Gå til innhold

Mor student - far 100% jobb. Hva med fedrekvoten?

grolle

Anbefalte innlegg

Mor ble ferdig med sin mastergrad i sommer, og far er i 100% jobb. Mor jobbet ikke under studietiden da hun ville konsentere seg 100% om studiene. Hun har derfor ikke rett til foreldrepenger. Hun har derimot brukt sin poststudierett og vil få hele studielånet omgjort til stipend under permisjonen sin (fødselspenger). I tillegg får hun engangstønad og barnetrygd. Så langt er alt greit. Problemet er at siden det er kun far som har rett til foreldrepenger, får ikke han pappaperm. Dette på grunn av mor ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene. Vi har ikke råd til at far skal ta ekstra ferie i forbindelse med fødselen, noe som fører til at far får mindre tid til den nydfødte. Vi har lest oss i hjel på internett og snakket med NAV mange ganger, uten at vi har funnet noe løsning på dette. Er det virkelig slik at mor enten må begynne å jobbe eller studere for at far skal få muligheten til å ta ut foreldrepenger?

Fortsetter under...

Ja det er nok slik.. Han har derimot krav på 2 uker fri i forbindelse med fødselen, men det er opp til arbeidsgiver om denn er lønnet eller ei. Pappaen får ikke fedrekvoten, og ønsker han å ta ut permisjon utover fedrekvoten må mor ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier..

• 2 uker senere...

Er i samme situasjon, bare at far i tillegg er selvstendig næringsdrivende. Har funnet ut at det er en sær situasjon:-( Prøver nå å se på muligheten for gradert uttak, da jeg ikke ønsker åbegynne å studere fulltid igjen med det samme. Siden det kun er far som har rett på foreldrepenger overtar han fellespermisjonen på 37 uker - fedrekvoten på 10 uker faller dermed bort. Han må imidlertid starte permisjonen senest 6 uker etter fødsel, ellers mister han av permisjonstiden. Er og i kontakt med NAV, men rådgiveren jeg mailer med er fryktelig treg. Har nå bedt om et møte. Så håper at vi kan ordne gradert uttak, der jeg studerer 20 % (1 dag i uken) og far tar permisjon 80%, og så bytter vi når jeg er klar for å studere fulltid igjen. Får se om det løser seg.

Hmm, merker jeg blir skikkelig frustrert over lovverket rundt dette! Skjønner ikke hvorfor det bare er utbedrelse av fedrekvoten som blir sett på i disse tider, og ikke en kjinkig situasjon som når mor er student og far arbeider fulltid! Er jo ganske umulig å amme fulltid og studere fulltid fra 6 uker etter fødsel. Er det meninga at far skal sitte på skolen sammen med mor hele dagen sånn at barnet skal få i seg det det trenger av mat?? Og om ikke far begynner uttak av fellespermisjonen som har har overtatt helt, 6 uker etter fødsel vil han jo miste tid av permisjonen:-( Arg! Måtte bare ut med litt frustrasjon! Føler jeg har lest sidene til NAV hundre ganger, men jo aldri noe klokere, og han jeg har vært i kontakt med hos NAV her i Trondheim svarer jo alrdi på mail eller på tlf.

Etter å ha tenkt litt, tror jeg vel eg ikke det er så problematisk allikevel. Tror jeg tenker litt mer tungvint enn nødvendig. Snakket med en venninne som gikk ut i permisjon i mai, og tror jeg har kommet til løsning om at jeg tar 100 % permisjon fra studier i 7 mnd og så tar samboern ut de resterende mnd med permisjon som han da har igjen av fellesdelen på 37 uker som da har tilfallt ham. Er forsåvidt godt å få lufta litt tanker så ser man hva man tenker feil:-D

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...