Gå til innhold

Er det for tidlig at minsten sover hos bestemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når lar dere barnet deres sove over hos andre?

Jeg har en liten gutt på 10 uker, og bestemoren hans skal passe han neste uke. Men jeg vurderer om han kan sove over hjemme hos henne i stedet for hos oss. Vi hadde så sårt trengt en hel natt med søvn... Er utrolig slitne begge to.

Men kjenner jo at jeg har litt vanskelig for å i det hele tatt tenke at han skal være borte en hel natt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ingen fare det, bare han får mat:) Skjønner godt dere kunne tenke dere en hel natt døvn, da får man ladet batteriene godt:) Jeg ga MME, så sønnen min lå borte da han var rundt 3 måneder gammel, og det gikk kjempe fint.

Skrevet

Det er opp til hver enkelt, men vi fikk høre at tommelfingerregelen var barn 0 år skulle sove 0 netter borte, barn 1 år kunne sove 1 natt borte, 2 år, 2 netter osv. Men er jo dere som bestemmer det:)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Ikke meningen å kritisere deg Snuppa, men hvor i alle dager fikk du den beskjeden?''

Man trenger virkelig litt tid aleine innimellom, om det så er for å ta en fest, spise en middag sammen hjemme alene, eller bare sove godt en natt! 10 uker er ikke for tidlig :) og det er uansett mye bedre at dere får den natten alene og får sove godt og ladet opp batteriene enn at dere skal ta vare på en baby mens dere selv er helt utslitte!

Jeg hadde barnevakt da gutten var 4 uker, drakk ikke, og hentet han igjen på kvelden, og det var nok meg det var værst for, hehe! Når gutten er 2 måneder skal jeg og barnefaren spandere på oss en tur på en festival i oslo, og da skal han sove borte! Må ha barnevakt ett par timer til først for å selv bli vant til å ikke han han sammen med meg ;)

Men tilbake til poenget, jeg syns dere kan la han sove borte den natten, for deres egen del :) og det blir bare værre jo lenger man venter, både for dere og for baby!

Skrevet

Det var kanskje noe av det dummeste jeg har hørt! Personen som sa det må ha vært full eller gal! Selvfølgelig kan et barn på 2 år sove mer enn 2 netter borte. Dette er jo bare helt ulogisk! Uansett, det er jo helt opp til foreldrene og så lenge barnet har det bra, er det jo bare positivt at de blir vant til andre mennesker. Mener selv at de blir mer selvstendige og trygge på seg selv av det.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg tror dette er litt individuelt jeg.. Selv hadde jeg aldri klart å levere fra meg gutten min en hel natt da han var 10 uker.. Jeg klarer det ikke nå heller og han er 4 mnd. Men sånn er jeg! :-)

Skrevet

jeg syns det var en koselig tommelfingerregel, det er jo ikke en lov akkurat!

Om barnet skal sove borte er opp til hvem som passer og deres foreldre. Selv har vi ikke latt lillegull sove borte enda (4 mnd) og har heller ingen planer om det med det første. Fullammer og bruker ikke flaske så da begrenser det seg selv.

Skrevet

Fikk høre det på helsestasjonen. Men det betyr ikke at dere skal følge det fordi, er jo opp til hver enkelt det.

Skrevet

gutten min sov hos sine oldeforeldre en natt da han var 6 uker. Gikk fint det:)

Skrevet

Alle er forskjeliige og alle tar forskjellige valg, ingen grunn til å kritisere noen for det. Jeg synes tommelfingerregelen til Snuppa var god, den passer i hvert fall bra for oss.

Selvfølgelig "går det fint" at barnet sover borte så lenge h*n får mat. Men hos oss er det uaktuelt å være borte fra gutten vår over natten foreløpig. Og da er det ikke meg selv jeg tenker på, men gutten vår. Jeg ønsker ikke at både jeg og pappaen skal være borte fra han samtidig enda.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit jeg! Jeg greier det ikke selv, for min er så urolig og grinete på kvelden, og jeg føler at jeg er den eneste som kjenner ham godt nok til at jeg greier å roe ham ned. Men hadde han vært enkel å legge, så hadde det vært godt med ei rolig natt! Synes du skal gjøre det jeg. Bestemoren kjenner ham sikkert godt? Og det er nok verst for foreldrene, babyene har det jo bra om de får kjærlighet fra kjente og mat:D

Skrevet

Overnatting det første året har blitt hett diskutert på dib før, og med delte meninger og myyyyye krangling, hehe;)

Jeg mener det er opp til hver enkelte så lenge baby settes først. Når baby er klar så er det greit synes jeg. Litt vanskelig å vite når baby er så liten som din HI. Her i huset er overnatting første året uaktuelt fordi jeg vet at lillegull ikke er klar. Når jeg vet hun er klar så er det ingen problem.

Men om du trenger søvn så kanskje noen kan passe han på dagtid slik at du kan få sovet litt. Du kan jo også ha bestemor hos dere og at hun tar baby om natten, slik at den lille kan være i kjente omgivelser....

Skrevet

herregud er vel ikke noe prob for bestemor og passe babyen så lenge den får i seg mat altså kan ta flaske.. hu har jo hatt barn selv.. det går så bra så slapp av hjemme og sov en natt for og ta igjen søvn med god samvittighet mens bestemor passe unga..

Skrevet

beklager altså, men dette er det mest latterlige jeg har hørt?hvem i all verden sa deg dette?er jo null sannhet i det i det hele tatt. et barn på 1 år sove 1 natt borte og en på 2 år to netter, er du virkelig alvorlig?

Skrevet

hva skulle være problemet med dette?kjærsten min kommer fra østerriket og 16 av hans venner kom til oslo for å ha bursdagsfest for han , da var sønnen vår 5 uker og han var hos mamma, dro til han sent den samme natten. så lenge han tar flaske er det da ingen problem i verden!var forferdelig at han dro, men det gikk helt glimrende!jeg for min del vil gjerne ha en sønn som er trygg på andre enn meg, iog trygg på å være borte fra meg,hvis du oppdrar barnet ditt til å ALLTID være sammen deg blir det jo bare verre og verre jo eldre han blir, og barnet vil ikke bli mye selvstendig og trygt på å klare seg selv uten mamma.

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde klart å overlate snuppa mi til besteforeldre over natten... Hun er 8mnd nå.

Skrevet

Syntes den tommelfinger regelen er fin jg :) 0 år ingen netter borte.. 1 år, kun 1 natt i strekk borte osv..Fikk den selv fra helsestasjonen :) Men alle er forskjellige... å vi kjenner våre egne små å veit hva som er greit å ikke :)

Skrevet

Er jo ofte enklere med overnattingsbesøk før separasjonsangsten setter inn, men jeg selv følte meg ikke komfortabel m det før snuppa var over året. Dette skyldtes også mye søvntrøbbel nattestid, ikke like lett da. Men hvis du vet at baby trives med sin bestemor og hun klarer å gi ham mat, synes jeg dere skal kose dere m en hel natts søvn m goood samvittighet, det gjør godt for hele familien=)

Skrevet

Takk for svar!

Bestemoren hans er hos oss en gang i uken for å være sammen med gutten vår, så hun kjenner han godt. Han tar flaske uten problemer, og er ikke avhenging av puppen om natten. da pappaen tar et skift om natten hvor han gir flaske.

Tror jeg skal lufte forslaget til bestemor i morgen... :)

Skrevet

Ikke meninga å være sur og meggete, men personlig synes jeg det er en smule egoistisk av foreldre å la så små barn sove borte fra mamman og pappan sin.. De er bare så små en kort,kort periode i livet sitt og fortjener å ha sine nærmeste personer rett i nærheten. Jeg og mange med meg har hatt barn som ikke sover om natten, men vi er der jo for dem. det er jo da de trenger oss mest.. ?? Jaja..jeg er nok blitt gammel og satt jeg sikkert.. Men, men alle har jo sin egen måte å gjøre det på, for sine egne barn altså, ser det.

Skrevet

Du kommer nok til å få like mange ulike svar som du får svar her :)

Du må nesten bare føle på det selv! Er du som kjenner degselv, babyen og bestemoren best!

Selv så hadde jeg ikke hatt noe problem med det, så sant ungen ikke ammes da..

Skrevet

Ja, du er nok blitt gammel og satt ;) Det går helt sikker greit at babyen sover borte, men jeg tror nok ikke nødv. vis dere sover så godt :P Kanskje like greit om bestemor passer barnet hos dere??

Skrevet

Jeg leste at barn under seks måneder kan være borte fra foreldrene like mange timer som barnets alder (1 mnd = 1 t osv). Dette leste jeg dagen før noen venner av oss skulle passe mini over natten, hun var på det tidspunktet 3 mnd gml. Fikk litt panikk et øyeblikk, men så begynte jeg å tenke over hvordan noen i det hele tatt har klart å finne ut noe sånt. Ser på det som synsing. Snuppa var på overnattingsbesøk og hadde ingen varige men etterpå.

Gjør det nå sier jeg. Nå er det ingen sære vaner som er lagt ennå. Vår lille snupp har blitt syv mnd nå, og vi har i mellomtiden klart å etablere noen sære vaner som gjør det vanskeligere å overlate henne til andre.

Skrevet

EGOISTISK???nå må du virkelig gi deg. vet du hva, ingenting jeg blir så provosert av enn gammeldagse mødre som skal dømme andre mødre bare fordi de skal være borte fra barnet sitt ÈN natt. er det mulig, man er 24/7 sammen sitt lille barn og gir det alt av oppmerksomhet.de som er så uheldige å ha barne som ikke sover mye ,kanskje pga kolikk eller annet må da virkelig få ta seg en natt til å sove ut uten barnet. er da inget barn som er tjent med foreldre som er så slitne at de ikke har overskudd til barnet sitt. altså, jeg er helt 100 % sikker på at jeg skal la mitt barn sove borte/være hos foreldrene mine nå og da slik at han vender seg til å være trygg hos andre enn sin egen mamma. jeg skal ikke ende opp med å få et barn som er så utrygg uten sin egen mor at han blir utafor bare han må være borte litt fra mamman sin. jeg vil derimot ha et selvstendig barn somer så trygt at jeg uten problemer kan ta han til barnehagen når han er stor nok til det, eller ha han hos foreldrene mine. dette er snakk om ÈN natt, og selvfølgelig har det ingenting å si for barnet så lenge det er hos en den er trygg på og kan ta flaske så han kan få mat. de fleste babyer sover uansett store deler av døgnet så merker ikke forskjell. greit at du skal ha barnet ditt hos deg 24/7 , men ikke kom her og gi henne dårlig samvittighet for at hun skal væøre borte en natt. og til denne "regelen" om 0 år 0 netter borte,osv, det er virkelig det dummeste jeg har hørt. send meg linken til den artikkelen ,skal være interessant å lese noe sånt tull som det der. og de på deres helsest som har anbefalt dere det, må være ufattelig gammeldagse. men å komme her og insinuere at hun over er en dårlig mor og egoistisk ,vet du hva, det hører ingen steds hen hjemme. noe så frekt har jeg ikke hørt på maken til. greit å ha ulike meninger, men et sted går grensen for hva man kan få seg til å si. virker som disse babysidene er blitt et forum ingen eier skrupler for å si andre er dårlige mødre enn seg selv, er vel enkelt å komme med slike påstander når man ikke er face to face, men på nettet. ærlig talt. finn noe bedre å gjøre enn å prøve å rakke ned på andre mødre på nettet.

Skrevet

det innlegget jeg skrev under var ment til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...