Ser*opp*på*sjernene... .. Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 Hun har helt siden hun begynnte med fast føde vært VELDIG kresen, ville fks bare ha en type middsgsglass med tomatsaus i å helst uten for mye biter av forskjellig konsistens, hun nektet å smake på brød før hun var godt over året å frukt har hun akkurat begynnt å spise.. Av de middagene vi har hjemme vil hunikke røre engang, hun har smakt fiskepinner, makaroni, nudler og pizza, det liker hun men det er så sjelden vi har det. Når de har varm mat i bhg spiser hun sjelden å går da uten mat mellom 7 på morningen å 2 på dagen..På brød vil hun KUN ha prim eller kaviar! Hun kan være kjempesulten å likevel bare sitte å se på en brødskive med leverpostei... Idag tidlig satt hun 30min i stolen sin å klagde men ville ikke røre maten! Hun er nok sulten for hun går rundt her å klager å gråter heletiden stakar;-( brødskiven hennes ligger tilgjengelig for henne.. Er ikke vant med dette da eldste spiser absolutt alt! Er det riktig av meg å ikke gi henne prim eller kaviar selvom hun da nekter å spise??-tenker at hun kanskje blir så sulten da at hun tilslutt vil spise brødskiven sin med leverpostei fks? Huff nei er rådløs, vil ikke at hun skal gå sulten heller men vil heller ikke at dattern min skal leve på babyglass, prim og kaviar!! Noen som har tips el erfaringer?-da blir jeg kjempeglad!:-)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 hm.. brødskive med kaviar er da ikke så ille? og en brødskive med prim er da bedre enn ikkeno? min lille spiser også bare ETT type glass, vil ikke ha noe annet. og jeg må mose det med mixmaster først, ikke en klump her nei. Han spiser en liten yougurt eller 3/4 litago, et halvt middagsglass og en 6-mnd porsjon grøt om dagen på en GOD dag. Han har aldri villet ha en eneste brødskivebit, om jeg så dypper den i syltetøy. Han får pupp ved siden av. Du ser på vekta om ungen din får for lite mat. Det e rnaturlig at det stopper opp litt mellom 1 og 2 år. i 3års alder vil ofte apetitten komme for fullt lykke til
Trollemor75 Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, for gutten her spiser det meste. Men jeg er ganske nazi på mat og lager ikke spesialrett til han (men passer på at det er minst en ting jeg vet at han liker når jeg lager noe nytt). Enkel regel hos oss: han spiser det han spiser (jeg tvinger han aldri til å spise opp), men han får det jeg lager og ikke noe annet. Noen dager spiser han ikke kjøttet men masse grønnsaker, andre ganger er det motsatt. Om han ikke spiser kjøtt kompenserer jeg med en litt tyngre sunn dessert som yogurt naturell eller en ostebit, men ikke mer enn det. Han får heller være litt mer sulten ved neste måltid. Pålegg velger vi for han og åpner ikke for forhandling. Han får av og til ferdigretter som Hipp lasagne eller Småfolk fiskegrateng selvsagt, det er ikke alltid jeg gidder å lage mat! Hva med å innføre små endringer om gangen? Prøv å ikke stresse, la henne leke med maten, og ikke mas om hun ikke spiser. Det viktigst er at hun smaker og blir fortrolig med maten. Hun kan gå litt sulten i en perioden hvis hun er frisk. Hvis hun ikke spiser middag i det hele tatt, kompenser med kveldsmat hun liker, eller gi henne litt yogurt naturell (det fyller godt) etterpå. Prøv deg frem, å fokuser på det sosiale og koselige ved måltidet.
Månestråle75 Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg har mange tanker om barn og mat.. Og husk at det jeg skriver er mine tanker og holdninger. Det første jeg tenker når jeg leser innlegget ditt, er at jeg får vondt av at barnet ditt kan gå fra 7 til 14 uten mat når hun er i bhg. Det hadde jeg ikke funnet meg i. Barn trenger energi for å leke, vokse og utvikle seg. Hvis hun ikke vil ha/liker varmmaten hun får servert i bhg, så må de la henne få noe annet. Du skriver at datteren din er veldig kresen og bare like få typer mat. Det jeg skriver nå, er det jeg ville gjort dersom det hadde vært min egen datter. Jeg hadde gitt henne brødskive med kaviar eller prim, men jeg hadde hele tiden lagt ved annen mat på samme tallerken. F eks en halv skive med prim og en halv skive med leverpostei. Hvis hun kun hadde spist skiven med prim, og ville ha mere skive med prim, hadde jeg gitt henne det. Jeg hadde også skåret opp litt agurk eller paprika eller litt frukt og hatt tilgjengelig. Men hadde ikke gjort noe nummer ut av det. Bare latt det stå slik at hun kunne rekke det. Når det gjelder middagene, ville jeg først ha tilbudt henne det som er på menyen den dagen. Satt det foran henne, men ikke presset eller mast på henne om å spise. Vil hun ikke ha maten, så greit, da hadde jeg gitt henne noe annet etterpå. Enten det middagsglasset hun liker, eller en brødskive. Min holdning er at man skal aldri skal presse eller stresse med barn og mat. Mat skal aldri bli et maktmiddel. Mat er noe man spiser fordi man er sulten. Og måltidene skal være rolige og hyggelige for alle parter. Jeg forstår at du er fortvilet og at du ønsker at barnet ditt skal spise variert. Og jeg er helt sikker på at datteren din ikke vil leve på brødskive med kaviar og prim og middagsglass resten av livet. Ta det med ro og unngå og stresse med maten, men sett frem ulike alternativer ved siden av det hun liker, så er jeg helt sikker på at dette vil løse seg etterhvert Tenk litt over din egen holdninger, og hvordan du selv framstår i måltidssituasjonene. Prøv å forholde seg nøytral i forhold til hva og hvor mye hun spiser. Om hun velger å smake på noe nytt, forhold deg helt rolig, og lat som ingenting. Ikke vis henne at du blir glad når hun prøver noe nytt, og ikke vis at du blir sint og lei når hun nekter å spise. Si at det ikke spiller noen rolle, og la henne få noe annet som du vet hun liker. Ønsker dere lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå