TillaMaria81 Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Vi har frem til nå ikke lagt henne før i 23-24-tiden, men har i det siste her inne sett at mange legger de mye før det. Kveldene er nemelig et mareritt, med hyling/sutring fra 20-tiden. Har derfor begynt lure på om hun egentlig bare er overtrøtt og burde sove mye før? Hun pleier å sove 2-3 lurer i løpet av kvelden på 1/2-1 time, så være våken i 1 time ca. Lurer derfor på, når man da begynner innføre rutiner på kveldstid, skal man legge til fast tid uansett om baby er trøtt eller ikke? Hvor lenge aksepterer man hyling før man tar de opp (altså, hun ligger ikke hyler alene, mannen min ligger ved siden av henne holder i hånden, men hun vræler og vil ikke sove)? Og hvis hun virker våken, skal vi da ta henne opp eller la hun ligge pludre til hun sovner igjen? setter veldig pris på svar
Tulle06ogPrins10 Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg er veldig opptatt av kveldsrutiner, så jeg startet når min sønn var 3 uker. Han er nå 7 uker og har lagt seg mellom 19.30-20-30 de siste fire ukene. Dette gjorde jeg også med jente mi, det funket supert og har alltid vært en drøm å legge. Lillegutt er våken fra 16.30 til han legger seg. Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt henne 19.30 før all den skrikingen starter. La henne være våken noen timer før du legger henne.
Nynte Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Lillemann på 4 mnd legges mellom 1830-1900. Da er han stup trøtt og sovner som en stein. Våkner ca 07 på morran. I løpet av dagen har han 3-4 dupper på alt fra 1/2 time til 2 timer. Prøver å få inn den siste duppen ved 16-17 tiden, ellers blir det bare skriking fordi han er så trøtt. Da sover han som regel en 1/2 time, allikevel er den siste timen før leggetid rimelig krevende, fordi han sutrer og ikke så mye er gøy. Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tro at jenta di er overtrøtt siden hun gråter. Søvnekspert Karin Naphaug anbefaler at man gradvis trapper ned leggetid frem mot 6 mnds alder og at man ender opp med en leggetid på ca 1830-1900. Men man må jo se ann når de våkner om morran. Er det morran klokka 05, bør man kanskje justere leggetiden. Her hos oss har lillemann alltid våknet ved 07 tiden, selv når han var 2 mnd og ble lagt kl 2200. Han har fått mat i løpet av natta da, men sovner igjen med en gang. Men ikke etter kl 7.
*LillaMeg* Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg legger min før halv 8, gjort det siden han var 3mnd. Legger han på samme tid uansett om han ikke virker såå trøtt, for jeg vet at hvis jeg holder han oppe så blir han bre overtrøtt.. Jeg ville nok lagt ho tidligere.. Etter hva du beskriver høres hun overtrøtt ut. Våkner hun etter en liten stund, så prøv å få henne til å sove igjen med engang. På rommet.. Jeg tar ikke min opp om han sutrehyler, da bare koser jeg med han, og prøver å roe han i senga.. Begynner han å bli sinna, så tar jeg han opp med engang. Tror man rett å slett må se ann ungen. Det viktigste er vel at man er der for de, og ikke lar de ligge å grine alene.. (Er ikke fan av skrikekurer ala ferber) Jeg lar min ligge om han er litt våken og bare pludrer, for da sovner han av seg selv tilslutt, uten så mye styr.. Er det natta, så er det natta..
Bea <3 Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Min er 3,5 måned og legger seg alltid ved 19.00 tida. Sover og til 07.00 kun avbrytt av en eller to amminger. Venter jeg lenger enn til 19 blir han overtrøtt.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Vesla på 4,5 mnd legger jeg ca kl 19.30. Det har vært gradvis nedtrapping fra hun la seg sammen med oss til hun var ca 2 mnd, og tidligere og tidligere pga at hun var veldig sutrete på kvelden. Bedre for henne å legge seg i senga si enn å ligge å duppe på sofaen. Er nok pga at babyen din er trøtt rett og slett. Ikke gi opp leggingen, det går seg snart til og hun begynner å skjønne at hun skal sove.
Sunniva10Jonas12<3 Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Det høres ut som om hun er overtrøtt ja. Jeg begynte med min lille jente, som nå er 5 mnd, med kveldsrutiner allerede ved 6 ukers alder. Da begynte jeg å synge en nattasang for henne, og nå skjønner hun at det er natta og hun skal sover når hun hører den. Legger seg til å sove uten et knyst. Jeg begynte å trappe ned leggetiden fra 6 uker, og hadde ca en halvtime nedtrapping hverannen dag. Til slutt var vi nede i å legge henne i 18.30-19.00, som vi fortsatt gjør... Jeg lar henne ikke sove etter kl 17, og helst skal den luren kun være på 1/2 time, men sovingen på dagen varierer fra dag til dag. Noen ganger våkner hun etter en time, og om hun skriker, tar jeg henne opp, roer hun ned, og legger henne igjen. Lar henne aldri sovne i armene mine mens jeg roer henne. Andre ganger er det bare sutten som skal på plass igjen, også sover hun videre. Fra hun var 3 mnd har hun sovet rundt, og jeg tror ikke det er tilfeldig. Hun trenger så mye søvn. Nå legger vi henne senest 19, og hun sover til ca 08 hver morgen. Jeg hadde begynt å trappe ned til tiden hvis jeg var dere, for virker som om hun trenger mer søvn og er overtrøtt. Må også bare legge til at hun ble også lagt på eget rom da hun var 6 uker, merket på henne at hun våknet litt og merket at vi kom og la oss. Men vi har rom veggivegg, så hører henne om det er noe.
2010 Mammaen Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Her i huset er det før klokken 19 (med unntak av den kvelden vi er på babysvømming). Vi har gjort det siden han var ca 2 mnd. Han begynte da å sove lengre sammenhengende om kvelden av seg selv, så vi la han i sengen sin og det funket utrolig bra. Vi har vært veldig heldige for vi har ikke måttet innføre noe strengt regime. Jeg tror det er lurt at du begynner å innføre fast leggetid. Det høres nok ut som en overtrøtt liten baby du har ja ;-) Håper det ordner seg raskt! Du vil nok sette stor pris på litt voksen/alenetid på kvelden :-) Lykke til!
TillaMaria81 Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2010 oj, takk for svar:) høres jo ut som vi er helt på jordet som legger så sent. Har liksom tenkt at om vi drøyer legging til når vi legger oss så sover hun til 7-8 på morningen. Men hun pleier å våkne da, være våken i 45 min også sovne igjen og sove til 11-12. Får prøve begynne legge tidligere, for det høres jo ut som de fleste her har babyer som uansett sover til 7-8 selv om de legger seg tidlig. Hun sover også veldig varierende på dagtid, og ofte ganske mye, men det er vel igjen da fordi hun kanskje er overtrøtt siden vi har latt henne være så mye våken på kveldene.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 Gutten min har sovnet hver kveld kl 19.00 fra han var ca 2,5 mnd. Han har riktignok hatt en urolig periode den siste uka, men i går kveld sovnet han fint kl 19.00 igjen. Han våkner kl 07.30 og sover 3 lurer på tilsammen 4 timer i løpet av dagen. Han er 4 mnd.
FruFrydmedtotette Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 Lillegutt her er akkurat 4 mnd,og legger seg senest kl 19.00. Han får pupp/flaske 2,3 ganger i løpet av natten og er som regel oppe å hopper ved 7 tiden. Jeg har bare gjort som flere her skriver,bare begynt å legge litt og litt tidligere. Og aldri tatt han ut av soverommet når han har lagt seg(med mindre han har bæsja),har han grått har jeg bare ttt han opp å roa ned inne på rommet. Lykke til!
eja Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Jenta vår (på 5 mnd) legger seg mellom 18 og 19. Fram til hun var to måneder fikk hun være oppe ganske seint, men etter det justerte det seg ned av seg selv. Hun begynte å vise tegn på at hun var trøtt tidligere og tidligere, så da la vi henne når det så ut som hun trengte det. Overtrøtt baby er ikke gøy! Nå får hun kveldsgrøt kl 17-17.30, får kveldsstell og pysj, og får leke rolig og kose litt fram til hun begynner å virke trøtt (dette er vanligvis kl 18). Da går vi på soverommet, hun får melk, og legges deretter i senga (fortsatt våken). Synger en sang, kysser henne god natt og går ut. Så blir det gjerne noen runder med babling/sutring/smokk-misting, men etter at vi har kommet inn et par ganger og roet henne ned, gitt henne smokken osv så sovner hun. Hun sover til 7/8 på morgenen
TillaMaria81 Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 8. oktober 2010 Veldig oppklarende dette altså, tydelig at hun jo er overtrøtt:-). Men, når ammer dere da i løpet av natten? Forsøkt legge henne kl 19 i dag, hun våknet hylte et par ganger men vi klarte roe henne på soverommet. Men, skal jeg amme i 23-tiden eller er det for tidlig? Hun er jo vant til å spise 4-5 ganger mellom 18-23. Regner med hun vil ha mat i 03 tiden og sikkert 07 om morningen, men er det for "tidlig" å amme i 23.30 tiden feks? Hvordan gjør dere det?
bitthen Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 Du ammer vel når hun er sulten? Jeg gjør det slik: Min legger seg mellom kl. 18. og 19. Er som regel sulten kl. 00-01, men av og til 22.30 eller 23... Da ammer jeg han, så ammer jeg han ellers når han våkner og er sulten i løpet av natta. Han vil som regel opp kl 07-08, men av og til kl 05. Da står vi vel opp da. Så sover han et par smådubber og litt våken frem til ca kl 10.30- 11.00, da har han sin lengste dubb, frem til 13-14. Da sover vi sammen, enten på sofan eller i senga. (Sannsynligvis derfor han sover så lenge, for han ligger i armene mine. Så har han et par tre ettermiddagslurer før han legges, mat får han når han vil ha. Holder han ikke oppe til kl.19 om han er trøtt kl 18. Tar det som det passer i fht siste luren Skal prøve med mme i stedet for mm til 00.00 - måltidet, da han våkner og vil ha mat veeeeldig ofte om natta for tida.. Blir spennende å se om han sover litt lengre i slengen, men vanskelig å si, tror han begynner å klø i gommene. Han er snart 4 mnd.
TillaMaria81 Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #15 Skrevet 8. oktober 2010 Jaja, ammer selvsagt når hun er sulten, men er jo ikke alltid like lett vite om hun faktisk er sulten eller bare trenger smokken:-). Veldig ofte hun våkner og fekter litt med armene/grynter litt, og derfor jeg bare lurte på om jeg skal ta henne opp i 23-tiden for å gi henne mat, eller vente til hun tydelig ber om mat. Tror jeg gjør det siste, så får jeg se når det blir...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå