Gå til innhold

Hjelp datteren min på 10 uker har vannkopper, farlig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 10 uker har blitt smittet av vannkopper fra storesøstren hennes. jeg er kjempe redd for at det kan være farlig. Er det noen som har opplevd at baby får vannkopper?

Værsåsnill jeg trenger svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ringt fastlegen i morgen. Er hun veldig dårlig, eller hvis du er veldig bekymret, så ringer du legevakten i kveld og hører hva de sier.

Jeg kjenner ikke til hvorvidt det er farlig, men jeg vil anta at alt kommer an på allmenntilstanden til babyen (får du kontakt med henne, virker hun veldig smertepåvirket spiser hun, har hun våte bleier?), og hvorvidt hun får høy feber/ større plager av koppene.

Er du sikker på at hun har fått det? Hvis du ammer er det ikke så vanlig da mor (hvis du har hatt vannkopper) har antistoffer for dette.

Min gutt fikk vankopper når han var litt over året, og sykdomsforløpet var veldig mildt. En dag med feber og ellers var han i superform. Men han var veldig sårbar i etterkant, fikk infeksjon på infeksjon når han gikk i bhg. Immunforsvaret blir visst veldig svekket etter vannkopper og det er viktig at barnet blir beskyttet i den grad det er mulig etter at det tilsynelatende er frisk igjen.

Ikke noe gøy når disse små er syke. Vi har hatt div. ørebetennelser og influensa allerede på snuppa på 4 mnd :-( God bedring til alle i huset!

Skrevet

Hei du! Jeg opplevde akkurat det samme, bare at min var 7 uker.. Ble veldig redd og undersøkte masse om dette. Så små barn får visstnok ikke feber, de blir visst bare slappe og kanskje grinete. Ringte legevakta og han sa at det som regel gikk veldig bra med de små, men at jeg skulle følge med om han ble veeldig slapp, fikk feber eller ble klam og kald på hender og føtter samtidig. Min kar fikk ca 3 ordentlige vannkopper og mange småprikker. Han sov veldig mye mer enn han brukte og var litt grinete. Jeg smurte prikkene med zinksalve ofte og ga han masse morsmelk (da det virker beskyttende og gir han mye væske). Etter 3 dager var han bra igjen.

Er veldig sikker på at det går bra med din lille snuppe også. Bare følg nøye med, gi henne mye væske og omsorg, så går det fort over. På en måte er de jo heldige som blir ferdig med det :) Lykke til i allfall. Det vil som oftest gå bra.

Skrevet

.. og forresten så er det visst 50/50 sjanse for å få vannkopper eller ikke selv om man fullammer. Ammingen er likevel med på å gjøre sykdommen mild.

Skrevet

man skal visst nok alltid ta kontakt med lege om barnet er under 3mnd, dette fordi viruset kan ramme på en annen måte. så hadde kontaktet legen i mårra tidlig. jenta mi hadde også vannkopper da hun var 11-12 uker gikk veldig greit men jeg fikk med noe medisin av legen. en eller ann allergi medisin den gjorde underverk mot kløe! ellers så kan du smøre med eurax, xylocain og hvitvask. her funka ikke hvitvasken. så jeg brukte de to andre kremene.

3 dagen er som regel den værste mtp utslettet. er da det er på topp (som regel da)

Skrevet

Han på legevakta tipsa forresten om nettsida nhi.no. Der kan man visst slå opp om man lurer på noe. Ellers var det visst trygt så lenge de ikke ble unormalt slappe eller fikk høy feber. Men ring hvis det gir deg peace of mind :)

Skrevet

På helsestasjonen hos oss sa de at det ikke var bra med vannkopper for de aller minste, og at de ikke blir immune mot det når de får det så tidlig.. De sa også at man burde flytte ut av huset med babyen hvis eldre søsken får vannkopper!!! Rart at man hører så mye forskjellig. Jeg ville nok dratt på legevakta.

Skrevet

Hei jeg har ringt både legevakta og helsestasjonen og begge sa at det ikke er så farlig siden hun har ikke feber, er blid og spiser. Idag er det 3 dager siden hun fikk første blemmen. Skulle ringe legen når hun får feber.

Tusen takk for alle svarene og det er gått å høre at det ikke er bare min lille har det når hun er så liten.

Skrevet

dette syns jeg var godt å høre! fikk jo litt angst etter å ha snakket med min helsestasjon, men når dette ikke er noe de sier andre steder kan det jo ikke være så farlig... det går vannkopper i bhg til minsten, så ble jo litt nervøs kan du si:oP

Skrevet

Jeg blir også nervøs når jeg hører sånt. Men heldigvis har jeg ringt og spurt, skal også spørre broren til mannen min som er lege når han kommer hjem fra jobb. Jeg håper at barna våres har det alltid bra og er friske. Jeg elsker mine jenter såååååååååååååååååååååååååååååååååååååå mye kan ikke tenke på at de får vondt ett eller annet sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...