Tulle06ogPrins10 Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Hei. Jeg tenkte jeg skal lage mesteparten av babymaten til sønnen min selv,så jeg lurer på hva dere bruker for å få nok jern i maten!
EgG Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Ehh... Her ble jeg svar skyldig. Jeg lager middagen selv, men må innrømme at jeg tenker ikke på hva som inneholder nok jern osv. Jeg gir henne sunn norsk mat dvs. fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt osv. I dag var det fiskepinner med potet og gulrot til middag. Jeg tenker at det er trolig nok jern i den maten da.
abella Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg har alltid laget all babymat til Knerten selv (også grøt) og er veldig oppmerksom på dette med jern. Det små skal ha 8 mg jern hver dag. Så er det bare å gå inn på matvaretabellen.no og sjekke jerninnholdet. Knerten får ca 500 ml mme hver dag da, så det dekker ca halve jernbehovet hans. Hvis du gir industrifremstilt grøt vil babyen få mye jern derfra. Av jernrike matvarer bruker jeg først og fremst mye kyllinglever, han får enten lever eller kjøtt med grønnsaker hver dag. I tillegg bruker jeg en del linser, bønner og fisk. Annen jernrik mat jeg gir er foruten kornprodukter også aprikosmos, jordbær (smoothie), leverpostei og brokkoli. Men i tillegg til jernrik mat er det minst like viktig å gi barnet en c-vitaminkilde (frukt eller grønnsak) til hvert måltid, da dette fremmer opptaket av jern i tarmen 2-4 ganger. Jern tas veldig dårlig opp i tarmen til små barn. Jern fra kjøtt/innmat tas lettest opp, dernest kornprodukter og til sist grønnsaker. Hvis du lurer på om babyen din får nok jern er det bare å sjekke på helsestasjonen ved å be de måle blodprosenten/Hb i blodet neste gang du er på kontroll. Den skal ligge på minimum 11 hos babyer.
EgG Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 Så flink du er! (setter oss andre, ikke så flinke, i dårlig lys... :-/ )
las chicas Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Lager også det meste av babymiddagene selv, men har ikke tenkt på jern. Hva skjer hvis de får for lite jern?
abella Skrevet 8. oktober 2010 #6 Skrevet 8. oktober 2010 Tja, flink og flink, bare litt behov for å ha kontroll kanskje...:-) Jeg har nemlig bestemt meg for at gutten min ikke skal få industrifremstilt barnemat, ikke engang grøt, som jeg ser på som en sukkerbombe. (Unntaket er mme, da jeg ikke ammer) Så da går han jo glipp av det som pleier å være jernkilde nr 1 for de fleste babyer. For å være sikker på at jeg da ikke gjør noe feil, leste jeg litt om babymat og lærte en del jeg ikke visste fra før. Jernmangel blir bare alvorlig hvis det utvikler seg til anemi. Anemi oppstår for mellom 3-10% av barn i løpet av første leveåret. Symptomer er trøtte barn som sover mye, er bleke eller slappe. Små barn er spesielt utsatt for anemi fordi tarmene deres har så dårlig evne til å ta opp jernet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå