Gå til innhold

Behandling av sopp i brystene uten vurdering fra lege?

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har fått sopp i brystene. Det er en brennende/sviende smerte i hele brystet og det gjør grusomt vondt når jeg legger til babyen.

Kan jeg være såpass sikker på at dette er sopp at jeg bare kan begynne med Canesten uten å dra til lege?

Jeg vil gjerne få bukt med dette fortest mulig da jeg ikke har kommet skikkelig i gang med ammingen, men føler at det kun er denne soppen som holder oss tilbake nå. Jenta er 10 dager gammel.

Jeg har også lurt på om jeg kan ha sopp nedentil, så da får jeg bare smøre der også. Men det er uaktuelt å bruke pillen da det er 10 dager etter fødsel. Der skal inget inn på lenge... Sopp nedentil kan vel være årsaken til at jeg har fått sopp i brystene.

Fortsetter under...

Jeg vil tro du kan begynne behandling med canesten umiddelbart, både oventil og nedentil (og eventuelt mellom tærne om det trengs). Det er visst sjelden man sender inn prøver for sopp i første omgang. Spør på canesten etter amming og tørk av med en klut før du ammer, det smaker litt høgg (men er ikke farlig).

Men, barnet må også behandles!! Det (dere) vil få Mycostatin til å pensle med inni munnen, og dette er reseptbelagt, så dere må nok til legen - eventuelt kan du jo ringe legen og spøre om han/hun vil skrive ut resept og fakse til nærmeste apotek uten å se dere. Det er ikke alltid man ser tegn til sopp verken hos mor eller barn, men symptomene kan likevel være kraftige og da antar man sopp.

Husk å bruke både mycostatin og canesten i minst 2 uker etter at alle symptomer er borte. Vask sengetøy, bh, håndklær/kluter og babytøy på 60 grader. Bruk engangs ammeinnlegg eller kok dem og bytt daglig dersom de er av ull (ull kan fint kokes, du må bare ikke ha bevegelse i det varme vannet), evt kan du ha engangs mellom huden og ullinnlegget - veldig fint med ull nå på høsten så du holder brystet varmt og ikke får brystbetennelse i tillegg.

Jeg ville også fått ammepoliklinikk eller liknende til å sjekke at jenta tar riktig sugetak, ettersom feil tak også kan gjøre veldig vondt. Det høres veldig ut som sopp, men det er kjipt (på sitt vis) om det ikke er det og du etter en uke fremdeles har like vondt pga feil sugetak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...