Gjest Mentha Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Har akkurat lest litt om at man kan stimulere bryst/brystvorter for å få fart på eller sette igang riene og fødselen. Vil dette si at man ikke skal gjøre dette ellers i svangerskapet? Har fått tips om å "dra" litt i brystvortene i svangerskapet for å herde litt før ammingen. Men tør jo ikke det hvis det er en sjanse for at jeg kan sette igang fødselen! Noen som vet?
Gjest Skrevet 8. oktober 2010 #2 Skrevet 8. oktober 2010 Det funker jo ikke dersom man ikke er moden for fødsel, og å herde brystvortene var noe man gjorde før i tiden.
AlmaN Skrevet 8. oktober 2010 #3 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg kan ikke skjønne at du trenger være redd for å sette i gang fødselen på den måten. Men du vil kanskje få mer kynnere, det merker du. Mange mener i dag at herding av brystvortene ikke har noen verdi. Men hvis du har tro på det og ikke merker noe ubehag så skal det ikke være farlig.
Gjest Mentha Skrevet 8. oktober 2010 #4 Skrevet 8. oktober 2010 Takk for svar! Jeg har ikke prøvd herding enda, men tenkte på det siden jeg fikk det anbefalt. Er det noe annet man kan gjøre da, for å forhindre at det blir både sårt og vondt i starten av ammingen? Er helt grønn på det området, men tenker at hvis det er noe som kan gjøres i forkant for å hjelpe så vil jeg gjerne det!
flypapir Skrevet 8. oktober 2010 #5 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre for å herde brystvortene. Har større tro på rett ammestilling, ikke kosesuging og lufttørking av puppene etter amming (hvertfall hjemme:)) når barnet først er ute.... Har forøvrig startet begge mine fødsler selv ved å stimulere brystvortene, så det kan gjøres for å starte fødsel. Tror nok man må være moden for at det skal kunne skje, for min del funket det først da jeg var 13 og 14 dager over termin. Prøvde før det også, men da uten andre resultat enn mye kynnere.
AlmaN Skrevet 8. oktober 2010 #6 Skrevet 8. oktober 2010 Det er vanskelig å herde seg på forhånd mot det babyen utsetter brystvortene for. Det skal heller ikke være bra å klemme ut råmelk før fødselen heller, jeg husker ikke helt hvorfor. Det viktigste er en god og romslig nok bh og klær som ikke strammer. Å holde brystene og seg selv varm er viktig når man ammer, men også før fødsel har jeg lest. Det går faktisk an å pådra seg brystbetennelse før fødsel om man blir for kald. Enig i at riktig ammestilling osv er det viktigste. Vær ikke redd for å avbryte sugetak som kjennes vondt. I starten kan det være nødvendig å smøre brystvortene etter hver amming med. f.eks. purelan salve som er lanolinholdig. Rød blir man, men bare man unngår åpne sår så går det bra. Det gjelder å passe godt på! Amminnlegg av ull med lanolin er også bra. Lufttørking med morsmelk skal være bra, men da bør det være varmt i rommet. Kulde kan forårsake andre ammeproblemer. Jeg tørket forsiktig bort melk, smurte med god salve og pakket brystene fort inn i ullinnlegg og ull- bh. Les på ammehjelpens nettsider om diverse ammeproblemer, og særlig om hvordan de kan forebygges. Har du kunnskapen i bakhodet så takler du problemene mye bedre om noe skulle skje. http://ammehjelpen.no/artikkel/138/Sare-brystvorter Lykke til!
Gjest Mentha Skrevet 8. oktober 2010 #7 Skrevet 8. oktober 2010 Tusen takk for gode råd alle sammen! Det er veldig godt å ha noen retningslinjer å gå ut i fra i starten, så får resten komme med egne erfaringer Må vel bare regne med at det blir litt sårt i starten uansett, men skrekken er jo at det skal bli så ille at jeg ikke klarer å amme. Nå har jeg iallefall masse gode tips jeg kan prøve ut
Nr. 5? Skrevet 8. oktober 2010 #8 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg har aldri herdet mine brystvorter før amming. Med førstemann blei det sårt og vondt. Med andremann så fikk jeg vist og lært hvordan jeg skulle amme av noen fantastiske damer på barsel. Var ikke sår el vondt en eneste gang. Med tredjemann 10 år etter var det fortsatt ikke noe problem. Brukte ikke noe salve på brystvortene en eneste gang Så jeg har også stor tro på riktig ammeteknikk. Få de til å vise deg og ikke slutt å mase før du er helt sikker på ammingen før du drar hjem
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 9. oktober 2010 #9 Skrevet 9. oktober 2010 Nå gadd ikke jeg å lese gjennom alle svarene her men jeg kan svare for meg selv. Jeg herdet brystene før fødselen men jeg begynte ikke å gjøre det før etter uke 34. Og jeg er utrolig glad jeg gjorde det! Brukte en grov vaskeklut når jeg dusjet. Gnidde den mot brystvortene.Men bare i noen sekunder de første gangene så lengre og lengre etterhvert. Det setter ikke i gang fødsel med mindre man er moden men er lurt å være forsiktig for det:)
sarahmor Skrevet 10. oktober 2010 #10 Skrevet 10. oktober 2010 Dumt spm men hvis gniing av brystvorter kan få igang fødselen, hva da med orgasmer??Har lest at går man over tiden og sånn kan sex sette igang fødsler, bør man unngå orgasmer da?
<3 Sms'07 og Eas'11 <3 Skrevet 10. oktober 2010 #11 Skrevet 10. oktober 2010 jeg fikk også tips om å bruke en våt vaskeklut å gni litt, men det er også det er viktig å finne riktig ammestilling (når babyen er kommet). Har ikke hørt noe om at det setter igang fødselen, gjorde ikke det til meg.. ;o)
<3 Sms'07 og Eas'11 <3 Skrevet 10. oktober 2010 #12 Skrevet 10. oktober 2010 Nei tror ikke det er orgasmen som setter igang fødselen, er sæden som har noe i seg som setter igang fødselen- har jeg hørt/lest flere plasser..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå