Miaxz Skrevet 7. oktober 2010 #1 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei, jeg har en 10 dager gammel baby, og ammingen har vært litt "opp og ned"... Håper noen kan hjelpe meg med litt synspunkter... Første uke gikk "greit", ble først veldig sår på begge, men kom meg gjennom det. Melka kom godt i gang og det rant over stadig vekk. Et måltid på et bryst, deretter neste måltid på neste bryst. Men babyen tar sannsynligvis feil sugetak på høyre bryst, for den blir flat i ene halvpart ytterst. Fikk skorpe og verk på såret, og det blødde også av og til. Er det mulig å ta feil sugetak på det ene brystet og ikke det andre? Hvordan kan jeg endre på det??? Denne uka, den andre uka, har det venstre brystet blitt fint og jeg ammer på det uten smerter, Det andre brystet fremdeles vondt, sprengt, verkende, sårt og skorpe på. Var et døgn jeg ikke klarte å få tømt det ordentlig pga smerter. Fikk høy feber... legen mente det var brystbetennelse (crp viste kraftig betennelse) og jeg fikk apocillin og beskjed om å ta paracet for å få ned feberen. Nå har jeg pumpet høyre bryst det siste døgnet for å la det hvile fra feil sugetak og gi det sjansen til å komme seg. Men melkemengden har gått veldig ned, fra å pumpe ut 110 ml en dag til 50 ml neste dag. Jeg har vel ikke vært flink nok og pumpet ofte nok... :-( I dag skal jeg pumpe annenhver time og håper det tar seg opp da... I høyre bryst er det en del klumper jeg har hatt vansker med å løse opp, spesielt en som sitter rett bak areola. Når jeg pumper stopper det plutselig å komme melk ut, og da har jeg oppdaget at det er verk i åpningen på brystet, har tatt det bort og da har det kommet litt mer melk.... Har fått cyntocinon også, men det hjelper ikke så mye så lenge det virker som det stopper opp et sted på baksiden...? Hva kan man gjøre med dette? Noen som har noen tips til meg? Kjenner jeg begynner å bekymre meg og stresse en del med dette - og det hadde jeg jo ikke planer om... Slitsom at det skal være så mye styr før det stabiliserer seg....! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142410220-noen-spm%C3%A5l-om-s%C3%A5rt-og-vondt-bryst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 7. oktober 2010 #2 Del Skrevet 7. oktober 2010 Har ikke så mange tips, dessverre, annet enn å holde deg god og varm og ellers det du alt har prøvd. Prøv med varme omslag eller varm dusj rett før amming/pumping, og du kan kanskje også forsøke med ibux siden dette er betennelsesdempende (på ikke-bakteriell betennelse). Hvor lenge pumper du? Det sies at minimum er 10 minutter, men min erfaring er at det kan ta mye lenger tid før all melka er ute. Jeg prøver pumpe 20-25 minutter (har dobbelpumpe), og opplever da minst 2, ofte 3, omganger med kraftig melkestrøm. Det er (dessverre) også helt normalt med ulik mengde, mitt venstre leverer bare 1/3-1/2 så mye melk som det høyre når jeg pumper. Men det virker som ungen blir mett likevel (av ett bryst), så hun er nok mye mer effektiv enn ei pumpe og får tømt det skikkelig selv der pumpa gir opp. Ikke bry deg om mengden, altså, det er ikke mye sammenheng mellom hva babyen klarer suge ut og hva pumpa klarer. Dessuten er 110ml veldig bra Frys ned overskuddet og prøv å gi flaske når amminga er skikkelig etablert. Det er også helt normalt med variasjon fra dag til. Jeg førte inn mengdene i regneark, syntes det var greit å se hvordan det endra seg etterhvert. Det er helt klart mulig å ha feil sugetak på ett bryst. Har du prøvd med "tvillingstilling" på høyre side, dvs at du legger beina på ungen under din høyre arm - altså skyvere henne ca 20 cm mot høyre når hun er ferdig med det venstre og skal til på høyre side? Da vil samme side av ansiktet vende opp, slik at det kasnkje blir lettere å unngå at det blir noen forskjell. Anbefaler at du kontakter ammepoliklinikken eller barselavdelinga du var på og får hjelp der, det er veldig greit å få både sjekket sugetak og få tilbakemelding på ammestillingen. Du har krav på oppfølging etter utskriving også, så det er bare å ringe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142410220-noen-spm%C3%A5l-om-s%C3%A5rt-og-vondt-bryst/#findComment-142413614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå