Gå til innhold

Har fått påminnelse om å ta ny celleprøve. Men er nå blitt gravid. Hvordan funker det da?

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å ikke gå til legen før jeg var ca 10-12 uker på vei, siden det er tredje gangen.

Men så leste jeg et sted at man ikke kan ta celleprøven etter man er 10 uker på vei? Stemmer dette?

Har time på privatklinikk til denne prøven, går alltid der til GU, men er ikke før i desember. Men dersom jeg må ta celleprøven før uke 10 så må jeg jo bare få meg en legetime før dette og avbestille timen på privatklinikken..

Fortsetter under...

Hei,

Jeg var på første svangerskapskontroll på tirsdag var da 9+6 og da tok de celleprøve av meg. Slik jeg har forstått det så er det vanlig å gjøre, så trur ikke det burde ha noe å si for deg..

heisann...

jeg trodde egentlig at de ikke lenger ville ta noen GU så lenge man er gravid....

Jeg var i det samme dilemmaet da jeg var gravid med første mann.... og da ble jeg rådet å ta alt på 6 ukerskontrollen eller fødselen.....

Heei!

Jeg var hos legen på tirsdag, da var jeg akkurat 11 uker. Han tok GU på meg, men tok ikke celleprøve fordi jeg var så øm nedentil. Så jeg må tilbake etter fødselen å ta den. Tror ikke man må være der før uke 10, men det kan jo være det er opp til hver enkel lege..

Jeg hadde 1.kontroll 15+5 og da tok hun celleprøve. Jeg sa jeg hadde fått brev om det. Jeg har hatt unormal celledeling tidligere etter svangerskap så hun ville ikke vente til etter svangerskapet med prøven. Hun sa også at dem brukte å ta det hvis tiden var inne for det. Men det kan godt vær ulik praksis hvor hen du bor i landet.

Jeg tok celleprøve da jeg var ca. 12 uker på vei hos fastlegen. Denne prøven viste irregulære celleforandringer. Jeg vart henvist til gynekolog som var lettere forbauset over at legen hadde tatt denne prøven under graviditeten min. Svaret fra gynekologen var at han ikke anbefalte gravide å ta denne prøven, nettopp fordi man under en graviditet kan oppleve celleforandringer som så oftest viser seg å være normale. Etter anbefaling fra gynekolog tok jeg prøven 6 uker etter fødsel. Da var prøven helt fin. Hver enkelt må selvsagt bestemme når man skal ta prøven, så dette er bare min opplevelse.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...