Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Har en hannhund på 1 år. Han er meget aktiv og vill. Urolig hele tiden. Når vi går tur, pleier vi å dra steder man kan slippe hunder løs. Der treffer vi andre hunder. Og det eneste denne lille krabaten skal gjøre, er å jukke på tispene vi møter. Han kan også begynne å jukke på oss, og markere inne. Og i tillegg er han veldig på å ødelegge ting. Sko, leker, osv. Dette er slitsomt. Og jeg vurderer nå kastrering. Men syntes jo det er dumt å gjøre noe så drastisk om ikke dette blir bedre. Noen som har erfaring med dette? Har også en annen hannhund. Men han har ALDRI oppført seg som dette. Dette er ekstremt.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Hva med å prøve kjemisk kastering først? Da vil du se hvordan han blir uten å ta et kirurgisk inngrep. Forøvrig, se Canis.no ang jokking på andre ting en løpske tisper (mer et tegn på stress enn seksuell adferd)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Det er ikke lov til å kastrere "bare for å gjøre" det i Norge. Man må ha en grunn. Høres ut som hunden din er i puberteten? Kanskje det blir bedre? Jeg er for kastrering. Mener det fjerner mye av problematisk oppførsel og det er også helsemessig bra for hunden. Det som skjer når man kastrerer en hund er å fjerne testiklene som sender ut hormoner. Hormonene fører til trang til å parre og sloss. Fjerner man disse hormonene så vil ikke hunden føle trangen. Selvfølgelig kan hunden bli f eks sint fordi om den er kastrert men du skjønner hva jeg vil fram til? Men hvordan mener du at kastrering vil hjelpe på at han tygger og ødelegger ting? Tror du hormonene gjør han så frusrtert at han tar det ut på den måten? Det kan tenkes.. Uansett burde du ha tolmodighet med hunden din for den er ikke voksen enda og alle hunder er forskjellige Hunder kan reagere forskjellig på forskjellige utfordringer. Noen trenger kanskje å bli trent ekstra med hodebry istedenfor energi. Finn ut av hva din hund trenger, for meg virker det kanskje som han trenger litt hodebry Man kan gå spor med hunden og mange andre ting, les litt på nettet feks. Det er mange gøyale metoder for å trene hunder og finn ut hva som passer din hund Er det en rasehund eller blandingshund? Hvis det er en rasehund kan du finne ut av hva slags type den er. Man har selskapshunder, brukshunder, jakthunder osv. Det har blitt avlet på forskjellige egenskaper. F eks noen raser er avlet til å være sterke f eks trekkhunder. Da kan de få oppgaver som vil tilfredstille dem. La han trekke noe, kanskje Man kan hvertfall få en hvis pekepinn på hva den type hund kan gjøre. Prøv å forstå hunden og dens behov. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 Takk for så langt og fornuftig svar :-) Ja, kanskje han bare er i pubertetet, jeg har tenkt det samme. Og kanskje det vil gå over. Og kanskje det vil bli verre. Han virker som han har mye hormoner og er en veldig krevende og slitsom hund. Jeg har vurdert å prøve kjemisk kastrering først, men har hørt at det ikke har like god effekt som ved vanlig kastrering. Dette er en dverg pinscher. Og jeg vet de er aktive. Men det er det med jukkingen og markeringen inne som er verst. Spes. når vi har flere hunder i familien, og ingen tisper får fred. Han skal bare jukke på dem, uansett størrelse. Jeg vet det ikke er lov å kastrere hunder uten grunn. Men jeg tror vel at han har grunn nok. Veterniæren sa hvertfall ikke nei, da jeg ringte for å høre om pris osv.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg prøvde engang kjemisk kastrering på min hannhund, da jeg syns det ble vel slitsomt når tispen min hadde løpetid. Vel, det resulterte i åtte små nøster Heldigvis fant vi gode hjem til alle sammen. Så kjemisk kastrering skal man ikke stole helt på.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Dersom en ikke skal bruke kjæledyr i avl(hunder og katter), så bør en faktisk ikke tenke på det engang, men kastrere/sterilisere dem når de er gamle nok til det....
ellen-propellen Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Du skriver ingenting om du korrigerer hunden sin oppførsel,eller hvordan dette skjer. Du forteller heller ingenting om hvordan de andre hundene er mot han,hva du gjør med hundene,hvor denne er på rangen osv. Det er vanskelig å gi hunderåp på ett forum,og spesiellt når viktig informasjon mangler:-)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #8 Skrevet 8. oktober 2010 Det er en veldig snill hund, for all del. Veldig glad i barn og snill med dem. Men plutselig kan han prøve å jukke på dem og. Jeg sier så klart nei, strengt og tydelig. Men han gir seg ikke, akkurat som han ikke klarer å kontrollere seg selv. Han er snill med andre hunder, ikke agressiv mot andre hanner heller. Men dette kan vel utvikles med tid. De andre hundene er snille med han. Og vi pleier å gå turer der han kan løpe løs, og det er da slitsomt om vi treffer tispehunder. da må vi bare gå
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #9 Skrevet 8. oktober 2010 Dette problemet er nokk bare alderen! Han her nå midt i den verste kjønnsmodningen, i tillegg til at han er en ufokusert tenåring. Du kan korrigere jokkingen. Si nei, ta han bort og få ha til og sitte/ligge til han har roet seg. Hvis du driver kontakt trening kan du også "kreve" at han ser deg i øynene før han får slippe tilbake til leken. Han vil nokk roe seg etterhvert, selv om det kanskje ikke føles sånn akkurat nå!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 Vi hadde akkuratt det samme problemet. bare han markerte i HELE huset, tørket ca 10 flekker for dagen. Og var helt turbo fra morning til kveld. Og som du sier jokking ? han jokka på alle vi fekk besøk av, ungene, ja alt ! Så vi tok oss en tur til dyrlegen og fekk prøve kjemisk kastrering først, og vi har fått helt ny bikkje ! Han har ikke tissa inne siden han fekk det, aldri jokka lenger, klarer og slappe av når vi ber han gå og legge seg, og når vi skal gå tur er han hyper og god, so våres tok IKKE skade av det, for mange sier hunden bli ødlagt, men våres blei helt knall ! Han har masse energi enda, så han tok ikke skade av det. Så her blir det kastrering i Januar når den kemiske er utgått ! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 Du har kjøpt en dverg pincher, og atferden du beskriver er ikke unormalt for de... Pubertetshunder er ofte slik. Ut fra slik du beskriver hunden din skal du egentlig ikke ha lov til å kastrere hunden din (det SKAL være medisinsk begrunnet), men det er sikkert ingen problem å finne en vet. som gjør det. Ja kastrering vil kanskje hjelpe på atferden, MEN kastrering fører ofte meg seg en rekke andre negative atferder. Økt redsel er ikke uvanlig, usikkerhet i forhold til andre hunder fordi andre hunder ikke skjønner "hva" han er etc etc Har selv hatt en kastrat (pga helse) han var fin med andre hunder før kastreringa, men etter var det mye tull, opplevde både tisper og hanner som flydde rett på han uten forvarsel. Måtte rett og slett bare sørge for at han ikke møtte fremmede hunder. Du som sier at hunden din ikke har tatt skade av det, kan vente 6mnd etter ordentlig kastrering, å se om du har samme oppfatning da. Du har ikke sett en brøk del av atferdsendingen som du KAN få! Gi han iallefall tid til å bli VOKSEN før du gjør noe. Gå på kurs og bli flinkere til å trene!
lindynatt Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Vår hund var snill, grei og omgjengelig til han ble litt over 1 år. Da skulle andre hannhunder ETES (han er liten men irsk ulvehund var i hans øyne ikke noe match for ham hehehe) Han jokket som gal på tisper og kastrerte hannhunder, men markerte i det minste ikke inne og jokket IKKE på mennesker. Prøvde kjemisk kastrasjon, første sprøyte ble oppførselen bedre i ca en måned, etterpå var det på an igjen. Så prøvde vi det 2x til, uten hell. I tillegg hadde han problemer med baken sin, ved stress slikket han opp anal kjertlene somd a førte til enorm smerte, krage, smertestillende og antibiotika. Vi krøp til korset og kastrerte ham for ca 1,5 år siden, jokkingen har gitt seg, hedigvis, han stikker ikke så mye av lengre heller, men er blitt et matvrak de luxe, noe han ikke var før. Andre hannunder skal desverre fremdeles ETES, men han er redd, så han mener jo at angriper han først er verden i orden. Ingen av dyrlegene eller en venninne som er ekspert på problematisk oppførsel, har funnet noe løsning på dette problemet. jeg mener dette kommer av at vi kastrerte ham for sent. mitt råd, kastrer hannhunden, det er for mange hunder en tortur med tisper med løpetid i nærheten og desverre er det mange som ikke kasterer tispene sine i Norge, så da får dere heller vise ansvar og også får dere nok en roligere hund.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #13 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg takker for alle svar jeg får. Godt å få litt diskusjon rundt dette. For dette er ikke noe jeg tar lett på. Det er en stor avgjørelse som jeg tenker mye på. Jeg vurderer frem og tilbake, og får dårlig samvittighet bare ved tanken på å fjerne "manndommen" hans. Men det er så slitsomt med den jokkingen. Og han gjør det jo på gjester osv. Det er så flaut. Hvis sønnen min skal leke på gulvet, løper han bort for å jokke. Sønnen min er heldigvis 6 år, så det går fint. Og han syntes jo bare der er morsomt. men åååå.. Ja, jeg vet at dverg pinschere er en aktiv rase. Og min bror har dverg pinscher tispe. Og hun er også veldig aktiv. Men driver jo ikke med jokking osv. Eller hun har gjort det litt på min hannhund Nei, han er en veldig kåt liten hund altså.. Kan aldri huske de andre hundene jeg har hatt, har vært slik. Han er som sagt ikke agressiv mot andre hannhunder, men jeg har forstått at dette kan oppstå godt etter fylte et år.. Nærmere 2 års alderen..Får håpe han ikke blir det i tillegg hvertfall..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 Ærlig talt lindynatt. mener du det er uansvarlig å ikke sterilisere tispene? Hvorfor skal vi med tipser sterilisere de pga hannhunder som blir gale av løpetid? Det feiler ikke min hund noe. Hun har løpetid to ganger i året og på grunnlag av det mener du vi burde sterilisert henne? Under løpetiden går hun i bånd og vi oppsøker aldri fristed for hund under denne tiden. Men en hannhund i puberteten lukter tispe lang vei, og vil selvfølgelig prøve å jokke. Er tispa voksen vil hun som regel si ifra, men er hun ung så kan det bli en uhyggelig situasjon. Men til deg H.I, har du prøvd å korrigere han sånn som Ellen sa lenger oppe? Jeg har møtt mange hannhunder og de fleste eierene "tar" bikkjene sine hvis de jokker og de gir seg ganske fort. Men så finnes det også de hannbikkjene som får holde på for lenge og derfor "blokker" ut, og da er det umulig å stoppe de. Jeg ville hvertfall prøvd å lært bikkja mi at jokking ikke er lov før jeg gikk hen å kastrerte den. Har selv hatt en hannbikkje som begynte med dette i puberteten og vi korrigerte den hver eneste gang, og nå jokker han sjeldent. Og hvis han prøver seg(hender han er litt interessert i tispa her rett før løpetid) men da holder det med å si nei for han vet at dette ikke er lov. Dere må rett og slett ikke godta at han jokker.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #15 Skrevet 8. oktober 2010 Ja, jeg prøver selvsagt å kjefte. Kjæresten min har også, virkelig kjeftet og tatt han litt. Men han gir seg ikke. Kanskje han bare er i puberteten og at dette går over. Det håper jeg virkelig. Men skal nok prøve kjemisk kastrering, og se om det kan hjelpe HI
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg regnet med det men ble så oppgitt over hun som mente at tispene burde sterilisere seg, pga hannbikkjer blir gale av løpetid. Så mente ikke noe kvast mot deg. På meg så høres det også ut som dominans. For du skrev at han jokker på dere også. Da handler det jo om at han prøver å dominere. Puberteten er en periode hvor bikkjene prøver ut grensene. Til og med tispa vår drev å jokka på samboeren min i puberteten. Han tok henne hver gang, og hun sluttet heldigvis med det. Som sagt har jeg møtt mange hannbikkjer i puberteten og mange av disse prøver å jokke på tispa mi, selv om hun ikke har løpetid. Det er mange hormoner som kommer til live i den tiden. Men jokking er aldri greit, så likegodt å kvele det i fødselen for å si det sånn. De fleste hannbikkjer slutter med dette, pga at de blir eldre og hvis de i tillegg blir korrigert. Desverre ser vi mange hannbikkjer som er kastert bli et bytte for andre hannbikkjer, så jeg ville ventet å sett om dette problemet kunne bli løst av dere først.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #17 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg skjønte egentlig det :-) Han her jokker på tisper som ikke har løpetid også Og markeringen gjør han når jeg ikke ser. Oppetter stoler eller gardinene. Kjempe kjekt Jeg skal gi han litt tid før jeg evt. kastrerer han. Han er jo ung. Jeg må kanskje prøve å bli strengere. Og jeg må prøve kjemisk kastrering. Og se om kanskje han får det bedre da, slippe at hormonene herjer i kroppen hans. Må være slitsomt og. Han har liksom aldri ro i kroppen..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 jokking har faktisk som regel mer med usikkerhet og stress å gjøre enn dominanse/ kjønnsdrift.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #19 Skrevet 8. oktober 2010 Det kan være mange grunner ja. Jokking kan også være et tegn på at hunden ikke får den stimulansen den trenger, så derfor er jokking eneste måten å få ut dette på. Veldig vanskelig å stille en "diagnose" over et innlegg. Lettere hvis vi hadde sett hunden tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #20 Skrevet 8. oktober 2010 Ja, dere skulle fått sett han Han er utrolig vakker da hehe.. Jeg prøver å gi han det han trenger. F.eks får han løpe løs på en stoor mark, og herje og leke. Men så kan det komme en tispe. Og da klarer han ikke konse. seg om andre ting enn den tispen. Skal bare jokke og slikke på henne. Virker som han blir kåt. De har ikke løpetid. Så vi må bare ta han med oss og gå. Er skikkelig flaut og..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #21 Skrevet 8. oktober 2010 Hunder trenger MYE mer enn mosjon! Hodearbeid er alfa og omega for å få en stressa hund rolig. Finnes mange gode bøker. Gå på spor kurs. - La han jobbe for all mat! - Gi han nok å tygge på. - Gi han tygge ting med f.eks. leverpostei som han må jobbe for å få ut. - La han jobbe med balanse øvelser.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #22 Skrevet 8. oktober 2010 Ja, jeg vet. Han har tyggepinner, det må han ha ellers tygger han på tingene våre. Bruker også å gjemme godbiter i baller osv. Han er veldig flink å sitte når han skal få mat. og gi labb.. spor hadde kanskje ikke vært dumt. kaster av og til godbiter ut på marken, slik at han kan snuse seg frem til dem. det liker han jo.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #23 Skrevet 8. oktober 2010 Ja enig med anonym her. Når jeg skrev nok stimulans mente jeg både mentalt og fysisk. Bikkjene her kan gå flere mil, for så å gå å legge seg i kanskje 20 min, og da er de klare for mer action. Så her holder det ikke kun med fysisk trening. Det kan holde med bare en halvtime mental trening, trenger ikke holde på å mange timer. Men det er er viktig at det er variasjon. Derfor når jeg jeg går tur med hunden så gjør jeg forskjellige ting med de, slik at de er slitne i både kropp og hode. Hundene våre er veldig glade i spor. Og det mest morsomme den vet er å finne oss. Da kan enten vi eller barnet vårt hjemme oss et sted i parken eller skogen, og la hunden få snuse seg frem til oss. Da bruker den hodet.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #24 Skrevet 8. oktober 2010 Tenkte ikke på sitt forran mat skåla. La han jobbe for hver KULE for. Det er ganske artig, men du må være kreativ!
lindynatt Skrevet 8. oktober 2010 #25 Skrevet 8. oktober 2010 Dere med tisper er jo smarte når dere ikke vet forskjellen på sterilisere og kastrere... To helt forskjellige ting. Dere bør ikke kastrere pga hannhunder men fordi tisper kan få store problemer og i tillegg er jo faren for kreft meget til stede. Her i Tyskland er det vanligere å kasterere tisper som man ikke bruker til oppdrett/ utstilling, da vi bodde i Norge i 7 måneder med hund, var det et mareritt med en ukastrert hannhund, han ble jo lettere forstyrret når folk kom med tisper med løpetid til leke gruppen om lørdagen. Veeeldig smart å dra med seg en tispe med løpetid og så da ikke skjønne når hannhundene blir gaaaal. En hannhund som jokker på alt og alle er ikke noe som nødvendigvis er seksuelt,d et kan også være makt. Vår hund er smart og vi driver med tricks/ dog dancing samt agility, men konsentrere seg kunne han førsr skikkelig etter kastrasjonen, før var det diss deilige tispene (eller til nød, kastrerte hann hundene) som bare MÅTTE jokkes på. Dårlig samvittighet for at vi kastrerte ham, ja før vi gjorde det, veeeldig, synes det var galt å fjerne en frisk kroppsdel på en hund. Men jeg angrer det ikke nå, selv om jeg jo hadde syntes det var kjekt at hunden ikke fant all mulig mat ute ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå