Gå til innhold

Svangerskapskontroll

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er det mange som har vært på første svangerskapskontroll?? Jeg har ikke fått time før 5. nov, og da er jeg 12+5 uker på vei.. Synes dette er så sent, men de på legekontoret mente fast bestemt at det ikke kunne være før uke 12..

Får bare smøre meg med tålmodighet jag da..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142408931-svangerskapskontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har time på mandag til svangerskapskontroll og da er jeg 10 +3 uker.

Ja det er lenge , men har vel noe med at man letter kan miste før uke 12 da. Så lenge man er frisk så er det vel sånn mange steder at man får time ganske sent. Men tenker litt på de det er første svangerskap for, de lurer jo å en del og da er det lenge å vente. Kunne vært en jordmortime litt tidlig, for om man da mister kan man komme tilbake dit å snakke om det også.

Er helt enig med deg i at det føles som lenge til. Jeg var på første kontroll på tirsdag var da 9+6. Og syntes det virket lenge til.. så forstår deg godt.. Men hører at de fleste kommer inn til kontroll i uke 10-12 så det er nok ikke så unormalt..

Dette er første svangerskap for meg så hadde en del spørsmål jeg gjerne skulle hatt muligheten til å spørre om tidligere, men, men en regel er vel en regel og så lenge jeg ikke har merket noe spesielt utenom den elendige formen min så har jeg tatt det med ro. Men er deilig å vite at jeg nå er i gang med det hele..

Lykke til videre

Ja, jeg var på min første kontroll da jeg var akkurat 8 uker på vei. Det var ikke avtalt at det skulle være svangerskapskontroll for jeg hadde egentlig time for noe annet. Legen hadde fått melding fra sykehuset om at jeg var gravid, så derfor tok han likså godt den første kontrollen med det samme:)

Skal tilbake når jeg er 12 uker på vei for å ta flere blodprøver.

Jeg spurte legen om dette og fikk beskjed om at jeg kunne vente til jeg nærmet meg uke 12. 1. kontroll burde visstnok være før uke 12. Så jeg antar jeg bestiller time til jeg er imellom uke 11 og 12 en gang, altså om drøye 3 uker:)

Jeg var på min første kontroll idag, og er 10+2.

Det er vanlig å gå på første kontroll mellom uke 8 og 12, så det er ikke unormalt sent, men jeg forstår at det virker lenge å vente. Jeg gikk i uke 8 sist gang jeg var gravid, og husker vare at jeg ville gå så fort som mulig.

Fordelen med å vente så lenge som mulig er at det er større sjanse for å høre hjertelyden. Det fikk jeg idag!! Jordmor sa at det var tidlig...

En annen fordel er at det ikke blir så lenge til neste gang...

Sist gang var jeg på første kontroll uke 8, og hadde tid til UL uke 19. Ingen kontroller imellom. DET var lenge å vente......

Annonse

Eg har vært på to kontroller, med jordmor, og en tidlig UL. I tillegg har eg vært til lege, og fått sykemelding pga kvalme og oppkast, to ganger.

Første time med jordmor var 14/9, UL 21/9, og andre time med jordmor var 5/10

Har neste time 4/11

jeg var på 1. kontroll i uke 6 og 2.kontroll i uke 10, men jeg har ingen kontroller før i des når jeg skal til ultralyd.

og så skal jeg til jordmor igjen i januar, syns egentlig det er veldig lenge og vente. er jo faktisk 2 mnd til ultralyd. men er vel kanskje normalt at man ikke skal så ofte til kontroller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...