Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

setter stor pris på om noen kan svare på dette...

Jeg er student og er ferdig med lavere grad v/UiB vår 2011. Jeg er da ferdig utdannet, men hadde tenkt på master grad ved senere anledning.

Det er mulig at jeg forlenger avslutningen til høst 2012. Jeg går i 50 % stilling for øyeblikket, har ikke lån/stipend. Fra Januar av er det 50/50 % sjanse for at jeg blir arb.ledig eller at jeg ender opp med en 100%stilling. Spørsmålene mine er:

1. Hva har jeg rett på av foreldrepenger/engangsstønad o.l., dersom jeg går i 100 %stilling siste 6 mnd. av svangerskapet?

2. Hva har jeg rett på dersom jeg er arb.ledig (ingen dagpenger grunnet studier), altså ingen inntekt (er gift) 6. mnd. av svangerskapet?

3. Terminen er etter avsluttet studie, hva skjer da? Dette hovedsaklig med tanke på at det foreligger mulighet til at jeg blir arb. ledig.

Stemmer det at studenter har rett på både engangsstønad og foreldrepenger? Dette høres tvilsomt ut, men jeg må spørre?

Håper at det er noen som kan avklare dette for meg, NAV er ille på dette, henviser til sine sider, men der er det, for min del, alt for firkantede forklaringer.

Setter stor pris på all hjelp:)))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142409385-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Om du jobber i minst 6 av de siste 1o mnd før permisjonen begynner ( nb! 3 uker før termin) så opparbeider du deg rett til foreldrepenger. Det vil selvsagt ikke lønne seg for deg å velge engangsstønad om du opparbeider deg rett til foreldrepenger..

2. Kun engangsstønad

3. Hva mener du? Du får enten foreldrepenger eller engangsstønad som beskrevet i punkt 1.

Nei, det er ingen som har rett til både engangsstønad og foreldrepenger - det er enten eller..

Forlenger du studiet ditt slik at du tar permisjon i studiet vil du ha rett på fødselsstipend fra lånekassen om du fortsatt har rett på støtte.

I tilegg til pengene fra lånekassen kan du enten få engangsstønaden ELLER foreldrepenger om du har jobbet minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter.

Først, tusen takk for alle svar:)))dette var fint og konkret.

Jeg har selv tenkt at det er mer lønnsomst å opparbeide retten til foreldre penger, enn å få engangs stønad. Da ser jeg det ann i forhold til formen jeg vil være i....og i forhold til arb. situasjonen fremover.

Takk igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...