stearin Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Hvor mye bruker dere på mat i mnd? Og hvor mange er dere i familien, voksne, ungdom og barn? Og når dere er alene (evt. to voksne), hva bruker dere på mat da? Jeg er alene og lurer kraftig på hva som er vanlig egentlig.. Må sette av egne penger til matbudsjett for å få orden på økonomi (gjør også andre ting da).
Ranveig R Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Vi har vore VELDIG strenge med oss sjølv og budsjett det siste året eller deromkring. Det har vore absolutt nødvendig når eg har vore heime med ungane og vi har levd på ei inntekt + leigeinntekter (har stort huslån). No har eg begynt i 60% jobb, så alt blir litt lettare no, men vi kjem til å fortsette med å ta ut ein viss sum i begynnelsen av kvar mnd, og legge pengane i ulike boksar til ulike formål (gåver, lege/apotek, klede, mat, underholdning, diverse), ein får utruleg god oversikt på den måten ) Anyway... Vi er to voksne og to ungar (5 og snart 3 år), og vi har eit matbudsjett på 4500 kr/mnd. Då har vi 4000 til "normal" handling og 500 ekstra som skal brukast når det kjem gode tilbud på holdbare/nedfrysbare varer f.eks. kvitost, fiskegrateng, osv. Eg anar ikkje kva eg hadde brukt om eg var aleine, kanskje halvparten? Ungane er ikkje spesielt dyre i drift, og det er dyrare pr pers. å handle til ein enn til fleire.
dolly29 Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Vi har et høyt matbudsjett. Rundt 7-8000. Da innebærer det også apotekvarer (kjøper dusjsåpe og shampoo,pluss div der da) er to voksne og to barn
2 Sommerbarn Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 Vi er 2 voksne og 2 barnehagebarn. Matbudsjettet vårt ligger på rundt 6000 i mnd, (inkl. toalettartikler og hundemat). Det er ikke alltid vi klarer holde budsjettet, desember og sommermånedene budsjetterer vi med minst 1000 kroner ekstra.
amk1 Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Vi setter av 6000 pr mnd til mat, såper, div. Vi er 2 voksne og 2 og 3 barn.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Nå har jo matprisene steget kraftig siden vi fikk vårt første barn for straks 8 år siden, men mener å huske at vi pleide å bruke ca 2500 kr i mnd når det bare var oss to. Nå er vi to voksne og 4 barn. 2 av barna (8 åringen og 1 åringen) er veldig storspiste, 1 normalspist og 1 litt finspist. De to storspiste spiser faktisk mer enn det jeg gjør ;-) Nå bruker vi vel ca 10 000 kr på mat og husholdningsartikler. Litt vanskelig å skille de to postene siden vi bruker samme kort på dem. Tror litt av grunnen til dette er at vi ikke dyrker noe selv, ikke kjenner folk som gir oss gratis kjøtt osv, og er opptatt av å spise veldig mye frukt og grønt som dessverre er ganske dyrt. Kjøper nesten aldri brus og lite snop, men det går noen tusen kr i måneden bare i frukt.
Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 6000 kr, og det er av og til for lite også. Er to voksne og 3 barn. barna er under 4 år.
Ugl@ Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 På mat og hushold bruker vi ca 8-9000 i mnd Vi er to voksne, 3 barn ( 12, 5 og 3år). Har katter så litt dyrefòr regnes jo også inn der.' Nå er vi aldri alene lenge i gangen her, så det er umulig å vite. Det går litt mindre når mannen er mye borte, men helt ærlig så merkes det knapt i matveien synes jeg siden vi er så mange som vi er. Da jeg var alene med et barn gikk det jo endel mindre, men det gikk vel ca 4000-5000kr i mnd bare i mat og hushold den gangen.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Matbudsjettet vårt (da inkl vaskemidler, såper, hundemat og andre vanlige husholdningsartikler) ligger på 6000kr pr mnd. 2 voksne og 2 barn.
Ranveig R Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Vårt matbudsjett på 4500 dekker for øvrig og dopapir, vaskemiddel og alt det andre vi brukar frå daglegvarebutikken. Vi var veldig fornøgde med innsatsen i september, fordi vi klarte å lage både familie- og barnebursdagsbesøk for 5-åringen UTAN å sprekke budsjettet, sjølv om vi i slike tilfeller har "lov" til å bruke pengar frå "diverse"-kassen. Men eg reknar med at julematbudsjettet blir litt høgare ;o) Kattemat kjem utanom, den kjøper vi på dyrebutikken (og dei siste gongane har vi fått ein sekk med kattemat som "betaling" for diverse hundepass).
Gjest amandine Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Så flinke dere er! Jeg strekker meg etter og skal skrive lister asap.. Hvordan ser en typisk handleliste ut hos dere?
Fire småtroll Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Blir vel kanskje litt feil for deg å sammeligne med oss, for vi er to voksne og fire barn. Eldste er 9 år, en aktiv idrettsgutt som spiser mer enn pappaen sin... Vi bruker ca 10.000,- i måneden i matbutikken, noen ganger litt mer også.. Aner ikke hva vi hadde brukt om jeg var alene. Mener vi brukte ca 3-4000 i måneden da vi fikk førstemann, men nå er jo det noen år siden da.
Miona Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Vi bruker mye penger på mat.. Glatt over 10 000 pr mnd. Men vi spiser ofte ute, både hele familien og vi voksne og har interesse for mat. Har storhandel en gang i uken, ca 1500, og kjøper ferskt brød hver dag og andre småhandlinger utenom. Mannen spiser lunch ute hver dag, jeg spiser lunch ute ca 3 ganger pr uke. Vi er veldig glade i å invitere gjester, så vin o.l er utenom, det samme med shampo som jeg kjøper hos frisør. Vi kunne nok spart MYE penger på å endre matvanene... Vi er to voksne og to barn, med en til på vei.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Holder akkurat på å forsøke å få inn rutiner på storhandel, ukesmeny og denslags for å spare penger og ikke minst tid i hverdagen. Barnehagemat på kr 500 pr mnd. Ligger enda på minimum 1500 kr uka. Har svært liten fryser, så ikke lett å handle på tilbud og fryse ned. Men ikke noe problem for oss å handle mat for over 2000 hver uke når vi stikker innom butikken nesten hver dag. 2 voksne, 2åring og baby pluss katta.
*MariDuBedårer* Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 To voksne og tre barn. Vårt er på 10-12 000 per mnd
Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #16 Skrevet 7. oktober 2010 Heihei! Vi har matbudsjett på ca 2500 kr i mnd. 2 voksne og 1 barn. eks på hva vi handler. hermetikk ( kjøper mye tomater på boks, fiskeboller, sopp osv. ) fryst fisk av forskjellige slag ( laks, torsk, seifile, fiskekaker osv.) fryst kyllingfile fryst kjøtteig på tube ( sånne pølser om du skjønner ) fryste grønsaker poteter melk ( drikker masse melk. ) og meieriprodukter kjøper vi for rundt 200 kr pålegg ( begrenser det til skinke, ost, tubeost, agurk, tomat, fiskepålegg) Bleier ( det er jo så billig nå ferske grønsaker frukt ( epler, banan, druer ) tørrvarer til forskjellige middager kjøper jeg for rundt 300 kr. ( lager det meste av sauser selv så tørrvarer er inkl mel og den slags. såpe, shampoo og kjøper vi som regel på salg og har på lager. Vi drikker aldri saft, sjelden brus og spiser nærmest aldri godteri. Men hvis så har vi budsjett på ca 200 kr i mnd på dette. men det varierer. Selvfølgelig kjøper vi det rimeligste alternative på det meste og handler ALDRI på Meny. ( for dyrt for oss. ) tørrvarer varierer siden vi ikke bruker opp alt ris og pasta en mnd osv osv. noen ganger ligger budsjetter litt under noen ganger litt over. Sjelden over 3000 i mnd. sjelden under 2000 i mnd. fungerer veldig bra for oss og vi spiser 3 måltider om dagen vi voksne. Barnet spiser matpakke i barnehagen og maten betaler vi 500 kr for og men dette regner jeg med i barnehageutgift. så barnet har 4-5 måltider om dagen.
Bubba75 Skrevet 7. oktober 2010 #17 Skrevet 7. oktober 2010 Vi ligger på rundt 4000 kr mnd. To voksne og to barnehagebarn. Handler inn litt stort på tilbud, f.eks. når det 40% på Findus-varer. Handler også ofte på tilbud på Kiwi på fredager. Da har de billig kjøtt eller fisk. Kjøper ofte til to middager da. En slik middag vil kjøttet koste 45 kr (vi trenger 3 pk) og så kommer ris/pasta/poteter og grønnsaker utenom. En middag blir på godt under 100-lappen for oss fire. Stort sett har vi grøt på lørdager, og det koster jo nesten ingenting. Tenker ikke veldig aktivt på at vi skal leve billig i matveien, så det har bare blitt sånn. Spiller nok en stor rolle hvor man handler. Kiwi er betydelig billigere enn Meny og Ultra f.eks.
Ranveig R Skrevet 7. oktober 2010 #18 Skrevet 7. oktober 2010 Meg? Vi pleier faktisk ikkje å lage handlelister og sånt, men når vi tar "storhandel" som vi gjer kanskje annankvar veke kjøper vi inn melk, kjøttdeig, fiskekaker, strimla svinekjøtt, frossen laks, fersk brokkoli, gulrøtter, frossen brokkoli + grønsaksblanding, tomat, agurk, epler, bananer, havregryn (ungane er veldig glade i havregraut), smør, 1-2 pakkar skinke, syltetøy, billegbrus/boblevatn (rema1000), dopapir, brød, pasta, poteter, egg, yoghurt. Varer som kvitost, frossenfisk, og ofte kyllingfilét, svinefilét, kjøttdeig, osv har vi som regel liggande då vi kjøper det på tilbud og fryser ned (ost har vi liggande i "reservekjøleskapet" i kjellaren). Kjøper f.eks. kjøtt som har kort holdbarhet, men passar då på å steike det før eg fryser det. Eg jobbar og helger på ein bensinstasjon og får ofte med meg fleire brød og pølser pr vakt, samt gjerne f.eks. ost som er utgått på dato (den raspar eg og fryser i porsjonspakkar som passar til ein heimelaga pizza). Eg fryser ned alt saman og bruker det etter kvart. Vi har som regel 2 småhandlingar pr veke, der vi "etterfyller" med melk og frukt, kanskje vi kjøper inn noko digg til helga osv. Nett no har vi ikkje kjøpt godis på lenge, mamma og pappa handla brusboksar og snop for oss då dei var på ferie (dette har vi nok fram til jul tenker eg), og så har eg fått ein del chips/snacks som akkurat er gått ut på dato frå jobb. Det er sikkert andre ting vi kjøper som eg har gløymd her, men det får våge seg ;o)
Lemonia Skrevet 7. oktober 2010 #19 Skrevet 7. oktober 2010 Vi er to voksne og en snart toåring og bruker ca 6000 kr i mnd på mat (da ikke inkludert lunsj på jobben og evt café/restaurantbesøk). Nå skal det sies at mat ikke er noe vi ønsker å spare på. Vi handler på butikker med godt utvalg (som da gjerne er litt dyrere) og kjøper det vi vil, og vi lager all mat fra bunnen av.
PennyLane78 Skrevet 7. oktober 2010 #20 Skrevet 7. oktober 2010 Vi har et skyhøyt matbudsjett. Vi er 2 voksne og en liten på 1,5 år. Det går vel med en 8-10.000 kroner i mnd på mat. Da inkluderer det restaurantbesøk og toalettartikler som shampoo, dopapir etc. Mat til kjæledyr kommer utenom. Vi handler på coop sine butikker samt kiwi og bunnpris. Liker ikke Rema 1000 sitt nordfjordkjøtt. Har ambisjoner om å kutte litt sånn at vi iaf ikke kommer over 8000 i mnd på mat.
Gjest happy mom:) Skrevet 7. oktober 2010 #21 Skrevet 7. oktober 2010 Helt ærlig så vet jeg ikke hvor mye penger vi bruker i mnd...2 barn under 5 år og 2 voksne. Vi handler 2-4 ganger i uken som regel...blir en god del småhandling.. Si vi bruker 5000 kr da..kansje litt mer eller mindre.... Vi handler storsett på rema og handler billigprodukter av det som finnes av billigprodukter, foreks rema brød 5kr, landlord kjøttkaker istendenfor gilde osv..sparer en god del på det!! Men svakheten er jo pepsi max...drikker det hver dag så blir endel penger i mnd! Men bruker svært lite penger på andre ting egentlig...så handling max 1 gang per uke osv..det gidder vi ikke...
stearin Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #22 Skrevet 8. oktober 2010 Tusen takk for mange svar! Det ga meg et bilde av hvor mye jeg må bruke på mat:) Har aldri fryst ned ost og visste ikke at det gikk! Jeg spiser for det meste ost på brødskiva, og det koster en del å kjøpe ost i skiver (eneste jeg kan kjøpe så det ikke råtner i kjøleskapet). Fikk også tips om hva jeg skal handle inn på storhandelen. Men i hvilken butikk er det billigst med storhandel?
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 8. oktober 2010 #23 Skrevet 8. oktober 2010 http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/kalkulator/article984455.ece Akkurat hvilken butikk som er rimeligst avgjøres av hva du kjøper. Vil tro rema 1000 er bra. Jeg handler mest der. Har du tilgang på innvandrerbutikker er nok visse varer greit å handle der. Mottar du reklame kan du sammenligne litt og handle bare det du har bestemt på forhånd i dyrere butikker som ulike coopbutikker. (Vår nærbutikker en rød coop og de er rådyre), dyrt er det sikkert også på joker og meny. Ofte kan det være billigere å kjøpe den store pakken istedefor den lille pakken, kiloprisen blir gjerne lavere da. Lurt for tørrvarer og ting som kan fryses. Har du stor fryser kan det være lurt å skrive opp innholdet og frysedato i en liten bok for å klare å holde oversikten. Grei hjelp når man setter opp ukesmenyer også. Slipper å stå med hauet i boksen og spekulere.
Mammapudding Skrevet 8. oktober 2010 #24 Skrevet 8. oktober 2010 Vi er 2 voksne, 1 barn på 3 år (som bruker bleie om natta), ei katt og 2 marsvin. Har nå 7000 kr på matkortet som skal vare fra lønn til lønn..Da handler vi alt av mat til oss og dyrene, vaskemidler, hygieneartikler osv. Pleier å bli lite penger til den siste handlinga i mnd, vi handler 1 gang i uka, men det går som regel akkurat (samboern bruker også matkortet til å kjøpe røyk når vi handler, og det er jo dyrt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå