Gå til innhold

Ang baby snart 5 uker-nattavvenning??

Anbefalte innlegg

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Hei, den siste uken (etter vi begynte å gi tran) har junior sovet fra 22/22:30 til 5/5:30.. (Ja-vet jeg er heeeldig,hehe) Da har jeg stått opp og gitt han flaske med mme (jeg ammer ikke)-så sover han til 9/9:30, da gir jeg en flaske igjen, og tro det eller ei- gutten sover til 12:30 (!?) Prøver å legge han tidligere og tidligere, men foreløpig er han ikke trøtt før 22/22:30!

Men det jeg lurer på, kan jeg gi han en flaske vann kl 5 i steden for melk, eller er det for tidlig/unødvendig? Tenker på at han kanskje kunne klart da å sove helt til 9-9:30 og da kanskje ikke trengt mer søvn!?

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull2010
Skrevet

Nå har ikke jeg erfaring med mme altså, men jeg syns det høres altfor tidlig ut til å tenke på nattavvenning! Gi han melk om han er sulten! De små sover masse!!

Skrevet

Absolutt enig med JuniGull2010! Du må ikke tenke på avvenning enda! Han er alt for liten enda. Har selv flaskebaby og hun har fått styrt dette selv. Ved ca 4,5mnd begynte hun å sove over, men ikke jeg.... :-/

Jeg følte det var tidlig nok.

Om du skulle gitt vann istede så hadde du jo likevel måtte gitt kokt avkjølt vann, og det ville jo tatt sin tid det også. Når du har bare et måltid så er du utrolig heldig. Han skal jo tross alt vokse og legge på seg ca 250g i uka og det gjør man ikke på vann. Tror han vil bli veldig sur og grinette hvis han ikke blir mett.

La gutten styre måltidene og finn deg i at det kan bli perioder der han vil ha både 3 og 4 gang på natta, men slik er det med baby.

Skrevet

dattera vår var nesten 6 mnd, spiste 2 grøtmåltider om dagen pluss at jeg ammet henne. da tenkte vi på nattavvenning så jeg syns det er for tidlig å tenke på nå =)

Skrevet

Svaret er nei! Så små barn trenger ikke vann. Han skal ha melk når han er sulten, han trenger næringsstoffene i melka. En gutt på 5 uker er altfor liten til å sove 10-11 timer uten mat.

Gutten er bare 5 uker, så ikke stress med døgnrytmen enda! La han sove så lenge han vil, han trenger søvnen.

Skrevet

Hmm... Har nettopp kjørt nattavvenning på gutten vår, og han er over 10 mnd... :-) Er selvfølgelig lovlig sent det da, men 5 uker er uansett altfor tidlig. Nyt at du har en som sover så utrolig mye, du er heldigere enn du aner!

Skrevet

Når han er rundt et halvt år gammel kan du tenke på nattavvenning, 5 uker er alt for tidlig! Men kanskje er du heldig og han vil venne seg av av seg selv når han er større, siden han holder ut så mange timer allerede! :) Min er tre måneder nå, han får også mme, og han har nettopp begynt å drikke mye mer til hvert måltid og færre flasker per dag, og han sover natten igjennom. Fram til nå har han fått hver 3-4 time om natten også. Men det er det HAN som bestemmer! Om han trenger mat på natta igjen, så får han det.

Lykke til videre! Tenk på at du er veldig heldig allerede at han sover så mye! Så kos deg med det, og ikke tenk på avvenning på noen måneder ennå:)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Tusen takk for svar! Syns det er tidlig selv, men er så mange som har anbefalt meg å beynne nå, tenkte stille for meg selv at dette hørtes rart ut, så da spurte jeg her :)

For meg er det viirkelig ikke noe stress å stå opp 1 gang i løpet av natta, og som jeg sa, jeg vet jeg er heldig :)

Søsteren min er en av disse som anbefalte meg dette, hun gjorde det en gang da gutten var 4 uker, og siden da har han sovet hele natta..men alle barn er jo forskjellige! skal også sies at han la litt lite på seg en periode! Min lille veide 5,2 kg ved 4 ukerskontrollen, så jeg gjør vel riktig! hehe

Men igjen, takk for svar, greit å se at det ikke bare er jeg som ikke stresser med sånt!

Skrevet

HS sa til meg at man skulle være forsiktig med å gi vann før 6mnd. alder. Men uansett er det for tidlig å tenke på nattavvenning ja! Min gutt sov også likt som din fram til han ble tre mnd. Etter det la han seg tidligere og begynte å våkne mellom 07-09. La han styre dette selv du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...