Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten protesterer vilt når vi legger han på magen. Ikke snakk om at han vil jobbe - han bare ligger og hyler. Jeg har lagt han på brystet mitt for å få trent nakken sterkere og det fungerer jo, men det var armene da som skulle også fått trent seg mer... noen gode tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han?

Vår ville heller ikke ligge på magen til å begynne med, men vi fortsatte å legge ham på magen i veldig små økter, noen ganger til dagen. Pleide å legge meg på gulvet sammen med ham, så han fikk litt selskap.

Men tror ikke vi begynte med det før han var nesten 3 måneder...

Til å begynne med lå han bare et minutt og to, og så ble det greit med 5 minutter, så 10 minutter, og nå ligger han omtrent bare på magen, og det har han gjort siden han var 4-5 måneder (nå er han 6 mnd.).

Skrevet

Han rett over 2 mnd og burde jo trene armene sine sterkere så jeg har jo fokusert på dette da. Nakken er fin og sterk for han løfter hodet bra når han ligger på brystet til en av oss. Vi prøver ditt tips i alle fall ;-)

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Her forandret det seg over natten.. Han sutret og klaga når vi la han på magen, men da han var ca 3 mnd så skjedde det en forandring over natten. Nå er han straks 4 mnd og elsker å ligge på magen. Nå sutrer han litt når han ligger på ryggen, men kvikner til når jeg hjelper han over på magen. Jeg har ligget mye nede på gulvet sammen med han. Han ståler opp med et stort smil når han ser jeg er nede på gulvet på hans plan. Et annet tips er å samle armene hans under hodet, hvis han ikke klarer dette selv og hold rumpen ned i bakken, slik at knærna er i gulvet. De har lett for å rulle på magen, og det blir mer slitsomt. Det er greit å hjelpe dem litt i starten, så klarer de det nok helt fint alene snart! :-)

Skrevet

Det kan være lurt å sjekke at babyen ikke har låsning i nakke eller skuldre, det kan gjøre til at han ikke liker å ligge på magen. Når det er sagt, er det heller ikke uvanlig at de protesterer en del på å ligge på magen i starten. Da er det gradvis trening som må til:-) Det meste må tilvennes.

Skrevet

Jeg fikk et godt tips av fysioterapeut. Og det var at når du holder og bærer på barnet kan du legge armene til barnet over din underarm. Da vil barnet heve hode litt og kanskje etterhvert løfte seg med armene også. Barnet vil også ha god oversikt og følge med rundt i rommet. Altså at barnet er snudd mot gulvet om du skjønner (ala kolikkstilling, bare at barnet støtter seg på sine hender på din underarm)

Ellers er det å konsekvent legge barnet litt på magen i stellsituasjon, få et speil som barnet kan titte på.

Driver å trener gutta her også, det er ikke lange tiden de gidder, men litt er bra det også:)

Skrevet

Takker for mange gode råd! Jeg har jo sett at han benytter den teknikken som fysioterapeut har tipset om når jeg har han inntil brystet mitt. Da strekker han hals og har armene som litt støtte... Vi må bare motivere til å gjøre det i flere stillinger mao :-) Det med å holde på baken så han ikke ruller på magen har jeg ikke tenkt på en gang!

Jeg har vært inne på tanken om låsning i nakken i helt andre situasjon og skal følge ekstra med nå. Igjen damer - takk for støtte og gode råd. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...