Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har begynt å klø noe helt ekstremt iløpe av dagen, spesielt inni hendene og under føttene, men også ellers på kroppen. Siden det er lettest å klø inni hendene, så ser jeg nå ikke ut :-( Knallrød og litt opphoven :-/

Andre som har opplevd dette? Noe jeg kommer til å ha resten av svangerskapet? Er det farlig? Hva er grunnen?

Blir helt gal, og det er etter en dag.... :-(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142416409-svangerskapskl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn

Typiske tegn på svangerskapskløe dette ja, har det selv også.

Klør noe ekstremt i hendene, på magen og i korte (intense) perioder andre steder på kroppen. Det er ingen fare, jordmora sa det var pga hormoner. Du kan ha det ut svangerskapet, eller så roer det seg med tiden og blir borte. Har man det i et svangerskap, er det større sjanse for å få det i neste, men man er ikke garantert å få det.

Gå på apoteket og forklar at du klør, og si hvor det klør, så får du en salve eller krem som skal kunne hjelpe :) Husker ikke i farten hvilken krem jeg fikk, men den lindrer/stopper kløen i rundt 15-20 timer :)

Hei:-)

Som fastlege ville jeg gjerne hatt en blodprøve av deg for å få et bilde av at lever og galleganger fungerer som normalt. Noen hundre gravide får hvert år det vi kaller for intrahepatisk kolestase, som er kompresjon/trykk på galleganger/lever som fører til at galle kommer over i blodet og deretter til huden som begynner å klø. Dette er ufarlig for deg som mor, men kan føre til litt for tidlig fødsel, noe vi ikke er så begeistret for.

Kan du ikke reise ned på laboratoriet på legesenteret ditt og be de ta en prøve for lever og galle, da? Så slipper du å bekymre deg?

Hei!

Jeg klør også.. Begynte å klø ganske tidlig, men husker ikke helt hvor langt på vei jeg var. Svangerskapskløe kommer av at kroppen produserer for mye galle som leveren ikke klarer å skille ut. Derfor samler dette seg under huden og forårsaker kløe. I de aller fleste tilfeller er ikke dette farlig verken for den gravide eller for fosteret, men av og til kan det bli så høye verdier av galle at det kan være farlig. Da blir den gravide satt på medisiner. Men altså.. Som oftest er det ikke farlig, bare plagsomt.

Det kan hjelpe å tenke på hva slags fuktighetskrem og såpe man bruker. Bytt eventuelt til krem/såpe som er ph-nøytral, gjerne uten parabener. Jeg kan anbefale dusjolje/babyolje og fuktighetskrem fra Vichy som jeg ikke husker navnet på. Ellers fungerer Eurax som kløestillende.

Jeg har fått Polaramin (antihistamin/allergimedisin) av legen min. Jeg klarer meg ikke uten! Jeg tar polaramin før jeg legger meg om kvelden. Om jeg av en eller annen grunn ikke får tatt polaramin en kveld, så klør jeg ubeskrivelig dagen etter.

Jeg har også den klen som manifester seg inni hendene og under føttene, men jeg klør også omtrent alle steder. Til og med inni ørene!

Ta det opp med lege/jordmor ved neste kontroll. Hvis det blir for plagsomt før neste kontroll, så ring legen =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...