Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med et par spørsmål???

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å leser litt på innleggene her. Er det noen som kan fortelle meg om det er likheter mellom ADHD, ADD og autisme? Og om det er noen store forskjeller? Noe som skiller seg veldig ut, så man kan utelukke litt på en måte??

Vanskelig å finne info for å sammenligne uten at det går surr i hodet mitt.

Når jeg leser om autisme, så virker det som om det kan være lett å se og veldig vanskelig.

Og hva er den store forskjellen mellom ADHD og ADD?

Fortsetter under...

H'en er den store forskjellen ;) Hyperaktivitet.

Ja, aspergers kan faktisk ligne litt på ADHD, men uten at den hyperaktive siden er der. Men egentlig er Aspergers litt likt tourette's også....

Det ER vanskelig for legmenn å skille de ulike diagnosene, det er derfor en har eksperter ;)

Autisme er så mye, Aspergers er den lettere varianten hvor de som har det kan fungere noenlunde normalt i samfunnet. Aspergers og autisme generelt har dette med nærhet, øyekontakt og forståelse av mimikk som hovedvansker som en lett ser utad. Men dette kan det se ut som om en med ADHD har også¨, uten at det er helt det samme.

Vanskelig for meg(hvertfall) å forklare om du ikke kjenner noen med vanskene.

Hva er det spesifikt du tenker på? Eller lurer du bare generelt?:)

Min eks, faren, mener dattera våres har ADD. Fordi hun trasser og vil ikke høre og sånn. Men hun er i en alder som det er normalt å være trassete etc. Men problemet er at jeg mener hun er helt frisk, fordi når hun er hos meg (fulltid) så er hun en helt vanlig jente. Men når hun er der annenhver helg så mener han at hun er syk fordi hun trasser og vil ikke høre på han. Han prater allerede om at hun bør gå på medisiner. Og jeg kjenner jeg blir sint inni meg når han sier det, da har han ikke møtt noen som virkelig er syke.

Men jeg har prøvd å lese om ADD men jeg finner ikke noe som jeg skjønner noe av.

Han mener det er noe som blir kalt jente ADD, fordi jenter reagerer annerledes enn gutter.

Der er noe som heter ADD, men ikke som eget diagnosenavn i Norge. Og ikke jente ADD......

I Norge får alle ADHD-diagnose om de har alle symptom og trenger hjelp. Det er ikke bare medisiner, men medisiner kan gjøre det lettere å bruke andre tiltak. Medisin fikser ikke ADHD, men er et hjelpemiddel bare... Og det er MYE arbeid selv med medisin, dersom en har ADHD. Jeg vet dette godt. Jeg har det selv, og jeg har en sønn med det.

Og hva din eks kaller det eller ikke, er revnende likegyldig, da det er MYE testing og tid hos en SPESIALIST(lege eller psykiater, for barn er det stort sett BUP som stiller diagnoser) før en evt får en diagnose. Det er IKKE foreldre som setter diagnosen ;)

Å trasse og å ikke ville høre etter, er ikke noe som kobles spesifikt til ADHD, jente eller ei. Det kobles til barn generelt ;)

Tror neppe han vet noe som helst om medisiner brukt ved ADHD(de samme medisiner er for det som kalles ADD). De aller fleste av dem er sentralstimulerende, og det blir ikke en uten ADHD rolig av, for å si det sånn. Litt som lav dose med Amfetamin, om du har hørt noe om virkningen av det. Og medisinen hjelper ikke på trass, og åpner heller ikke ørene til et barn som ikke vil høre. Medisinene gir en bedre konsentrasjon, og kan roe ned hyperaktivitet noe.

Dagdrømmer hun på skolen slik at hun ikke får gjort det hun skal der? Har skolen kommentert dette? Mangler hun kontroll på sine impulser utover det som er normalt for barn? Klarer hun ikke å tenke konsekvens av sine handlinger? Sliter hun i sosiale settinger? Kan du svare ja på dette, så kan det være at det uansett diagnose eller ei, er lurt å søke hjelp.

Jenter med ADHD får ofte diagnosen senere enn gutter med den. Dette fordi gutter oftest er mer utagerende og derfor blir lettere lagt merke til.

Jeg har ei jente på 9 også, uten ADHD, og kjenner godt til trass og lukkede ører til tider ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...