Gå til innhold

3 måneder og spiser fortsatt hver 2.time (dag og natt), når kan jeg begynne å prøve å forlenge intervallene noe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 måneder som spiser hver 2. time. Vet at de skal være selvregulerende på matinntaket, men når kan jeg begynne å prøve å øke intervallene noe??

Spesielt på natta er jeg selvfølgelig gira på å få litt lenger intervaller mellom amminga. 1.soveøkta er riktignok på 4 timer, men etter det er det hver 2. time igjen. (Får litt mme på kvelden før legging rundt kl 19).

Og er det slik kanskje at hvis jeg klarer å øke intervallene noe på dagtid så kanskje det økes på natta også?? 3 timer imellom er et lite mål kjenner jeg.

Noen råd/tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som han trenger mye mat, så tror ikke det vil hjelpe å øke intervallene. Jeg merker at hvis gutten vår spiser lite på dagen vil han ta det igjen på natten med hyppigere amming. Jeg ville heller prøvd å øke produksjonen for at han skal få mer på dagen. Hvis det ikke går ville jeg gitt litt mer mme for at han skal bli mer fornøyd. F.eks. å gi en gang mme på natten også og se om det øker intervallene. Hvor mye mme gir du på kvelden?

Skrevet

Ammer han først slik at jeg ikke skal få noe mindre melk, men så kan han spise alt i fra 70 - 120 ml mme etter amminga. Har tenkt at det tyder på at jeg ikke har nok melk til han, stakars, så han får det han vil ha av mme også.

Mulig jeg burde prøve å gi litt mme på natta også ja. Har masse melk de 2 første ammingiene på natta i alle fall, men mme metter vel noe mer...

Skrevet

dytter litt jeg, ønsker flere råd/tips hvis mulig........:)

Skrevet

...bruker gutten din smokk? I tilfelle, prøv å legg ham til brystet de gangene du vanligvis gir ham smokk. Noen mener at smokkbruk fører til at barnet går glipp av ca ett måltid om dagen. Mer mat = mer søvn. Snuppa mi kan finne på å ta puppen hvert 20. minutt på ettermiddagen/kvelden (legger henne til ved sutring/smatting og andre "smokketegn") og de dagene sover hun laaange intervaller om natten (3-5 timer). Er bare 6 uker så det er ikke sikkert at det er sammenlignbart med din situasjon.

Mitt inntrykk er også at gutter nok er litt mer krevende i matveien enn jenter! NB ikke meningen å kritisere om du bruker smokk, altså :)

Skrevet

ja han bruker smokk, men den ligger i senga/vogna. Bruker den kun når han skal sove. Brukte lang tid på å finne en smukk han tok, og det endte med at han tok NUK sine smukker, men han tar den kun når han skal sove.

Føler ikke at jeg kan legge han til oftere, tror ikke det er melk der til han da, de gangene jeg har gjort det blir han irritert og vrir seg unna etterhvert og jeg hører ikke svelging, kun irritert smatting (ikke nok melk kanskje...????) Men kanskje det er nettopp det jeg må gjøpre for å få mere melk. Men han blir jo så irritert????

Skrevet

Det er akkurat som å lese om min sønn på 3 mnd ! Ammes ca 2-3.hver time hele døgnet,og den 1.økta om natta varer 3-4 timer.

3 timer hele døgnet høres helt kurant ut.Skjer noen ganger, f eks når jeg er på farta, da er det ofte det kan gå 3 timer mellom ammingene.

Pluss at j må trille for at han klarer å sove.Stopper jeg våkner han.

Puppene mine rekker rett og slett ikke å fylle seg opp hver gang (ofte føles de rett og slett tomme om kvelden da han har spist ofte), så har vi prøvd å lage velling og nettopp (3 dager siden) også introdusert fruktmos.Men bare 1-2 tesjeer daglig av mos..bare som en start og bli kjent med konsistens og smak.

Selve vellingen lages av MME med littmaltekstrakt og ca 1 ts hirsegrøtpulver.Er ikke helt konfortabel med flaske ennå, men d går seg til.

Han er stor,veier 8 kg så helsesøster sa d var ok.Han krever mye.

Har du snakket med hs om velling?

Skrevet

Har faktisk tenkt tanken på velling ja, men syns liksom det er tidlig. Han er ikke veldig stor, 6200 og 63 cm. Skal høre med hs på mandag, skal ned dit en tur da!

Ikke lett det her!

Skrevet

Når jenta mi vrir seg bort og bare smatter er det fordi un vil rape/gulpe. Så er det på igjen. Holder på til hun slokner, men hun er jo som sagt bare 6 uker og da. Det er jo ikke sikkert at det er det samme for din!

Tenkte mest på det vis det var situasjoner hvor gutten virker sugeklar og får smokk i stedet for pupp, om du skjønner. Selv om brystet vrker tomt kan det jo være mer der - og da den fete ettermelken som metter mest. Men du kjenner jo både barnet og brystet ditt best!

HS sa til meg at noen har skummetmelk og andre har fløte i puppene, og sånn er det bare...

Masse lykke til i alle fall :)

Skrevet

Tenker litt det samme som Hjertelyd & Knøtteline. Er du sikker på at barnet tømmer brystet skikkelig? Hvis ikke øker ikke melkemengden slik at barnet ikke blir skikkelig mett og dermed blir fort sulten igjen. Syns ikke det ser ut bare på vekten at barnet er veldig lite. Tøtta her var 5 måneder før hun nådde samme vekt. Men her er det selvfølgelig om barnet følger sinn egen kurve du må se på. Dette kan nok helsesøster fortelle deg. Jeg tror jeg hadde prøvd å pumpe litt rett etter amming for å stimulere til å øke melke mengden. Er ikke sikkert det kommer så mye ut men det kan hjelpe allikevel. Men viktig å gjøre det med en gang slik at ikke det er for lite neste gang du skal amme.

Skrevet

Her hadde vi annenhver time med amming helt til vi begynte med fast føde.

Skrevet

Og så er det veldig viktig at du spiser nok og drikker masse. Helst et glass hver gang du ammer :-)

Skrevet

Tusen takk for råd jenter!

Får i utgangspunktet ikke til å pumpe meg, kommer max 50 ml til og med midt på natta når jeg har melkespreng, men jammen skal jeg prøve likevel!

Han er ikke veldig liten nei, men sammenliknet med en del av de andre i innlegget om vekt og 3 måneder er han ikke stor heller. Men ligger på kurven sin så noe melk får han i alle fall:)

Takk for at dere gidder å gi noen råd og tips til medmødre, jeg suger til meg alt jeg leser!!

Skrevet

Da jeg var på 3 mnd kontroll med min nå forrige uke så sa jeg til helsesøster akkurat det samme problemet som du har..Min spiser 180 ml nesten 7 ganger om dagen å da er det over 1 liter mme i døgnet å de skal visst ikke spise så mye. Så vi fikk beskjed om å prøve velling, morgen og om kvelden før han legger seg. Etter vi begynnte med det så har vi gått ned til kanskje 5 måltider om dagen, da det går flere timer før han blir sulten igjen.. Han blir mer mett å fornøyd :) Og roligere :) men du kan jo høre me HS på din helsestasjon hva hun mener om det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...