Gå til innhold

Hvordan få orkide til å blomstre igjen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan ta opp til et halvt år før en orkidè blomster igjen. Bare fortsett å vann den (sett den under springen til røttene blir grønne og så venter du med å vanne på nytt til røttene er grå/brune). La den stå i gjennomsiktig potte med tilgang på masse lys.

Annonse

jeg klipper vekk stilken som er blitt tørr eller brun.....ikke stilk som er helt grønn og frisk.... Gir en god slump vann når jeg vanner, men vanner ganske sjelden......kanskje en gang i uken eller to.... men jeg er ingen blomsterekspert altså, men det har virket bra på mine orkideer:-)

Jeg vanner 1 gang i uken og da skylles de godt igjennom. De får også gjødsel ca 1 gang i mnd (helst 2). Har en orkide som er ca 4 år nå og noen til som begynner å dra på årene ;)). Blomstrene kommer igjen men det kan ta tid. Ikke klipp helt ned, la det være igjen 3-4 ledd.

Orkidê er en av de plantene jeg har fått til best her.

Jeg leste på en orkidê-side på nettet at man må, som noen over her sa, skylle godt igjennom med vann når røttene er grå/brune. La de stå i vann til røttene er grønne igjen og hell så av vannet. Planta skal IKKE stå i vann hele tiden.

Man trenger ikke klippe stilken ned når blomstene er visnet, man kan la stilken stå, og så vil den visne av seg selv etterhvert. Når den har visnet så langt ned den kommer, klipper man da av den visne delen. Resten skal stå.

Det kan ta opptil 10 mnd før det kommer en ny stilk med nye knopper. Fortsett og vann i mellomtiden.

Vi fikk en togrenet orkidê dagen etter at lillegutt ble født for litt over 17 mnd siden. Og den blomstrer ENDA. Nå er det riktignok bare en blomst på den ene stengelen. Det merkelige med denne var at når alle de andre blomstene datt av, så lot jeg bare stenglene være i fred. Fortsatte og vanne som vanlig. Etter en stund kom det nye knopper på den ene gamle stengelen. Den andre stengelen er fortsatt frisk og grønn, så spent på hva som skjer fremover.

Annonse

Jeg fikk min første orkide av mannen min når guttungen ble født for snart 7 år siden og den blomstrer jevnt og trutt enda...

Den hadde da 2 stengler, men har nå 4 stykker!!!

Den får ikke gjødsel, kun vann og lys...

Jeg fikk to orkidéer i bursdagsgave i august i fjor. De blomstret nesten helt frem til jul. Da de var avblomstret klippet jeg ned til like over tredje ledd på stilken, men tror at neste gang skal jeg la stilken være helt i fred.

Den ene har nå blomstret på nytt på ene stilken, har 10 blomster og flere på tur. Den andre blomsten har begge stilkene tørket inn og ramlet av, men så lenge bladene er grønne sparer jeg den... Ser det har kommet flere røtter.

Er de heldige får de vann 1 gang i uka, og litt gjødsel om jeg husker det. Skyller dem under springen slik at røttene blir grønne, og lar det renne godt av før jeg setter blomstene i potta igjen.

Men jeg lurer likevel på noe:

Skal orkidéer pottes om etter en viss tid? Og hvor får en evt tak i slik bark som er nedi potta? Og skal det være litt jord sammen med barken?

Og på ene stilken er det kommet nye blad helt øverst men ingen blomsterstilk foreløpig. Kan jeg da klippe denne av og plante i en ny potte?

:)

Orikdeer skal ikke ha mye vann.. du kan endten ha de under rennende vann, og la de renne fra seg, eller gi den et eggeholder med vann.

jeg gjødsler mine orkideer 1 gang i mnd ( orkideegjødsel)

temp 18-21 grader.

orkideer trives med andre orkideer.

når en orkidee er avblomstert, vil deler av stilken dø, klipp av det som er dødt. ikke hele stilken.

eller du teller 3 ledd ned å klipper av.

en orkidee har hvileperioder allt fra 6 mnd til 9 mnd eller mer.

vidre..

orkidee skal aldri stå i vann, da vil røttene råtne og blomsten dø.

i en hvileperiode, trenger ikke de så mye vann.

jeg vanner mine en gang i uken.

orkideer liker mye luftfuktighet, så sette en skål med vann i rommet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...