd, og har bare spist kake en gang, han er ikke spesiellt begeistret for dette heller.... han har fått smake is to tre ganger og han har spist kjeks to tre ganger..... så han spiser for det meste frukt, og vi lager smoothie av frukt å bær uten å tilsette sukker, vi drikke ikke saft og han får bare juice som er merket "ikke fra konsentrat" denne blander vi 50/50 med vann........ han foretrekker druene før kornmokjeksen, så jeg bekymrer meg ikke for om det er litt sukker eller fett i den..... jeg tror ikke det er fali at barn spiser en kjeks i løpet av e SÅ aktiv dag i barnehagen,...... da er det værre med unger som spiser bolle på kjøpesenteret flere ganger i uka, og som har pølse til middag ofte.... eller som får godis altså godterier, sjoklade ol. før de er to år..... det er jo enklere for oss som oreløpig bare har en da selvfølgelig...... men han har kommet opp noen ganger etter han har lagt seg, da har det vært godis på bordet, men siden han ikke har smakt dette og ikke vet hva det er, så er han ikke spesiellt opptatt av det... vi har ikke fokus på det heller, rydder det ikke bort om han kommer........ han er like fornøyd med en kopp vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...