MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 har en gutt på 2 uker som gråter mye når han er våken. det går ann å roe han ned, ved at vi går å busser på han ol. bare syns han gråter ofte, og vet ikke helt hvorfor. han er ikke sulten. mulig han har luft i magen? er så redd for kolikk. kan det være at dette IKKE er kolikk? åssen vet man forskjell? er det ikke noe som heter "begynnende kolikk"... kan det være det?
K_77 Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Hei:) Hva som regnes som kolikk og ikke avhenger bare av hvor mye de gråter. Har du en baby som gråter mer enn 3 timer i døgnet mer enn 3 dager i uken kan det kalles kollikk. Jeg har lest at barn kan gråte i 1,5 til 2 timer i døgnet selv om de er helt friske, for å signalisere sine behov. Jenta vår begynte ca ved 2 ukers alder å gråte masse og spenne seg veldig. Var perioder med endel gråting, hvor hun tydelig viste at hun hadde vondt i magen. Nå er hun snart 11 uker og det går mye bedre. Jeg har oppdaget at hun får i seg mye luft når jeg ammer henne. Når jeg sitter på et helt stille sted hører jeg hvordan hun suger i seg luft. Nå er hun blitt større og sterkere og klarer å prompe ut luften mye bedre, og gråter nesten ikke lenger. I tillegg ble det rundt 4-5 ukers alderen mye lettere å få henne til å rape, noe vi sleit med i starten. Det finnes også fine massasjeteknikker for å få fart i systemet og "hjelpe" baby ut med luften. Stå på og lykke til:)
Trio? Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Vi slet også med at vår gutt skrek en del i begynnelsen. Fikk høre at det kommer seg når han blir 2 mnd. Joda det har kommet seg en god del men vi har også hatt noen økter underveis da.. Vår gutt fikk for mye luft i magen når han spiste. Så jeg begynte å lese tegnene om sult godt slik at jeg kunne få lagt han til brystet litt før han startet skrikingen etter mat. Det fungerer selvsagt ikke alltid at jeg rakk det, men det hjalp litt på for da fikk han mindre luft i magen. Jeg har også laget vanen om at etter å ha drukket fra det 1. brystet så skal han opp å rape før han drikker fra det 2. andre brystet. Når han skrek og hadde det vondt, så laget jeg sukkervann og gav han. Kjøp en pipette på apoteket og gi han et 2 -3 dråper i munnen. Det døyver smertene han har og da kan faktisk rapen og prompene komme mye letter ut fordi han slapper av. Blandingen for sukkervann er 2 spiseskjeer i 1 dl vann. Kok opp og kjøl ned godt. Noen ganger så er det som om rapen sitter litt godt, og da har jeg forsøkt å bytte litt fra den ene skulderen min til den andre. Bare det å skifte stilling på han gjør at rapen løsner. Evt legge han ned og løfte han opp igjen. Håper det ordner seg og at dere ikke har kolikk bare en baby med litt umodne tarmer..
Canari Skrevet 8. oktober 2010 #4 Skrevet 8. oktober 2010 Ved kolikk er barnet også utrøstelig, skriker selv om det blir båret og bysset, særlig ettermiddag. Vår første skrek nesten hele døgnet,lot seg roe noe ved bæring dagtid, men vår kunne skrike utrøstelig i timevis om natta. Men det går over!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå