Gå til innhold

Mat til 5 mnd baby, trenger sårt litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen har fått fast føde siden han var 3 1/2 mnd gammel. er flaskebarn.

Han får 4 måltider i døgnet, men får aldri inntrykk av at han blir helt mett.

Han er prematur, 7 uker, og har fått beskjed om at premature barn lett overspiser, og vi fikk beskjed om å passe på hvor mye han fikk i seg, og derfor har vi alltid vært veldig opptatt av å ikke gi han for mye, men synes dette er fælt i grunn.

Nå får han:

Frokost kl 8: èn porsjon grøt (100ml vann før pulveret blandes i) +130 mme

Lunsj: 220 ml mme

Middag: ca 100 g middag + 130 ml mme

Kvelds: èn porsjon grøt + 130 ml mme.

Har en del spørsmål angående dette.

Skal mme være en del av måltidet eller bare være drikke, til de måltidene med fast føde? Kan han få noen måltider uten melk, og heller gi vann eller usukret saft i stede? Hvordan gjør dere med gjevnaldrene barn det? Bør man følge den anbefalte doseringen på grøtpakken, eller kan man gi mer?

Er bare veldig i tvil på hva vi skal gjøre, får lite hjelp fra helsestasjonen, så håpe noen andre kan hjelpe meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lett det her, husker jeg var veldig usikker i starten jeg og.

Min jete er litt over 6 mnd og er flaskebarn. Vi begynte med fast føde da hun var 5 mnd.

Nå år hun 4-5 måltider.

200 ml mme rundt kl 08

Grøt (halv porsjon hirsegrøt fra holle, de er veldig store, det er derfor hun år halv porsjon. Til grøten får hun 100 ml mme. Pleier å blande inn litt fruktpuré i grøten

il middag får hun et halvt glass varm mat + 100 ml mme

Til kvelds grøt (samme som forrige grøt måltid)

Har hent at jeg gir henne vann eller saft uten sukker (de som er beregnet for 6 mnd )

Tror du kan egentlig gjøre slik du føler er best. Det er det jeg gjør.

Hvis han virker mer sulten, må du jo kunne gi han mer mat. Er vel som med mme - forslag på måtid på pakken er bare veiledende.

De prematurbarna trenger vel kanskje litt mer for å ta igjen litt kroppsvekt ;) Nei jeg vet ikke jeg. Håper du finner ut hva som er riktig for deg

Lykke til :)

Skrevet

tusen takk for svar!

Det hun din får, ligner veldig på det småen får også, godt å se at noen gjør noenlunde det samme som oss.. :)

hehe, ja, men han har tatt igjen vekten han, så kan nok ikke bruke den unnskyldningen... ;)

ja, bør nok gjøre det som føles riktig, men er så redd for å gjøre noe feil.. men igjen, takk for svar.. :)

Skrevet

Hehe ja kjenner til det,

Etter at vi hadde gått over til mme, la jeg merke til at jenta mi spiste mindre enn anbefalingene på pakken, helsesøster sa at alle barn var forskjellige, noen barn hadde "små mager" og omvendt.

Så kanslje det er derfor noen barn spiser mer enn andre. Men syns ikke gutten din spiser veldig mye mat.

Tror ikke du skal trenge å bekymre deg for å gi han for mye mat.

Går han fort opp i vekt?

Skrevet

ja, han har gått veldig fort opp i vekt. veide 2180 da han ble født, og nå er han ca 7300... så glad i mat.. :) i 2 mnd la han på seg 500 g i uken!! men nå ligger det på ca 200-250. så har fått beskjed om å være litt forsiktig, men kan ikke sulte han heller! vanskelig altså...

men kan jo stemme det med små og store mager... :)

men hun spiser jo mye mat nå da, hun jenta di... ?

Skrevet

Hmmm.. Jeg syns det var lite.. Men nå har jo ikke jeg ett prematurt barn, så vet ikke hvordan det er da..

Sånn ser hvertfall våre måltider ut:

Tidlig frokost kl. 7. 100ml mme.

Frokost kl 10.: Grøt med fruktmos + 30ml mme.. (Han spiser ikke mer mme.. Og vi sliter med at han spiser lite mme.. :s)

Lunsj kl. 1: 100ml mme.

Middag kl 16.: Halvt middagsglass + 30mme.

Kvelds 18.30ish: Grøt +vann

Rett før senga måltid: 30ml mme.

Min har begynt å spise liiitt mer mme nå da, men det der er en typisk dag.

Jeg lager grøten etter hva jeg føler.. Bruker vel 1 og en halv dl med vann og pulver deretter.. Man kan fint blande selv. Står jo og det på pakken. Hvertfall på Nestle sin havregrøt. :) Og du kan jo gi så mye du vil, barnet må jo bli mett.

Her er så er hvertfall mme som drikke etter det faste måltidet, og ikke ett måltid i seg selv da, hs har ikke reagert på det hvertfall. Jeg gir vann gjevnt over hele dagen da, men han drikker lite.. Ville nok ikke gitt usukret saft før de liker vann..

Skrevet

Slik ser min hverdag ut med en 5 mnd gammel baby:

Morgen kl 08: 270 ml mme.

Lunsj kl 12: Ett halvt glass med middagsmat, 130 mme.

Middag kl 16: 270 ml mme

Kvelds kl 20: En posjon med grøt, 160 ml mme.

Jeg har nå begynt med de middagsglassene som er beregnet for 5-6 mnd. Og grøten er havregrøt fra 6 mnd.

Er det noen andre her som gir babyen 6 mnd mat, når han er 5 mnd???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...