Gå til innhold

3 mnd og sovner først i 22-tiden. Andre her? Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stor, søt gutt som er kjempeflink hva gjelder soving hele døgnet - bortsett fra når han skal legge seg for kvelden. Har fast kveldsrutine med bading / amming / legging som starter litt før kl 20, men slukner ikke for natta før nærmere 22:00. Da inkludert et par runder med amming. Dette gjelder enten han har sovet / spist mye i løpet av dagen.

Noen tips for hvordan få han til å starte kvelden tidligere?

Hadde vært fint med bittelitt voksentid før nattammingen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her.. Min er tre og en halv måned. For et par uker siden sovna han i åttetida noen kvelder og jeg tenkte at nå kom han til å fortsette å legge seg tidlig. Men så har det bare blitt senere og senere igjen. Har dessverre ingen råd, ville bare fortelle at vi er flere:) Jeg orker ikke å styre og prøve å legge han hvis det ikke går. Da begynner han bare å skrike og da er det gjort.. Da greier han ikke å roe ned i det hele tatt og er urolig og våkner hele natta (han blir så stressa når han gråter). Så jeg bare lar han ligge i vippestolen sin eller i fanget litt utover kvelden jeg. Så prøver jeg på nytt litt senere. Går det ikke da heller så sovner han i stolen til slutt og jeg legger ham i senga mens han sover. Sikkert ikke så lurt i lengden, men vil liksom ikke stresse ham opp med å tvinge ham i senga når han ikke vil heller..

Han sovner forresten sånn i ti-ellevetida.

Skrevet

Fjern en halv time i uka. Det er tydelig at han ikke sovner før 22, så ikke begynn med alt rutine-greiene kl 20, men sånn at dere er i mål litt før 22. Så neste uke, er dere i mål 21.30, uka etter 21 osv osv

Da er det rutinen ( hos oss er den sånn; grøt kl 17.30, bading kl 18 og kveldspupp i senga kl 18.30, så i seng, sover da til 23, pupp igjen og så sover hun til morgenen) som får ungen til så snu litt på søvnmønsteret sitt. Ikke "tull" med pupp ørten ganger mellom 20 og 22 som du gjør nå, når siste måltid er gitt, er det "stengt" i noen timer. Her må du være litt streng med deg selv, ta tiden på hvor lenge han evt gråter; det kjennes ut som en evighet, men er ikke det ;) Og i løpet av en uke er det over om du bare gjennomfører.

Vi begynte på samme tid som deg; altså da hun var tremnd. Brukte noen uker på å jobbe oss ned til ønsket leggetidspunkt og nå er det sånn at hun kan legges lys våken; når alt er gjort som det gjøres, så innfinner hun segmed det og sovner helt av seg selv. Jeg legger henne i sengen og går ut av rommet. Det kommer ikke en lyd, hun sovner i løpet av ti minutter.

UTROLIG godt med egentid på kvelden!

Skrevet

Enig i at det er mer fornuft i å ta det gradvis, heller enn å ta alt i en jafs og håpe på et mirakel :-) Gikk for 21:30 i kveld og gullet la seg våken etter bad og siste kveldsamming og sovnet av seg selv etter kort tid.

Nå er det fredagskveld med et glass rødvin og bena på bordet :-)

Skrevet

Hvis du ønsker at baby skal legge seg kl 20 må han heller ikke stå opp for seint på morgenen, senest kl 08.

Skrevet

Godt poeng, Lykkeli.

Takk for innspill alle, blir alltid glad for disse sidene og gode råd :-)

Skrevet

Da min gutt var 3 måneder sovnet ikke han heller før i ti-tiden, som regel. Vi stresset ikke med det, men la ham da han var trøtt, og jammen har det ikke blitt tidligere og tidligere helt av seg selv.

Nå er han 6 måneder, og i seng senest åtte, gjerne før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...