Gå til innhold

Blodtype Rhesus minus

Anbefalte innlegg

Hei!

Var på kontroll hos jormor igår, og da etterlyste hun noen prøvesvar fra legen som han tydeligvis hadde glemt å legge ved svangerskapsjournalen min (han tok dem allerede i mai). Jeg som førstegangs var jo ikke klar over dette. Det var snakk om prøvene som viser blodtype, og ulike antistoffer mot røde hunder etc. Hun sa at det viktigeste var å finne ut om jeg hadde blodtype Rhesus minus. Etter kontrollen dro jeg innom legen og hentet papirene og på blodtype står det A RhD Neg. og etter å ha spurt litt rundt har jeg funnet ut at dette betyr at jeg har rhesus minus blod... jeg er i uke 25+1 nå, er det noen fare i at denne infoen ikke har kommet frem før nå?

Bør jeg ringe jordmor å gi beskjed eller kan det vente til neste kontroll i november? Hvilke problemstillinger innebærer dette? Jeg har foranliggende morkake - innebærer dette noen større fare med tanke på dette? Ble bekymret jeg nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142410291-blodtype-rhesus-minus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Jeg har selv rhesus minus, og hatt 2 svangerskap, er på vei med nr 3 nå.

Det eneste som skal sjekkes, er en kontroll blodprøve rundt uke 32. (i tillegg til den du tok rundt uke 12.)

Dette for å sjekke om det har dannet seg anti stoffer.

Det som skjer etter fødsel, er at om barnet er rhesus pluss, så må mor ha en sprøyte.

Om barnet er rhesus minus, trenger du ikke sprøyte!

Mine barn har vært positive, så jeg har fått sprøyte begge gangene.

Jeg finnes ikke bekymret, synes ikke du skal være det heller!

Hei, ville bare si at noe lignende skjedde med meg, for jeg bytta fastlege også følgte ikke blodprøvesvarene med osv.. Så måtte få tak i resultatene fra det gamle legekontoret.

Så da sa jordmoren til meg at hun gjerne ville jeg skulle gi beskjed hvis jeg hadde minus, siden det var en stund til neste kontroll. Ikke at det var noe farlig som det nevnes over, men bare at hun hadde lyst til å ha det i papirene sine. Tror hun sa at det var bare greit å ha, i tilfelle tidlig fødsel eller sånt. Men det er sikkert ulik praksis fra sted til sted.

Går sikkert greit å vente og, men skader ikke å bare gi beskjed heller hvis du føler for det:)

Min jordmor sa at det var kjempe viktig at hun fikk vite det med en gang hvis jeg hadde A- blodtype. Noe med at hvis babyen blir A+ så kan kroppen avvise fosteret eller noe lignende. Så man få sprøyte for å forhindre det, som noen over skrev.

Jeg ville ringt ned å sagt de.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...