Gå til innhold

Statistikk

Ro min båt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære søstre. Jeg kom tilfeldigvis til å ta en titt på Statistisk Sentralbyrås sider, tabell 3.16 "Samlet fruktbarhetstall og aldersavhengige fruktbarhetsrater". Svært overraskende oppdager jeg at det på slutten av 1800-tallet er mye vanligere å få barn når man er 45-49 år enn når man er 15-19år. Og det er også flere mellom 40 og 45 som får barn enn dem mellom 20 og 24. Først på 1920-tallet begynner dette å snu. Sjekk også tabell 3.14 hvis dere vil se med egne øyne. Hva skyldes denne voldsomme fruktbarheten etter fylte 40 på 1800-tallet? I vår tid får vi jo vite at det nærmest er et biologisk under dersom en blir gravid etter 40års alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se videre Statistikkbanken, Statistisk Sentralbyrå 02 Befolkning, 05834: "Levendefødte etter mors alder": Av de barna som ble født i 1871-1875 hadde 3,1% mor over 45 år. Av de barna som ble født i 1986-1990 hadde 0,0% mor over 45 år. Hva skyldes dette? Prevensjon? Moderne forurensning som ødelegger kvinnens fertilitet? Økt fertilitet med sex på halm-madrass? Det er ihvertfall tydelig at moderskap over 45 er svært naturlig, selv om det ikke er vanlig i moderne tid.

Hvis den ser på mors alder 40-44år hadde hele 13,1% av de nyfødte barna i 1870åra mor i denne aldersgruppen, mens det i vår tid bare er 1,3% av barna som opplever lykken med en så moden mor.

Skrevet

Artig statistikk, og i grunnen veldig oppmuntrande. Truleg hadde desse mødrene fått maaange barn i 30 åra, og hadde veldig mykje erfaring i barnestell også. Dei fekk vel barn så lenge dei var fertile. Det gjer skjelden kvinner av idag.

Men denne "oy, er du snart/over 40?" haldninga, kunne vi damer godt sluppe å måtte forholde oss til. Modne mødre er bra!!!! Heia oss.

Skrevet

Ja, det er skulle vært mere fokus på dette at det ikke er unormalt å få barn i moden alder!

Ser man i slektsbøker så ser man at det er veldig vanlig å få mange barn og det slettes ikke var unormalt å få barn iallefall opptil 47 - 48 års alderen.

Tippoldemoren til mannen min fikk sitt første barn da hun var 37 år og den siste da hun var 53 år, hun fikk 9 barn i alt! :-)

Det er samfunnet som har gjort det til en slags under å få barn i moden alder.... vi skal helst få barn i 20 års alderen og så være ute i arbeid til vi blir pensjonister!

Skrevet

Flott statistikk!

Ang. dette med at flere 45-49 enn 15-19 fikk barn kan henge sammen med at alder for første mens var mye senere enn i dag. Kan tenkes at 15-19 åringer knapt var kjønnsmodne.

Det er altfor mye aldersfascisme i dag. Man skal være ung for enhver pris. Vi bestemmer jo selv når vi vil ha barna våre og da vil de fleste ikke ha dem etter 40, mens før tok de de barna som kom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...