Gå til innhold

"Aldergrensen" på middagsglass - kun veiledende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det bare er på grunn av grovheten (størrelsen på klumpene) at enkelte middagsglass er fra 6 måneder og andre fra 8 mnd, osv.

Greit nok at de for 15 måneder etc. kan inneholde ting som ikke små babyer tåler, men jeg lurte i bunn og grunn på om halvtåringen min kan få glassene fra åtte måneder, med litt grovere konsistens, sånn at han blir vant til det jo før jo heller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Næringsinnholdet er også forskjellig tror jeg. Ser i alle fall at det er ganske stor forskjell på glassene på 4 og 6 mnd. Tidlig å telle kalorier, men man bør jo ikke vende de til å få for mye heller. Mye vil som kjent ha mer.

Skrevet

hei. mitt synspunkt e at kansje ved 6 mnd så bør han vente til nærmere 8 mnd før å få glass på 8mnd. men når babyn begynner å bli litt eldre. nærmere 10 mnd går d greit kansje å begynne med eldre mnd glass. samme med grøt.

men d variere jo hvordan barna reagere på å få grovere konsistens. sånn som mi lillegutt på 10,5 mnd prøvde grøt for 12 mnd, reagerte me å brekke seg. men d e jo tilvenning som skal til. han spiser da brødbiter og får en brødbit i handa å spiser selv av den.

Skrevet

Et lite innspill fra sidelinjen: Jeg har alltid laget all barnemat selv, så jeg har aldri brydd meg noe om hva ulike produsenter mener er passende konsistens for de ulike alderne.

Gutten min har fått både grovere konsistens og klumper mye tidligere enn de som spiser mat fra glass. Rett og slett fordi han synes det er ok. Etter at han begynte med brødbiter ved 6 mnd lærte han seg å tygge og har da akseptert klumper i annen mat også. Jeg tenker også at jo før jo heller.

Nå er han 10 mnd og får nesten all mat i biter. Her om dagen fikk han en kvart banan i hånda, det var hele biten i munnen på en gang, to tygg og så svelget han hele greia. Så han er i hvert fall ikke redd for litt klumper...

Skrevet

Ja, jeg tenker litt som deg, abella, at han får jo hjemmelaget barnemat, samt smake på vår middag, så konsistensen er jo bare en smakssak... Men hvis det er forskjell på næringsinnholdet og slikt bør jeg kanskje se litt nærmere på det først...

Skrevet

Enig med Abella.

Her gis også hjemmelag middag til 8mnd baby og jeg har kun kjøtt i stavmikseren. Hvis man leser på enkelte av glassene så står det at litt biter i maten fremmer god tungebruk og dermed språktrening.

Jeg tenker også at jo før jo bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...