Gå til innhold

Hjertelyd lavere enn vanlig... hjelp!

Anbefalte innlegg

Hjertelyden til min baby har stort sett alltig ligget på ca 145 slag. Når jeg var hos legen i dag, lå det på 135. Legen sa det ikke var noe å bekymre seg for, men ville ha meg inn om en uke for å måle igjen! Uff, nå blir jeg stressa. for om det ikke var noe så hvorfor må jeg inn igjen! Er 32 uker på vei! Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142408202-hjertelyd-lavere-enn-vanlig-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg er nå i uke 39.

Fram til uke 36 så lå hjertelyden bestandig på 140. Nå de siste kontrollene har den vært på 150. Jordmor sa at det er ikke uvanlig at det forandrer seg. 135 er jo ikke no unormalt lav puls så da er det sikkert greit hvis du kjenner samme mengde liv ol som tidligere.

Kan jo hende at du skal inn igjen bare for å måle sånn at du skal føle deg tryggere??

Hei,hei :)

Er nok ikke noe å bekymre seg for dette nei, har variert fra 150 til 132 til meg, ligger normalt rundt 140. Det spørs jo litt på hvor aktiv eller rolig babyen er akkurat når legen måler. Vi har jo også roligere puls når vi sover ift når vi feks løper.

Legen ville vel bare ha deg inn igjen for å følge med tenker jeg.

Den ene gangen legen min ville ha meg inn igjen var det for å måle magen, men det kommer jo også litt an på om ungen ligger vannrett eller loddrett.

Uansett er det bare helt topp at hun/han vil følge med deg da! :)

Så lenge du kjenner liv hver dag, er nok ikke dette noe å bekymre seg for i det hele tatt! :)

Min har for det meste ligget stabilt rundt 150 - men har vært nede i 137 (37+2) og oppe i 158 (36+0). Slapp av og senk skuldrene - det er som andre sier helt normalt at pulsen varierer - også hos baby. Dumt at legen din har uroet deg - det er det nok ingen grunn for!

Annonse

Her har hjertelyden variert hele veien fra 130-150, og hver gang sier lege/jordmor at det er fin hjertelyd.

Har vært å tatt ctg på sykehuset en gang også, og da sa de at hjertelyden skulle ligge på mellom 110 - 150/60. Alt innenfor det var normalt, og fint. Noen ganger var hjertelyden høy - det var stort sett når jeg kjente gode bevegelser, mens når det var stille å rolig i magen var hjertelyden myyye lavere, noen ganger rett under 100. Da sa de at han hadde sovnet litt. Straks etter igjen var lyden hastig og fin igjen.

SÅ - med slike små svingninger som du nevner tror jeg neppe det er noen grunn til bekymring. Babyer inne i magen har også hvile-/ aktivitetspuls slik vi alle har. Variasjoner i hjertelyden er rett og slett avhengig av aktivitet og lignende, og selvsagt da helt normalt.

Dersom legen/ jordmoren din ikke har reagert på noe ved hjertelyden på kontrollene tror jeg du kan slappe heeeelt av :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...