to søte små jenter Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Min baby er nå litt over en uke gammelt. Tilsammen har det vel vært ca 15 stk som har kommet for å se på den lille babyen. Da tenker jeg at de enten har vært på sykehuset eller her hjemme. Noen av disse har kommet flere ganger, så slik sett har det vært jevnt med besøk. Men jeg synes det er så få. Jeg skulle jo ønske at folka hadde stått i "kø" for å komme å sett det lille vidundret (noe overdrevet da). Det har gått opp for meg at vi har vært alt for dårlig til å pleie vennskap i en travel hverdag. Men det er jo prioritering, så vi har jo oss selv å takke.... Mann reiser mye, i tillegg jobber vi med huset vårt. Så det er stort sett familie som har vært innom. I tillegg vet jeg jo at det etterhvert kommer flere, men jeg vil ha besøk nå.. Barselstårer har jeg i tillegg, og tenker stakkar oss. Noen har jo kjempestor omgangskrets, og jeg misunner folk dette. Uff, det er ikke bestandig lett dette. Selv om man faktisk har 2 nydelige barn... Noen som har det på samme måte? Noen får vel alt for mye besøk. Ikke lett det heller sikkert...
2010 Mammaen Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Synes det høres mye ut jeg! Jeg hadde vel 4-5 stk den første uken (utenom besteforeldre). Orket ikke mer. Var ikke helt i form fordi jeg slet med amming og tette melkeganger og var sliten etter søvnløse netter på barsel.
Nikki 75 Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Ja, jeg synes også det høres mye ut. På sykehuset hadde jeg besøk av 5 stykk tilsammen, inkl bestemor og tante, og i den første uken var det vel bare 1 venninne som var innom. Og jeg er egentlig ganske fornøyd med størrelsen på vennekretsen min. De fleste som ikke er veldig nære (slekt og bestevenner), forsøker å vise hensyn og vil ikke forstyrre rett etter fødselen. Men hvis du vil ha besøk, så send sms og inviter dem! De fleste sitter sikker og har kjempelyst å besøke, men vil ikke være innpåtrengede.
ett til! Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 15 stk på en uke??jeg hadde besøk av 15 stk etter flere mnd jeg! hvorfor blir du lei deg av denne grunn?du vet vel at mange holder seg litt bort i den første tida fordi de tror man er sliten og trenger litt tid for seg selv i begynnelsen? de kommer nok skal du se!
Hanna30 Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Oi, det er MYE! Det hadde jeg ikke orket jeg! Jeg hadde tre besøk på sykehuset (to av familie og ei venninne), skulle egentlig få besøk av ei venninne til et par dager etter at vi kom hjem, men da ringte jeg og sa jeg ikke greide det. Ikke flere som spurte om å komme heller, før etter to uker, da svigerfamilien kom på besøk (de bor på annet sted). Men tenkte ikke på at jeg har få venner! Folk har ikke lyst til å trenge seg på i begynnelsen, så om du kjenner flere og de ikke har kommet, så er det nok derfor, at de tenker du trenger ro! Synes det høres ut som om du har mange venner jeg! Og selv om det stort sett er familie som har kommet så er jo dét også venner og folk du har nær deg som er glad i deg!
EgG Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg synes også det hørtes mye ut. Jeg ville ikke ha besøk da snuppa var nyfødt. Tok ikke i mot besøk før hun var ca 6uker. Og da fikk de komme sprett, ikke alle på en gang. Synes det var godt. Ble ikke slik rush også stillhet, men noen som dukket opp i ny og ne. Ta det med ro og ny babyen din. Du kan jo også dra på besøk med babyen.
Sweet Amber Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg synes det høres ut som dere er mye besøkt jeg...Ville blitt skikkelig sliten av det:) Vi hadde 3 besøk første uka. Synes det var helt greit...
Trultetryne Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg synes også det var mye! Vi hadde 3-4 besøk den første uka etter vi kom hjem. Hadde ikke noe besøk på sykehuset siden jeg var så 'heldig' å føde midt i verste svineinfluensakaoset :/
Moden fersking Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg synes også det var mye! Jeg også fødte midt i svineinfluensaen, og fikk ikke lov til å ta imot besøk annet enn av pappa. Min bror snek seg inn, men det får jeg vel ikke lov å si. Men han var bare så spent. Jeg har imidlertid vært svært lei meg fordi jeg fikk minimalt med besøk. Jeg ringte og ba folk og ville gjerne ha besøk, men ingen dukket opp. Besteforeldrene ble bedt med tvang etter fem dager. De som var flinkest var tidligere kolleger, flere av dem hadde jeg ikke sett på flere år. Men veldig koselig! Husker jeg tenkte at det var godt jeg ikke hadde bakt fryseren full, da hadde jeg følt meg enda verre. Lillegutt sov og sov, så jeg var ikke sliten i det hele tatt. Og som stolt mor vil man gjerne vise frem barnet sitt. Aner ikke hva venninnene mine tenker, men jeg er vel ikke så spennende lenger. Og jeg regner meg som å ha en stor omgangskrets...
Vimse + gullene Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 oj, det var mange! Jeg var helt betuttet etter fødselen, og ba alle unntatt nær familie og 1 venninne å vente noen uker før de kom på besøk.
eja Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 Enig i at det høres ut som du har hatt mye besøk! Vi hadde også en del besøk de første ukene etter fødselen. Siden jeg var den første i venninnegjengen til å få barn var det jo veldig spennende for alle å komme og kikke på vidunderet. Hvis jeg skulle valgt om igjen skulle jeg bedt dem vente litt, for jeg kjenner i ettertid at den første tida var hektisk nok i seg selv, og jeg skulle ønske jeg fikk slappet av mer. Men hvis du har lyst på masse besøk så ring og inviter! Det er sikkert mange som tror de bør vente litt.
mamma og my Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg synes det høres mye ut. Hadde ikke på langt nær så mange innom første uka. Personlig pleier jeg gjerne ikke å gå på barselbesøk til noen den første uka, fordi jeg tenker gjerne at de trenger ro og hvile. Det kan jo hende at det er flere som tenker slik, og at de derfor ikke kommer. Du får tenke at tida du er hjemme er en fin mulighet til å ta opp igjen vennskal og få nye.
WPW Skrevet 8. oktober 2010 #13 Skrevet 8. oktober 2010 jeg må bare signere denne!! du har hatt masse besøk!! jeg har store barseltåreproblemer, så vi kan ikke ha besøk de første ukene i det hele tatt vi... hehe, jeg bare griner konstant!
Trio? Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 For meg hadde 15 stk på så kort tid blitt for mye men synes du er heldig som har overskudd og fremdeles ønsker deg flere gjester! Hvis du er skikkelig selskapssyk så synes jeg du kan kontakte dine venner og si at du har overskudd i massevis og at du gjerne vil ha besøk. Som du ser av responsen så er mange av oss mer sliten og foretrekker litt ro først. Kanskje dine venner tenker det samme om deg og vil ta hensyn og vente litt? Er helt sikker på at de kommer fort på besøk straks de får høre du har lyst på besøk. Klart de vil se dere og det lille vidunderet deres.:-)
mammaløve Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 Opplevde at mange lot være å ringe/sende sms eller komme på besøk siden man rett og slett er redd for å mase for mye på de nybakte foreldrene. Og det var egentlig veldig ok, for jeg syntes det var mer enn nok å "betjene" besøk/telefoner av slekta de første ukene. Bare vent, du kommer kanskje til å bli overrasket over hvor mange som bryr seg om dere etterhvert. Jeg ble helt betuttet og rørt over alle fjerne bekjenter som sendte gaver og meldinger etterhvert. Og ja; inviter gjerne om du kjenner at du er i form til mer besøk. Tror de færreste vil avslå et tilbud om å få komme å se på et nyfødt lite nøste Og 15 besøk er ganske mye synes nå jeg... Hvor mange nære venner har man egentlig kapasitet til å opprettholde? Tror de fleste ekte venner har forståelse for at du har vært opptatt med familie og hus denne tiden, og det er ALDRI forsent å ta opp igjen tråden! For ikke å snakke om å knytte nye vennskap. Jeg har truffet mange fantastiske damer i løpet av graviditeten og etter at småen ble født i forbindelse med gravid/barselgruppe og babyaktiviteter. Fantastisk når man har noe så utrolig til felles! Og husk på at hormonene er i frislipp de første ukene etter fødselen. Følelse av ensomhet/utslitthet/frustrasjon og tristhet kan komme og gå. Kanskje denne følelsen av at du har lite nettverk vil være helt borte om en uke? Jeg husker jeg gråt en hel dag fordi det slo meg at min mor og jeg hadde kommet så mye nærmere under graviditeten. Jeg ble så melankolsk for at vi ikke hadde vært det før...mange rare tanker og gamle følelser som slår inn i barseltiden! Puh, langt svar, men jeg kjenner meg igjen i melankolien etter fødselen. Nyt tiden, og ta baby i vognen og gå deg deilige trilleturer dersom du føler deg isolert. Det kan gjøre underverker.
to søte små jenter Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #16 Skrevet 10. oktober 2010 Takk for mange svar! :-) Har hatt mye besøk hele helgen, så jeg kan vel ikke klage da.. Ser av mange av svarene at dere syns at jeg har hatt mye besøk. Få venner har vært på besøk, mest familie. Men det er veldig hyggelig at de stikker innom. Er jo folk jeg er glad i. Har også fått noen telefoner fra venner den siste tiden + pakker i posten fra venniner som bor langt unna. Veldig hyggelig og oppmuntrende. Jeg har også være på trilleturer de siste dagene, og det gjorde svært godt, som mammaløve sa. Følte meg lykkelig på trilleturen:-) Men føler likevel innimellom at noe mangler. Kanskje er det søsken jeg savner og dele dette fantastiske med. Og så er det vennepar. Jeg har flere venniner, men min mann og jeg omgås få disse sammen som par. Er et savn jeg har. Og lite jeg kan gjøre med da mann trives best med familie. Synd, men sant.. Ellers har jeg også vært litt trist for da jeg fikk førstefødte fikk vi masse gaver, men nå som nr 2 er kommet får ikke det barnet like mye.. Materalistisk tanke, jeg vet. Men i album har jeg jo skrevet gaveliste for det eldste barnet. Og det samme vil jeg jo gjøre med nr 2. Etterhvert vil de jo lese, og kanskje sammenligne. Og de ser at førstefødte fikk nærmere 40 gaver, mens nr 2 fikk under det halve. Mange rare tanker jeg har altså... Heldigvis begynner jeg å være kvitt de fleste barselstårene..... Og jeg er glad som har 2 hærlige barn:-)
mammaløve Skrevet 10. oktober 2010 #17 Skrevet 10. oktober 2010 Kan hende det blir flere gaver forresten...her er småen nærmere 3 måneder, og det dumper fremdeles innom presanger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå